Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
joeroe
Artikelen: 0
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 19:01

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

kotje schreef:Joeroe schreef:
kotje schreef:  

Ik geef zelf een voorbeeld.  

Een puntdeeltje kan bestaan in onze geest. Zal echter nooit waargenomen in de praktijk. Voor mij bestaat het dus niet.  

als het volgens jou niet bestaat, waar bestaan dan neutronen en protonen uit ?
Uit up en down quarks.
je vergeet de derde, de zogenaamde vreemde quark

maar als punt deeltjes niet bestaan, waar bestaan quarks dan uit?
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Er is een oneindige hoeveelheid arbeid nodig om een lading met hetzelfde teken tot een oneindig klein volume, in de limiet tot een puntdeeltje, samen te persen.

Dit is nog een reden waarom b.v. een electron en quarks geen puntdeeltjes kunnen zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Maus
Artikelen: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 16:59

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

ff side note om t nog leuker t maken :P

Je kan al deze 'elementaire' deeltjes als puntjes zien maar ook als golfbewegingen...nu word t helemaal vreemd :roll:

(dacht ff dat t in dit onderwerp wel even rekening mee konden houden)
God doesn't play dice...
Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Beste Maus,

Een elementair deeltje kan ook voorgesteld worden door een golfpakket, dat een zekere uitgebreidheid heeft.

http://www.nat.vu.nl/~jo/hovo/Pictures/Fig9.jpg

Een golfpakket heeft , naar ik meen , te maken met de waarschijnlijkheid waar het deeltje ergens zit. Als een elementair deeltje een puntdeeltje is, zoals de standaardtheorie beweert, dan kan het op een oneindig aantal plaatsen zijn, want het golfpakket bevat een oneindig aantal punten, en is zijn waarschijnlijkheid dat het ergens is te verwaarlozen.

Ik besluit nog eens dat een elementair deeltje geen puntdeeltje kan zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Weaver
Artikelen: 0
Berichten: 15
Lid geworden op: di 02 mei 2006, 23:22

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Zegt de snaar-theorie niet dat elk deeltje uiteindelijk een snaar van energie is?

(Waarom staat die dr Quantum mij zo tegen? Oh ja... mystiek oosters geraaskal in combinatie met wetenschap; foute combinatie!)
Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

wat is dan die energie in die snaar?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -
snmsee
Artikelen: 0
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 16:52

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

De energie van de snaar is afhankelijk van 'n aantal factoren (die weer afhakelijk zijn van het type snaar: open of gesloten).

- Lengte

- Trillings frequentie

- Aantal omwentelingen om de extra dimensies

Overgens moet je je niet te veel voorstellen bij die snaren....het is meer 'n wiskundig metafoor dus niet iets (echt) fysiek...voorlopig :roll:

De kracht van de snaar-theorie (ookwel Super-String theorie) zit 'm in het wiskundig model en de bijbehorende Green-Functions, omdat Green-Functies zogenaamd "ill-defined" zijn (er valt lastig of helemaal niet mee te rekenen) als het gaat om punt-deeltjes. Strings zijn geen punt-deeltjes omdat ze in meerdere dimensies opereren, wordt de wiskunde makkelijker en heeft meer mogelijkheden. De term "super" is overgens ontleend aan de "Super-Symmetrie" theorie, waarbij gepoogd wordt om alle deeltjes en krachten te unificeren; daarbij worden Bosonen (kracht velden/deeltjes/golven (kies maar uit)) en Fermionen (materie velden/deeltjes/golven) onderling uitwisselbaar via zogenaamde super-partners. Deze theorie is overgenomen in de string-theorie en het geheel wordt weer "super-string"-theorie genoemd.

De wiskunde rond strings (snaren) brengt ook 'n hoop nieuwe met zich mee:

- branes

- T-dualiteit

- S-dualiteit

- winding modes

- extra dimensies

- etc.

.......genoeg stof dus voor onze theoretici voor 'n paar decenia.
Spuit11
Artikelen: 0
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 12:49

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Bert schreef:
Dat is vreemd geformuleerd:een begrip bestaat sowieso alleen maar in onze gedachten. Begrippen bestaan dus nooit in de objectieve realiteit
Geef even voorbeelden van zo'n begrippen. Hieronder staat mijn al dan niet juiste mening.

Volgens het positivisme bestaan begrippen in de Fysica alleen als men ze kan meten. Dus begrippen die alleen in onze geest bestaan en niet in de objectieve realiteit dus niet meetbaar zijn, bestaan eenvoudig niet.
Dat is onzin.... Een uitvinding krijgt eerst zijn geboorte in de geest en wordt dan pas realiteit.De geest van de mens is in staat om te creeren,dat wil zeggen niet meetbaare begrippen meetbaar te maken.De fundamenten van het concept dienen echter wel aanwezig te zijn... Zeg te bestaan...

Pak maar een laken 10 potten verf en een kwast en je zal zien dat jij iets onmeetbaars zelf meetbaar gaat maken.Bestond het al? Nee... Kan het bestaan? Ja... De fundamenten voor het concept waren immers aanwezig.Een laken 10 potten verf een kwast en jou idee.. Nu zou je zeggen ho..ho... wacht eens even,op het moment dat ik het teken is het realiteit en dus meetbaar...

Is dat zo? Je zou zeggen ja... Nu dan... Stel je een rode cirkel voor met straal 10cm... Hij bestaat niet,maar toch kennen we zijn afmetingen en kleur al.
Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Beste Spuit11,

Een puntdeeltje is een begrip.

Kunnen we het meten? Bestaat het?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Op volgende site kunt ge een eenvoudige cursus volgen in het nederlands over de elementaire deeltjes. Men is zeer voorzichtig van bij het standaardmodel de elementaire deeltjes puntdeeltjes te noemen.

http://particleadventure.org/particleadventure/
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Laarmans
Artikelen: 0
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 19:05

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

omdat wij mensen het zich niet meer voor kunnen stellen daarom :wink:


Ik vind het altijd weer frappant dat mensen zich meer verbazen over datgene waarover ze nadenken dan over het feit dat ze nadenken
Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Laarmans schreef:
Ik vind het altijd weer frappant dat mensen zich meer verbazen over datgene waarover ze nadenken dan over het feit dat ze nadenken

_________________
Over het nadenken van de mens wordt nagedacht in de Logica.

Ik ben er echter van overtuigt dat het nadenken van de mens een ander nadenken zal moeten zijn om alles te begrijpen en juist daarom dat ons nadenken voor alles een oorzaak nodig heeft en wij juist iets nodig hebben dat er zo maar is zonder verklaring. Het voorgaande was een filosofisch antwoord op een filosofische vraag.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
~Henk~
Artikelen: 0
Berichten: 21
Lid geworden op: di 07 mar 2006, 19:10

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Heel goed, Kotje! Je stelt de juiste vragen. Alleen... je doet dit in een tijdsgewricht waar de wetenschap op een andere manier de werkelijkheid beschouwt en onderzoekt. En uiteraard is de wetenschap - zoals iedere "grootschalige denkgemeenschap" - weinig flexibel in het omgaan met andere manieren van denken en onderzoeken. De meeste mensen kunnen nu eenmaal niets anders dan het herkauwen van de kennis van anderen.

Je kan nu 2 dingen doen:

- ga de beste opleiding volgen in de hoop dat jij later WEL alle antwoorden vindt;

- vraag je af waarom het de anderen tot op heden nooit gelukt is en kies op basis van die conclusies een opleiding en/of ga de werkelijkheid onderzoeken want voor het raadplegen van wetenschappelijke publicaties heb je het internet.

De tweede mogelijkheid is uiteraard veel realistischer en de snelste weg tot succes als je jezelf de juiste vragen kunt stellen.
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.500
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Net zo min als wij mensen het oneindig grote kunnen ontdekken,zullen we ook nooit het oneindig kleine kunnen bereiken en er alleen over kunnen filisoferen.Wij hebben quantummechanica ontwikkeld om achter dit soort zaken van sub-atomaire deeltjes als quarks te komen op mogelijk de tegengestelde methode om achter de Big Bang te komen.

De mens is zoekende; hij zou eens moeten proberen om -via de biologie- om zichzelf te transformeren in een wat vredelievender en heel weinig egoistisch wezen,wat zou er dan een vrede op aarde zijn!

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: De stof waaruit elementaire deeltjes zijn opgebouwd.

Al de theorieën, die we tot nu toe ontwikkeld hebben zijn deterministisch, zelfs de qantummechanica. Het is alsof iets opgewonden is dat aan het aflopen is naar een bepaald doel of einde.

In de wiskunde hebben we punten(zonder afmeting) daar bouwen we lijnstukken ,oppervlakken en volumes mee op met afmetingen,oppervlakten en inhouden. Eigenaardig hoe iets zonder afmetingen zo iets kan.

In de fysica hebben we de puntdeeltjes(zonder afmeting) van het standaardmodel en daar bouwen we de wereld mee op. De ART is ook zo iets maar dan op cosmische schaal.

Eigenaardig zoals we met niets , enkele wetten en wisselwerkingen iets maken.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!