Fujaro schreef:Voorbeeld van vrije wil zonder vrije keus:
Ik wil een boterham met hagelslag want dat vind ik lekker.
Nou, dan kunnen we wel weer stoppen met discussieren, want ik versta iets heel anders onder vrije wil. Voorbeeldje:
Er ligt een boterham met hagelslag op tafel. Nu kan ik kiezen uit verschillende mogelijkheden: boterham opeten, boterham laten liggen, boterham aan een zwerver geven, boterham in de prullenbak gooien, en verzin er nog maar een paar mogelijkheden bij. Vrije wil betekent voor mij dat ik volledige vrijheid heb om tussen die mogelijkheden te kiezen. In jouw voorbeeld wordt dat dan: al dan niet toegeven aan je
wens om die boterham op te eten, omdat je dat nu eenmaal lekker vind. Verder kun je je bij die boterham met hagelslag afvragen, of dat wel zo gezond is. Is het een bruine boterham of een witte? Is hagelslag goed voor je tanden? Ben je misschien suikerpatient? Weeg je misschien 150 kilo? Ben je verslaafd aan hagelslag? Enz.
Je moet dus niet naar de
hoeveelheid keuzes kijken, maar naar de
vrijheid om tussen de aangeboden keuzemogelijkheden te kiezen. God stelt je voor een keus: God gehoorzamen, of God niet gehoorzamen. Daarin heeft iedereen een keuze. En iedereen is vrij om daarin te kiezen. En dat wordt onder vrije wil verstaan: de mens heeft volledige vrijheid om voor of tegen God te kiezen.