Moderator: Rhiannon
Wat dan wel echt is, daar ben ik naar op zoekMaar ik weet wel dat ik geen waarde meer hecht aan bv tv of een krant..
Ik weet niet waarom maar het idee boezemt me angst in. Ik ga niet teveel op details in maar ik ben met dingen bezig (geen vreemde hoor) en wil dat voor mensen maken. Maar als alles een illusie is dan maakt dat niet uit. En dat idee vind ik beangstigend. Dus ik weet eigenlijk wel weer waarom. Is dit eigenlijk wetenschappelijk bewezen?
Volgens mij is dat uitgangspunt de basis van al die illusies. Wat is dan precies het zelf?Zoals je ook in je onderschrift aangeeft moet je inderdaad jezelf als realistisch zien, je ervaart het immers.
Ik weet niet waarom maar het idee boezemt me angst in. Ik ga niet teveel op details in maar ik ben met dingen bezig (geen vreemde hoor) en wil dat voor mensen maken. Maar als alles een illusie is dan maakt dat niet uit. En dat idee vind ik beangstigend.
Naast de link van Rogier naar de topic filosofie: wanneer bestaat iets? vond ik nog andere, gerelateerde topics:Rogier schreef:Overigens is er pas een niet al te lange discussie geweest die hier op leek:
http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=20744
Dit even om te voorkomen dat hier nu dezelfde argumenten opnieuw over en weer neergelegd worden
Denk het wel. Probeer bijv. maar eens voor te stellen hoe een vleermuis de omgeving via zijn 'radar' orgaan ervaart. Of probeer als dove maar eens geluid in te beelden, of als blinde beeld, of vergelijk als gezond mens beeld en geluid eens met elkaar. Het lijkt me dus zeker het geval dat er dingen zijn die we ons totaal niet kunnen voorstellen. Bepaalde ervaringen kunnen zelfs zo compleet vreemd zijn dat ze niet eens meer lijken op wat we als ervaring zouden benoemen.Kunnen er dingen bestaan die jij je niet voor kunt stellen, of jouw denkvermogen te boven gaan, m.a.w. dingen die niet "in jouw hoofd passen"?