Puzzel Puzzels

🕰️ In welke tijd zou je het liefst geleefd hebben?

1. 🌊 **Oertijd van het leven**
Geen stemmen
0
2. 🧍‍♂️ **Steentijd**
Geen stemmen
0
3. 🏺 **Oudheid**
Geen stemmen
0
4. ⚔️ **Middeleeuwen**
Geen stemmen
0
5. 🏰 **Renaissance**
Geen stemmen
0
6. 🔬 **Verlichting & Revolutie**
Geen stemmen
0
7. 🏭 **Industrialisatie**
Geen stemmen
0
8. 🪖 **Eerste helft 20e eeuw**
Geen stemmen
0
9. 📺 **Jaren '50 t/m '90**
100%
3
10. 🚀 **Toekomst**
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 3
evilbu
Artikelen: 0

Re: in welke tijd zou jij het liefste geleefd hebben?

is het niet zo dat je met gemiddelde leeftijden moet opletten

soms komt dat door massale kindersterfte, en wanneer je volwassen bent, is je levensverwachting dan ook stukken hoger

anyway : 70 jaar lijkt me veel

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

missjoeri

Assassinator schreef:hehe, men ziet een belangrijke over het hoofd: de steentijd, de gelukkigste tijd voor de gehele mensheid :roll: men had respect voor de natuur, er waren geen oorlogen, bezit bestond niet (bespaard je zooo veel gezeik!) en de mensen werden best oud: tussen de 60-70 door hun gezonde levenstijl (het jagen, al die adrenaline, goed voor je :P ) dus daar leef ik het liefst in :P

U moet mij eens vertellen waar u die wijsheid vandaan haalt.

In de steentijd waren de mensen lid van een groep, een 'roedel'. die groepen leverden onder mekaar gevechten op leven en dood om het territorium, om vrouwen, om jachtbuit, noem maar op. Ze werden zelden ouder dan 35 jaar.

Dan moet je andere mensen wel eerst tegenkomen... de wereld was toen nog niet zo druk bevolkt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

missjoeri

evilbu schreef:is het niet zo dat je met gemiddelde leeftijden moet opletten

soms komt dat door massale kindersterfte, en wanneer je volwassen bent, is je levensverwachting dan ook stukken hoger

anyway : 70 jaar lijkt me veel
Tot de renesaince was de gemiddelde leeftijd in nederland maar 10 jaar lager dan die nu is, pas na de middeleeuwen ging de gemiddelde leeftijd enorm omlaag.
Archeologia

In de OUDE steentijd (we hebben het hier natuurlijk niet over de nieuwe steentijd) bestond er inderdaad nauwelijks sociale differentiatie, dus wat dat betreft was het een ideale periode. Maar die periode had volgens mij evengoed zijn minpunten: tijdens de koude ijstijden zal het overleven niet altijd even gemakkelijk geweest zijn. Bovendien lag de kindersterfte en de sterfte tijdens de bevalling hoog (waardoor inderdaad de gemiddelde leeftijd naar beneden gaat) en zeer ideaal is dat natuurlijk ook niet, toch niet voor de vrouwen...
Dan moet je andere mensen wel eerst tegenkomen... de wereld was toen nog niet zo druk bevolkt.
De bevolkingsdichtheid was dan wel laag, maar men wist waarschijnlijk heel goed waar de buren en de andere bands zich bevonden. De vergelijking kan gemaakt worden met de hedendaagse Inuit in Noord-Canada en Alaska: de territoria van jager-verzamelaars zijn sterk afgebakend en men kan zich heel goed oriënteren in het landschap. Af en toe worden er ontmoetingen en feesten georganiseerd om de andere bands te ontmoeten, afspraken te maken i.v.m. de territoria, en partners uit te wisselen. De alomtegenwoordigheid van gevechten en oorlog moet gerelativeerd worden; als het op een vredelievende manier ging zou men het wel eerst zo proberen. (Een van de vele mogelijke bronnen: E.F. Andrews, Territoriality and Land Use Among the Akulmiut of Western Alaska)

En missjoeri, "renesaince" staat echt niet goed op een wetenschappelijk forum :roll:
missjoeri

Iedere tijd heeft zo zijn voor- en nadelen en ook zal het aantal oorlogen dat zo'n stam meemaakte in de jaren niet enorm veel geweest zijn.

De mensch is vaak bezig met het ontwijken van conflict, als je weet waar een minder vriendelijk stam is, dan blijf je er uit de buurt zolang het kan.

En ach... spelfouten accentueren op een internet forum staat ook niet echt goed, ieder mensch weet dat daar veel fouten voorkomen, vooral door snel typen.

:roll:
Klio

Romeinse tijd graag, maar niet in Rome zelf. Eerder als gouverneur in een kleine afgelegen provincie of zo.
kombelpeter

Ik denk dat ik in het Romantische tijdperk wil leven. Dan kan ik Chopin ontmoeten!
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
missjoeri

Ik zou de periode vlak na de eerste wereldoorlog wel mee willen maken, natuurlijk met een beetje geld erbij want arm zijn is in bijna geen enkele historische periode een pretje.

Maar als ik kijk naar de jaren 20-30 dan zie ik een interessante periode en technische en culturele vooruitgang.

Denk aan architectuur, vliegtuigen, zeppelins, de gouden tijd voor film en radio, etc.

Ook spreekt de muziek en mode van die tijd me aan en ook de manier waarop de sociale structuur hier toen in elkaar zat en hoe men met elkaar omging facineert mij.

hehehe oeps, ik zie net dat ik dat al eerder in deze topic vermeld had... :)
revlex

ik zou graag naar het begin van de menshijd gaan om onze gezamelijke vader (van de mannen dan) de wetenschapelijke adam willen ontmoeten die taal kunst en weet ik veel wat heeft uit gevonden
Heezen

In de jaren 1500..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.
missjoeri

de 14e eeuw zou ik ook graag bezocht hebben maar dan meer als vacantie dan echt om te leven.
Assassinator

Kun je dat ook toelichten Heezen :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Ongeveer 10000 jaar in de toekomst lijkt mij wel wat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Assassinator

Ook al zonder toelichting :) Anyway, ik zou wel...emmm....zo rond de steentijd denk ik. Toen was de mens nog echt vrij, jagen en verzamelen, geen werk verder, genoeg beweging, etc etc. Lijkt me heerlijk, wel gevaarlijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

qrnlk
Lorentziaan

Ik moet zeker uitleggen waarom ik 10000 jaar in de toekomst wel ideal zou vinden?

Persoonlijk denk ik dat rond die tijd de mensheid al weer verzoend is met god en dat deze planeet weer hersteld is om te voldoen aan gods voornemen. Dood, ziekte en zo zijn voorbij. Mensen zijn weer zoals we eens bedoeld waren: Gezond en niet langer beperkt door onze eigen tekortkomingen.

Tevens, als we nu tegen het einde van de zevende scheppingsdag (periode) zitten, dan zou het over 10000 jaar het zo ongeveer aan het begin van de 9de periode zijn... En zonder dood of zelfs maar ouderdom is de levensduur van de mensen onbeperkt: Wie weet wat god gaat doen in zijn tweede werkweek? Wie zou daar geen toeschouwer (of wellicht medewerker) in willen zijn?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!