Beste dames en heren,
Tot mijn grote frustratie zit ik vast met een opgave met betrekking tot magnetische inductie. Ik zou bijzonder dankbaar zijn als iemand mij kan vertellen waar ik de fout in ga. De opgave:
Een lange cylindrische draad met radius a = 2cm voert een stroom I van 80A. De stroom is uniform gedistribueerd over het oppervlakte van de draad. Vind de magnetische energie-dichtheid per lengte-eenheid van binnen de draad.
Mijn aanpak: de magnetische energiedichtheid wordt gegeven door:
Um = B^2/(2mu0)
De totale magnetische energie wordt verkregen door te vermenigvuldigen met het volume: Em=Um X V
Als we nu mbv de wet van Ampere de magnitische fluxdichtheid B bepalen die geldt in de draad komen we tot het (algemene) resultaat: B = mu0I/(2pi r)
voor het volume van de draad geldt: V=pi r^2 l (waarbij l de lengte van de draad is)
Als we nu alle gegevens invullen in de formule voor de magnetische energie Em krijgen we een uitdrukking waar l in voorkomt, en hiermee kunnen we (dacht ik...) eenvoudig de magnetische energie per lengte eenheid bepalen. Ik kom na invullen echter op hetvolgende resultaat:
Em/l = mu0I^2/(8pi)
terwijl het antwoord moet zijn:
Em/l = mu0I^2/(16pi)
Ik kan, wat ik ook doe, maar niet op dit antwoord uitkomen. Hulp zou erg welkom zijn. Excuses voor de soms misschien onduidelijke formules. Bij voorbaat dank,
Mark
Puzzels