p__ schreef:(...)
Ik kan me voorstellen dat zijn discipelen niet zo goed mediteerden als hijzelf, want het kost nogal wat jaartjes om dit te bereiken.
Naar mijn mening mediteerde Jezus nauwelijks. Meditatie is wel een methode, maar dan een die meer in de lijn ligt met Boeddha. Ter verduidelijking: Indien men een vreemde taal moet leren stelt Boeddha ons voor met boeken en cds terug te trekken in de studeerkamer. Jezus doet dat radicaal anders en stelt dat men zich nu juist
niet dient terug te trekken maar in het land moet gaan wonen waar men die taal spreekt om dan in die volheid de taal eigen te maken. De hard-way om het zomaar te zeggen.
Menheffrin schreef:Die status wordt dan kennelijk bereikt op het moment dat men in de ander liefde kan zien.
Dat doe ik nu al. Dat heeft niks met god-zijn te maken, maar met jezelf openstellen voor de ander.
Dat is mooi en ik geloof dat graag, maar wat hier bedoeld wordt gaat een stuk verder. Als Paulus meent dat wij allen onderworpen zijn aan de ijdelheid, dan begrijpt hij heel goed de intentie van Jezus ten aanzien van het ego (of zo men wil: kleine-zelf). Het is mooi als we allemaal wat aardiger tegen elkaar gaan doen, maar daarmee is men er nog lang niet. Sterker, daar gaat het zelfs niet om. Het doel is kennelijk niet om een optimale omgang met elkaar te bewerkstelligen. Het lijkt er veeleer op dat dit nu juist een afgeleide is van een ander doel. Wie nadrukkelijk spaart om een auto te kopen, kan bezwaarlijk beweren dat de tussentijdse opgebouwde rente iets heeft uit te staan met het idee zelf.