Wat is eigenlijk het verschil tussen intuitie en vooroordelen? Hoe benoem je dat?
Oprecht zijn en het niet oprecht zijn.
Moderator: Rhiannon
Wat is eigenlijk het verschil tussen intuitie en vooroordelen? Hoe benoem je dat?
Veertje schreef:@Sjors: het volgende is niet vervelend bedoeld maar een verwoording van wat er zich afspeelde bij mij bij het lezen van deze topic. Dat proces vond ik nu juist heel mooi passen in deze discussie.
Laat ik bij een poging tot het beantwoorden van de vraag nu eens deze topic nemen als uitgangspunt. Bij het lezen hiervan kom ik tot een bepaalde overtuiging. De vragen die Sjors stelt zorgen ervoor dat ik ga geloven dat Sjors uiteindelijk aan wil tonen dat behalve ervaring ook intuïtie een belangrijke factor MOET zijn bij het totstandkomen van een overtuiging. Hoe kom ik nu tot die specifieke overtuiging?
- Ervaring (intuïtie is een veelbesproken onderwerp in Sjors' bijdragen op dit forum)
- Logische redenering (Sjors blijft vragen stellen, ervaring alleen is geen antwoord op de vraag wat hem betreft - hij is op zoek naar een andere factor)
- Empirisch "bewijs" via introspectie. De eerste gedachte die bij mij opkwam was: "als ik te maken heb met zaken die ik niet ken, en daar een "overtuiging" over moet vormen dan is die overtuiging bij mij gebaseerd op een "hunch", een gevoel. Moet ik daar een naam aan geven dan is dat intuïtie. Waarbij dan de gedachte opkomt: hee, dat is waar Sjors het alsmaar over heeft (met alle "diepere" uitleg over wat intuïtie precies is). Hij stuurt hier met zijn vragen vast op aan. Bij mij heeft zijn vraagstelling het in ieder geval het beoogde effect.
- Intuïtie (gezien het feit dat ik niet kan bewijzen dat Sjors met de vraagstelling ergens op afstuurt, maar daar toch van overtuigd ben, kan ik alleen maar concluderen dat mijn overtuiging voornamelijk gebaseerd is op intuïtie, een gevoel, een "hunch")
![]()
Edit: dit heb ik geschreven voordat ik Sjors' laatste antwoord zag.
Volgens mij wordt intuitie en vooroordelen vaak door mekaar gegooit.
Bv letten op het non-verbale en daardoor conclusies trekken: Dat heeft m.i. niks met intuitie te maken. Maar met ratio.
Wat versta je dan onder 'intuïtie' ?Louise schreef:Stel dat ik een boekje uit mijn hoofd knal over non-verbale communnicatie.
Daarna ga ik heel erg goed opletten.
Hierin hoeft echt geen intuitie aan te pas te komen.
Gewoon opletten.
Inderdaad weet je dan het juiste antwoord. Nou kan je dat grotendeels negeren, en beantwoorden met rechtlijnige beredeneringen, maar je kan daar ook zeer op vertrouwen. Over het algemeen is de intuïtie van vrouwern beter dan die van mannen. Mannen hanteren meer het bewuste beredeneren. Veelal vaststaande beredeneringen dus. Door grotendeels beredeneringen te hanteren, in plaats van intuïtieve ingevingen, zal het beperkte bewustzijn minder opvallen, dan wanneer de 'onbewuste alertheid', die de intuïtie tot gevolg heeft, 'sprekend mag zijn'.Louise schreef:Een gevoel dat je het juist hebt, ook al weet je niet hoe dat komt.
Een lijfelijk gevoel.
Rationeel beredeneren, in dit geval letten op non-verbale communnicatie staat daar los van.
Als ik ergens kom en ik voel de sfeer, zonder op mensen te letten, dan zou het intuitie kunnen zijn.
Als ik ergens kom, en ik ga heel goed opletten, wat er zich afspeelt in de ruimte, dan spreek ik van rationeel beredeneren.
Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat intuïtie helemaal niet zo vaag is als je het nu doet suggereren
Bedoel je met meer impact meer overtuiging? Ik zelf denk:Hoe meer ervaring hoe meer overtuiging. Hoe echter de interpretatie van ervaringen in zijn werk gaat, weet ik niet. Hoe komt het bijvoorbeeld dat mensen geloven in een God?Sjorssnors schreef:davidhume schreef:Ervaring.
Hoe kan het dan dat de ene ervaring meer inpact heeft dan de andere ?