Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
CloudedHeaven
Artikelen: 0

Re: De grote raadseltopic

Math schreef:
Lensos schreef:Raadsel 33

Geef mij een miljoen opeenvolgende niet-priemgetallen.
Ik zie hier niet echt het element "raadsel" in. Dat kan aan mij liggen, maar je weet toch wel dat je zelf het antwoord moet hebben...?

En daar twijfel ik een beetje aan. PB me maar met je antwoord, anders zie ik dit niet als raadsel en dumpen we een nieuwe Raadsel 33.

Dat kan volgens mij alleen maar wanneer je naar een priem raad en Lensos geeft dan aan of het gaat om een priem of niet. En vervolgens het opvolgende priem getal :roll:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Math

M.a.w. geen eigen oplossing...

Iemand nieuw Raadsel 33?
<i Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Lensos

Raadsel 33

Opnieuw dan:

5 Piraten hebben een schat veroverd van 100 goudstukken en ze willen die muntstukken verdelen. Dat gebeurt als volgt: Piraat 1 doet een voorstel hoe ze de munten kunnen verdelen. Dan wordt er gestemd. Indien Piraat 1 de helft van de stemmen of meer krijgt, dan worden de munten zo verdeeld. Indien hij niet de helft van de stemmen haalt, wordt Piraat 1 overboord gegooid en mag Piraat 2 een voorstel doen. Opnieuw geldt hetzelfde, hij moet de helft van de stemmen halen, anders vliegt hij overboord. Etc.

Aangenomen dat we met zeer slimme en hebberige piraten te maken hebben, wie krijgt dan hoeveel muntstukken?
You and your big words. . .and your small difficult words
CloudedHeaven

Er blijven uiteindelijk twee over waarbij degene die voorsteld hoe alles verdeeld wordt alles krijgt en de ander niets. Degene die het voorstelt heeft automatisch al de helft van de stemmen omdat ie op zich zelf stemt. :roll:
Trevor

Maar daar steekt piraat nummer 5 natuurlijk een stokje voor. En die stemt als'ie ook maar iets krijgt van nummer 3 op nummer 3. Dus als nummer 3 ervoor kiest om zelf 99 goudstukken te houden en er 1 aan nummer 5 te geven, dan stemmen zowel nummer 3 als nummer 5 voor.

Dat wil nummer 4 weer niet en die zal voor nummer 2 stemmen als'ie daar iets van krijgt. enz.
nico

De eerste piraat stelt voor om zelf 98 stukken te pakken en nummer 3 en 5 elk 1 stuk te geven. 3 en 5 gaan hier mee akkoord omdat ze anders riskeren niets te krijgen. 2 zou niet akkoord gaan omdat hij anders daarna de kans krijgt om samen met 4 alles op te strijken.
nico

Is deze oplossing juist? ik denk van wel maar heb toch graag even zekerheid want vrienden van mij betwisten deze oplossing.
Lensos

Ja
You and your big words. . .and your small difficult words
10eke

Ik heb een klein raadseltje, waar ik de oplossing maar niet van vind. Kan iemand mij helpen?

Je hebt de volgende getallen: 2, 4, 6 en 8 waarmee je 25 moet bekomen.

Je mag hiermee optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Je mag elk getal slechts één maal gebruiken.

Hoe werkt dit???
dr. E. Noether

Als je haakjes mag gebruiken: (( 2/8 )+6)*4 = 25
PeterTheGreat

Misschien vinden de gebruikers van dit forum het leuk om te weten dat ik elke week op donderdag een wiskundige puzzel publiceer op mijn website. Wellicht mag ik ook uit deze gelederen oplossers verwelkomen? Graag tot ziens.
Odyssius

De eerste piraat stelt voor om zelf 98 stukken te pakken en nummer 3 en 5 elk 1 stuk te geven. 3 en 5 gaan hier mee akkoord omdat ze anders riskeren niets te krijgen. 2 zou niet akkoord gaan omdat hij anders daarna de kans krijgt om samen met 4 alles op te strijken.
Ik heb dit raadsel al eens eerder gehoort. ik geloof dat het iets was in volgende aard: Als Piraat 1 een voorstel doet, waarbij elke piraat evenveel krijgt, word hij neergeknalt, zuiver en alleen omdat ze met 4 meer krijgen; hetzelfde voor de volgende piraat 2, piraat 3 ook; maar piraat 4 heeft een voordeel: hij kan zeggen dat hij alles krijgt; en aangezien hij 50% van de stemmen is; krijgt hij dit ook. Piraat 5 krijgt dus niets.

Piraat 5 moet dus vermeiden dat piraat 4 en hij alleen overblijven. Hierdoor moet Piraat 3 een voorstel doen, dat meer is dan niets geven aan piraat 5 (1 munt dus). Piraat 5 zal hiermee accoord gaan, piraat 4 krijgt niets.

(we doen dit vraagstuk dus in steigende lijn)

Piraat 4 zal dus ervoor moeten zorgen dat er 4 piraten overblijven. Gevolg is dat Piraat 2 een voorstel zal moeten doen, waarbij dat piraat 4 meer krijgt dan niets (1 goudstuk). Piraat 3 en Piraat 5 krijgen niets.

Als er nu 5 piraten zijn; moet piraat 1 een voorstel doen waarbij piraat 3 en piraat 5 een muntstuk krijgen. Hierdoor krijgen ze meer dan ze zouden krijgen moesten ze met 4 overblijven. Wie zegt er dat alles eerlijk verdelen goed is :-)
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.
John Nash

Raadsel 34

Maak de volgende reeks af:

7, 22,42,57,63,79,?
timwaagh

22 = 3*7+1 = 7 + 15

42 = 2*3*7 + 0 = 2 * 22 - 2 = 22 + 20

57 = 42 + 15

63 = 57 + 42/7

79 =? 63 + 57/22? nope

aargh reeksen....ben hier niet erg goed in...heeft iemand hier een strategie voor?

nou dan maar direct he...

7 = f(1)

22 = f(2)

42 = f(3)

57 = f(4)

63 = f(5)

nou ok...we gaan wel delta's uitrekenen...

22 - 7 = 15

42 - 22 = 20

57 - 22 = 15

63 - 57 = 6

20 - 15 = 5

15 - 20 = -5

6 - 15 = -11

dit wordt ook niks...

dan maar een paar formules uitproberen

7 = a*n + b

22 = a*(n+1) + b = an + b + a = 7 + a ==> a = 15

7 = 15n + b

22 = 15n + 15 =

paar rijtjes van eigenschappen.

oneven-even-even-oneven-oneven-oneven-even?-even?-even?-even?

ok weet ik iets

veelvoud van 7-geen veelvoud van 7 - veelvoud van 7 - geen veelvoud van 7 - veelvoud van 7 - geen veelvoud van 7- veelvoud van 7?

ok weet ik wat meer

bij de veelvouden van 7: 1-3-6-9-en nou een (niet zo) wilde gok: 12

dus ? = 12 * 7 = 84

i kheb tenminste iets van een systeem gevonden...vind ik al weer knap van mezelf.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

xena170

ik heb een raadsel over waar mijn huwelijkscadeau ligt maar ik kom er niet uit, weer zo'n bruidsgrapje! :roll:

ik heb dit gekregen:

/+5/+7/-1/-8/+5/+15/ /-11/-19/-11/-9/+10/

het heeft te maken met de letters van het alfabet.

[edit door Miels: Lees aub de regels! Je doet maar liefst 4 dingen die niet zijn toegestaan: onnodig veel leestekens (1 vraagteken in je onderwerp is genoeg); je vraagt maar liefst 2x in je post om hulp (dat is niet netjes). 1 van die 2x schrijf je je zin helemaal in hoofdletters, dat mag ook niet. Tenslotte crossposting: het is niet toegestaan eenzelfde vraag meerdere keren, in verschillende onderwerpen of fora, te stellen. Ik heb je andere post verwijderd. Lees dus aub de regels voordat je nog iets post]

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!