Moderator: Rhiannon
en wat is dat meer dan? leven na de dood? dan ben je dus bang voor de dood en steun je op religie uit angst. en het is vaak niet helemaal je eigen keuze, vaak wordt religie er met de paplepel ingegoten (of waar ik woon: met de trechter door je strot geduwt, lol) en ben je dus vaak beinvloed en bevooroordeeld. en ik las vaak "god valt neit te bewijzen" en dan wordt door jouw gezegt dat DAT het grootste bewijs is dat god bestaat, ja en wat is dat DAT dan? dat haal ik ff niet uit jouw post.
ok waar slaat dit nou weer op, hoe kun je dit nou weer weten!Voor het falsificeerbaarheidsprincipe vormt een Godtheorie bijvoorbeeld een probleem omdat God vrijelijk de resultaten kan beïnvloeden als hij dat wil en eigenlijk per definitie niemand hem kan omschrijven behalve hij zelf
leg eens uit...Voor het falsificeerbaarheidsprincipe vormt een Godtheorie bijvoorbeeld een probleem omdat God vrijelijk de resultaten kan beïnvloeden als hij dat wil en eigenlijk per definitie niemand hem kan omschrijven behalve hij zelf. Het enige wat falsificeerbaar is aan God is dat hij genoemd wordt in bepaalde woorden die zijn geschreven of die worden verteld op deze wereld.
klinkt mij in de oren als pure onzin, ik bedoel het klinkt gewoon als een slappe smoes, je zegt dus eigenlijk iets als "we kunnen hem (wie zegt eigenlijk dat het een hem is, misschien is het wel een zij, of een het of een zij en meervoud? niemand heeft het oit gezien toch) toch niewt bewijzen want hij kan toch alles beinvloeden en veranderen." dat is toch gewoon klinklare onzin?Voor het falsificeerbaarheidsprincipe vormt een Godtheorie bijvoorbeeld een probleem omdat God vrijelijk de resultaten kan beïnvloeden als hij dat wil en eigenlijk per definitie niemand hem kan omschrijven behalve hij zelf.
Ik ben er toch mee bezig?HeavenOnEarth schreef:Heee! Eindelijk een inhoudelijke reactie!En ik ben het zelfs nog een beetje met je eens ook!
Als er iets buiten de werkelijkheid zou zijn, wat ik onwaarschijnlijk acht, maar als... dan zou ik jouw grensdefinitie zeker van belang zijn.
Maar strikt genomen hebben we alleen nog maar het kenbare gedefinieerd. We weten dan nog niet of er onkenbare realiteit is. Waar ik het dan weer wel mee eens ben is dat het bovennatuurlijke onze kennisverwering overtreft.
Eerder heb ik gesteld dat het onzinnig is om een beschrijvende defnitie te verlenen aan iets dat onze mogelijkheden tot kennisverwerving te boven gaat. Per (jouw) definitie kunnen we dit niet.
4. Het bovennatuurlijke gehoorzaamt niet aan de wetten van de natuur.
Iets dat zich temidden van de natuurwetten doelgericht uit als niet aan de natuurwetten onderhevig.Ik geloof je op je woord. Maar wat is het bovennatuurlijke dan wel?
5. Ons begrippenapparaat kan alleen iets definitiefs zeggen over dat wat onze mogelijkheid tot kennisverwerving niet blijvend overstijgt. Alles wat daarbuiten valt moet derhalve van bovennatuurlijke aard zijn.
Er kan hoogstens het een en ander zijn wegverklaard als van niet- bovennatuurlijke oorsprong. Meestal had en heeft het dan betrekking op huilende mariabeelden o.i.d. Misschien zou je een paar andere voorbeelden kunnen geven? Bedenk ook dat ik stelde dat alleen dat wat BLIJVEND onze mogelijkheid tot kennisverwerving overstijgt, bovennatuurlijk is.Hoe weet je wat over 300 jaar verklaarbaar is? De afgelopen 300 jaar zijn door het proces van kennisverwerving bijvoorbeeld heel veel bovennatuurlijke verklaringen weerlegt.
De begrippen die wij voor het natuurlijke gebruiken moeten noodgedwongen ook voor het bovennatuurlijke volstaan. Wij kunnen daarom alleen iets zeggen over de wijze waarop het bovennatuurlijke zich manifesteert binnen onze werkelijkheid, d.i. als het waargenomen wordt. Over het 'hoe' is niets te zeggen.De vraag was wel hoe je begrippen voor iets buiten de realiteit kan hebben terwijl je begripsvorming alleen gevormd is binnen de realiteit?
6. Bekijk het voorbeeld zoals gegeven. Zo komen we al een heel eind.
a) Dat het gebeurt is staat vast. Er zijn genoeg getuigen geweest. Gedurende de periode dat de manifestatie zich ontvouwde - een paar maanden - zwol de menigte toeschouwers aan tot +/- 70.000 mensen. De culminatie van deze periode, het 'Zonnewonder', werd ook gezien door mensen die niet op de plaats zelf aanwezig waren maar kilometers er vandaan.HeavenOnEarth schreef:Ik heb het gezien. Maar ik gaf aan hoe zoiets in mijn ogen bewezen zou moeten worden, als je het daarmee eens bent wil ik vragen om dat voorbeeld langs die weg te onderbouwen.
Als je beweert dat er in de realiteit iets bovenatuurlijks plaats vindt moet je 'bewijzen':
a) dat het gebeurt is;
b) dat er geen natuurlijke oorzaak verantwoordelijk kan zijn;
c) beschrijven wat dan wel tot het wonder heeft geleid;
d) vervolgens moet 'bewezen' worden dat deze bovennatuurlijke entiteit verantwoordelijk is voor het wonder en niet een ander trancedent wezen
Hildebrand schreef:Ik ben er toch mee bezig?HeavenOnEarth schreef:Heee! Eindelijk een inhoudelijke reactie!En ik ben het zelfs nog een beetje met je eens ook!
Als er iets buiten de werkelijkheid zou zijn, wat ik onwaarschijnlijk acht, maar als... dan zou ik jouw grensdefinitie zeker van belang zijn.
Maar strikt genomen hebben we alleen nog maar het kenbare gedefinieerd. We weten dan nog niet of er onkenbare realiteit is. Waar ik het dan weer wel mee eens ben is dat het bovennatuurlijke onze kennisverwering overtreft.
Eerder heb ik gesteld dat het onzinnig is om een beschrijvende defnitie te verlenen aan iets dat onze mogelijkheden tot kennisverwerving te boven gaat. Per (jouw) definitie kunnen we dit niet.
![]()
4. Het bovennatuurlijke gehoorzaamt niet aan de wetten van de natuur.Iets dat zich temidden van de natuurwetten doelgericht uit als niet aan de natuurwetten onderhevig.Ik geloof je op je woord. Maar wat is het bovennatuurlijke dan wel?
5. Ons begrippenapparaat kan alleen iets definitiefs zeggen over dat wat onze mogelijkheid tot kennisverwerving niet blijvend overstijgt. Alles wat daarbuiten valt moet derhalve van bovennatuurlijke aard zijn.Er kan hoogstens het een en ander zijn wegverklaard als van niet- bovennatuurlijke oorsprong. Meestal had en heeft het dan betrekking op huilende mariabeelden o.i.d. Misschien zou je een paar andere voorbeelden kunnen geven? Bedenk ook dat ik stelde dat alleen dat wat BLIJVEND onze mogelijkheid tot kennisverwerving overstijgt, bovennatuurlijk is.Hoe weet je wat over 300 jaar verklaarbaar is? De afgelopen 300 jaar zijn door het proces van kennisverwerving bijvoorbeeld heel veel bovennatuurlijke verklaringen weerlegt.
De begrippen die wij voor het natuurlijke gebruiken moeten noodgedwongen ook voor het bovennatuurlijke volstaan. Wij kunnen daarom alleen iets zeggen over de wijze waarop het bovennatuurlijke zich manifesteert binnen onze werkelijkheid, d.i. als het waargenomen wordt. Over het 'hoe' is niets te zeggen.De vraag was wel hoe je begrippen voor iets buiten de realiteit kan hebben terwijl je begripsvorming alleen gevormd is binnen de realiteit?
6. Bekijk het voorbeeld zoals gegeven. Zo komen we al een heel eind.a) Dat het gebeurt is staat vast. Er zijn genoeg getuigen geweest. Gedurende de periode dat de manifestatie zich ontvouwde - een paar maanden - zwol de menigte toeschouwers aan tot +/- 70.000 mensen. De culminatie van deze periode, het 'Zonnewonder', werd ook gezien door mensen die niet op de plaats zelf aanwezig waren maar kilometers er vandaan.HeavenOnEarth schreef:Ik heb het gezien. Maar ik gaf aan hoe zoiets in mijn ogen bewezen zou moeten worden, als je het daarmee eens bent wil ik vragen om dat voorbeeld langs die weg te onderbouwen.
Als je beweert dat er in de realiteit iets bovenatuurlijks plaats vindt moet je 'bewijzen':
a) dat het gebeurt is;
b) dat er geen natuurlijke oorzaak verantwoordelijk kan zijn;
c) beschrijven wat dan wel tot het wonder heeft geleid;
d) vervolgens moet 'bewezen' worden dat deze bovennatuurlijke entiteit verantwoordelijk is voor het wonder en niet een ander trancedent wezen
b) Het gebeuren vond plaats in 1917. Tot op heden bestaat er geen techniek die de manifestatie kan herhalen. Door de gerichtheid van het verschijnsel en het feit dat er tevens sprake was van overdracht van informatie door een 'engelachtige' entiteit die zich uiteindelijk identificeerde als een religieuze figuur, is een natuurlijke verklaring niet aannemelijk.
c) Het enige dat wij weten omtrent het 'waarom' is wat de drie kinderen, resp. tien, negen en zes jaar oud, daarover hebben verteld. Het is van rooms-katholieke signatuur.
d) Transcendentie betreft het bovenzintuiglijke, iets dat duidelijk tot het bovennatuurlijke behoort. Bovennatuurlijke entiteit of transcendent wezen, het komt op hetzelfde neer.![]()
Kijk ook eens naar de bovennatuurlijke verschijnselen boven een Koptische kerk te Zeitoun, in Egypte, in 1968. Daar zijn zelfs foto's van.
Klopt helemaal. Het is ook waargenomen door verschillende sceptici. Ook van deze gebeurtenis zijn foto's enzo, heeft in veel (objectieve) kranten gestaan.a) Dat het gebeurt is staat vast. Er zijn genoeg getuigen geweest. Gedurende de periode dat de manifestatie zich ontvouwde - een paar maanden - zwol de menigte toeschouwers aan tot +/- 70.000 mensen. De culminatie van deze periode, het 'Zonnewonder', werd ook gezien door mensen die niet op de plaats zelf aanwezig waren maar kilometers er vandaan.
Dit is natuurlijk geen bewijs. Wat er volgens mij moet gebeuren is dat alle mogelijke natuurlijke verklaringen systematisch moeten worden uitgesloten. Er mag bijvoorbeeld geen sprake zijn van: bedrog; geen hallucinerende stoffen in bv het water; geen militaire proeven; geen meteorieten; geen vuurwerk; geen spiegels; geen bijzondere weersomstandigheden en geen UFO's (http://www.volkskrantblog.nl/bericht/14995).b) Het gebeuren vond plaats in 1917. Tot op heden bestaat er geen techniek die de manifestatie kan herhalen. Door de gerichtheid van het verschijnsel en het feit dat er tevens sprake was van overdracht van informatie door een 'engelachtige' entiteit die zich uiteindelijk identificeerde als een religieuze figuur, is een natuurlijke verklaring niet aannemelijk.
Kijk, er moet natuurlijk wel een verklaring zijn. Er moet wel een oorzaak gegeven worden van hetgeen wat er gebeurde. Als mensen bv de boel bedriegen met spiegels is dat de verklaring voor de gebeurtenis. De gebeurtenis zelf is niet de verklaring.c) Het enige dat wij weten omtrent het 'waarom' is wat de drie kinderen, resp. tien, negen en zes jaar oud, daarover hebben verteld. Het is van rooms-katholieke signatuur.
Ja, maar ik bedoelde: was het Maria wel? En niet bv Ra, Allah, Luna, de Antichrist of een bovennatuurlijke Ron Brandsteder? (hmmmm.... Ron - God... allebei 3 letters..... toeval?.... hier moet meer achter zitten.....d) Transcendentie betreft het bovenzintuiglijke, iets dat duidelijk tot het bovennatuurlijke behoort. Bovennatuurlijke entiteit of transcendent wezen, het komt op hetzelfde neer.
Ik heb alleen willen aangeven dat voor wie werkelijk in God gelooft, ontkrachting van een specifieke uitspraak die deze persoon heeft gedaan over God vanuit zijn geloof, waarschijnlijk leidt tot een bestrijding van de ontkrachting of herinterpretatie van God en niet tot een afschaffing van het geloof in God. Je mag dit van mij pure onzin noemen, maar bedenk wel dat het in de wetenschap ook niet anders gaat als mensen zoveel energie in een bepaalde theorie gestoken hebben dat ze zichzelf ermee gaan identificeren en die theorie niet meer los zullen laten.Assassinator schreef:vooral dit
klinkt mij in de oren als pure onzin, ik bedoel het klinkt gewoon als een slappe smoes, je zegt dus eigenlijk iets als "we kunnen hem (wie zegt eigenlijk dat het een hem is, misschien is het wel een zij, of een het of een zij en meervoud? niemand heeft het oit gezien toch) toch niewt bewijzen want hij kan toch alles beinvloeden en veranderen." dat is toch gewoon klinklare onzin?Quote:
Voor het falsificeerbaarheidsprincipe vormt een Godtheorie bijvoorbeeld een probleem omdat God vrijelijk de resultaten kan beïnvloeden als hij dat wil en eigenlijk per definitie niemand hem kan omschrijven behalve hij zelf.
is even erg. het is even erg dat mensen zo vastklampen aan dingen uit de wetenschap (zoals jij zei, van Newton enzo) terwijl we nog zo weinig weten over alles! dat is de voor mij de hele bedoeling van wetenschap, "keep an open mind" en "you never know". houd nooit totaal aan dingen vast, is altijd slecht [wortel]maar bedenk wel dat het in de wetenschap ook niet anders gaat als mensen zoveel energie in een bepaalde theorie gestoken hebben dat ze zichzelf ermee gaan identificeren en die theorie niet meer los zullen laten.
Het is denk ik een misverstand dat het bij andere leerscholen/tradities anders is. Zelfs een fundamentalist (religieus/wetenschappelijk/lekkeretenkokenleer) zal van zichzelf vinden dat hij degene is met een open houding die de anderen moet redden van hun starre dwalingen. Wetenschap heeft alleen het voordeel dat het een betrekkelijk jonge loot is in de menselijke leer, maar vlak de ouderen ook niet uit.dat is de voor mij de hele bedoeling van wetenschap, "keep an open mind" en "you never know". houd nooit totaal aan dingen vast, is altijd slecht