Puzzel Puzzels
skyguy
Artikelen: 0

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Dan heb je dus meteen de ergste omstandigheden die je je kan voorstellen :wink: :roll: :P

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

skywatcher

Dat kan je wel stellen .

Om een idee te geven heb ik toch een poging gedaan om mijn visuele impressie weer te geven.

De onderstaande foto komt dus ongeveer overeen met wat ik zie door een 150mm in doorsnee omstandigheden.

Hierbij is geen rekening gehouden met vergroting of het gebruik van filters.

Uit deze foto kan je afleiden dat er ivm fotographie veel detail verdwijnen,met name de zwakkere gedeelte van de nevel.

Ook kan je het effect van strooilicht zien wat verlies van contrast van het object tot gevolg heeft.

Het meest opvallende is het verdwijnen van kleur .

Afbeelding
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

robindr

skywatcher schreef:robindr,eigenlijk is die een beetje lastig om zomaar met ja of nee te beantwoorden

dat is immers individueel en naargelang van de locatie van waar je kijkt en in welke omstandigheden

maar het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn als ik dat zou doen voor mijn locatie en in mijn omstandigheden
Ja idd, maar iemand die zich begint te interesseren in astronomie zit wsl net als ik destijds met de vraag: "wat kan ik nu zien door welke telescoop". Foto's zoals bovenstaande geven mss niet een voor 100% accuraat beeld, maar ze geven de newbie's (en das niet pejoratief bedoeld) een 'idee' van wat er te verwachten valt.

Ik vind bovenstaande foto trouwens zeer goed gelukt. Indien het je zou interesseren, mag je er af en toe eentje bijplaatsen. Ik denk dat veel mensen op zoek naar een telescoop je dankbaar zullen zijn
skywatcher

Misschien is dit boek iets interessant
Rhilian

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's van de maan heb ik door de aldi telescoop gemaakt, met behulp van een digitale camera op eigen statief. Het koste me ongeveer een uur om de camera goed achter de scoop te krijgen (die telesccop is niet bepaald stabiel) en dit is het resultaat.. Mijn allereerste kennismaking :D

Ik ben niet van plan het veel serieuser aan te gaan pakken. Zo'n verbindingsstuk voor de cam aan de scoop is mij al veel te duur. Dus ik denk dat mijn fotoresultaten niet veel beter dan dit zulle worden, en dat ik foto's van bijv. saturnus wel kan vergeten :roll: heeft iemand hier ene idee over? Misschien een tip waardoor ik het met minimale middelen beter kan doen?

Edit: foto's zijn verkleind zodat mensen niet moeten scrollen. Moderator Skywatcher.
joeroe

is dat de maan??

cool

maar als je foto's gaat maken moet je wel je oculair van j tele halen en je van je camera je objectief(zo heet dat ding toch)

dan heb je namelijk een camera met een über groote telelens :roll:
Banaan

kheb ook wat zwaar amateuristische foto's, de maan is door een verrekijker en de planeten met een digitale camera tegen mijn goedkope telescoop :P

hijs een btje klein mar als je erop klikt word ie groter, niet dat et veel uit maakt het is toch lage kwaliteit :roll:

Afbeelding
barry2233

Afbeelding

Dit is mijn eerste poging tot.... :roll:
Louis

Nice Barry!

Rondom de maan zitten een soort overbelichtings vlekken, dit probleem had ik ook met de fotos die ik met een digi-cam gemaakt heb. Het probleem is dat het grootste gedeelte van je beeldveld donker is, en alleen de maan erg lichtsterk, wat resulteerd in de vage vlek (zelfde probleem overigens met saturnus)

Helaas kan ik door mn telescoop nog steeds geen goede fotos nemen door de reeds genoemde "vlek in beeld"

( http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=147729#147729 ) :roll:
barry2233

Louis schreef:Nice Barry!

Rondom de maan zitten een soort overbelichtings vlekken, dit probleem had ik ook met de fotos die ik met een digi-cam gemaakt heb. Het probleem is dat het grootste gedeelte van je beeldveld donker is, en alleen de maan erg lichtsterk, wat resulteerd in de vage vlek (zelfde probleem overigens met saturnus)

Helaas kan ik door mn telescoop nog steeds geen goede fotos nemen door de reeds genoemde "vlek in beeld"  

( http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=147729#147729 )   :roll:
Dit was mijn aller eerste poging, met een aldi scoop 20 mm oculair en 0.8 mp webcam.

Ik heb de foto wat bewerkt, hij is nu wat beter.

Afbeelding
Finn

Heej, mooie foto's maar een vraagje tussendoor ( als het antwoord te moeilijk is dan start ik er wel een nieuwe topic over) : Waarom geen foto's van de maan bij daglicht? als je niet tegen de zon in gaat moet dit toch mogelijk zijn? nietwaar?
joeroe

met de digi cams kan dat denk ik wel ,maar als je het 's avonds/ 's nachts doet krijg je wel een hoger contrast en scherpere plaatjes :roll:
Assassinator

ik weet het niet hoor maar ik word echt zoooo jaloers als ik dit allemaal zie, damn ik heb geen geld voor een telescoop, kan em nergens kwijt en mag em niet :roll: kan niet wachten tot ik op mezelf woon, kan ik ook elke (onbewolkte) avond genieten :P mooi werk mense.

oja, en die adi telescoop, de maan is ehh, nogal f*cked up :P maja, toch goed voor een aldi telescoop :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Roel

Ik weet niet of het in het fotografiehoekje thuis hoort, maar ik heb tijdens de zonsverduistering in Side een filmpje gemaakt vanaf het strand. Brinx en Demelza zaten op dat moment vlak naast me! Hierbij een linkje:

http://www.dekoepel.nl/zenit/eclipsweb/Rol...dWeijenberg.mov

Gemaakt met een oude VHS-C camera met 22x zoom op een fotostatief
Afbeelding

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Chris de Boden

skywatcher schreef:'t is weeral een tijdje geleden dat er nog een foto is gepost

deze is gistere gemaakt,en is een stack ven een 1x 180 en 1x 30 seconden op asa800  

er werdt gebruik gemaakt van een 150/750mm newt en een canon 350D met een skyglow filter

foto is bewerkt in photoshop

Afbeelding
Hoi,

Ik zie dat je een Canon 350D heb en ik moet je complimenteren voor de mooie foto's

Aangezien ik binnenkort op vakantie ga ben ik van plan om een 350D aan te schaffen zeker met het oog op de toekomst.

Normaal zou het andersom moeten zijn, je koopt eerst een goede telescoop en dan pas de camera. In mijn geval heb ik de camera eerder nodig. :roll:

Maar is de 350D aan te raden of raadt jij mij wat anders aan?

Het budget is niet direct het probleem, ik kan tot €1500,- gaan voor de camera en vond de 350D wel een mooi modelletje.

Ik ben niet zo'n fan van compact camera's namelijk.

Een telescoop koop ik over 2 maanden dan wel weer :P .

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sterrenkijken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!