of wat vind je van deze: de wereld religies zijn niet in staat om het bestaan van god te bewijzen dus god bestaat niet.
met vriendelijke groet
gijs brouwers
Moderator: Rhiannon
Wat reageert men daarop:'De bijbel is het bewijs!', 'je voelt hem toch?' of 'voor God is er geen bewijs nodig.'of wat vind je van deze: de wereld religies zijn niet in staat om het bestaan van god te bewijzen dus god bestaat niet.
Kom op zeg. Zelfs, of juist, bijbelgetrouwe christenen benadrukken het verschil tussen de wrekende god van het OT en de genadevolle god van het NT, niet de meest gelukkige tweedeling, maar wel een die jij zeker kent. En dit nog los van de vele andere godsbeelden. Je gaat me toch niet vertellen dat je Gen. 6:4 niet kent? (In die dagen - en ook nog daarna - leefden er reuzen op aarde doordat de zonen van god gemeenschap hadden gehad met de dochters van de mensen).Kun je hier een aantal voorbeelden van noemen?Als je de bijbel leest kun je diverse stadia herkennen van Godsbeelden.
En tot die vele godsbeelden behoort trouwens ook, en zeer zeker, de transcendentale god.In die zin is de vraag wat je nu eigenlijk probeerd te bewijzen. Gaat het hier om een transcendentale god die wij nooit zullen kennen (God van de filosofen) of gaat het om de God uit de bijbel
Was God in het OT dan niet genadevol? Het OT barst van Gods genade (bijv. Jona om maar een voorbeeld te noemen). En wreekt God niet meer in het NT? Jezus heeft Gods toorn anders aan den lijve ondervonden.Kom op zeg. Zelfs, of juist, bijbelgetrouwe christenen benadrukken het verschil tussen de wrekende god van het OT en de genadevolle god van het NT, niet de meest gelukkige tweedeling, maar wel een die jij zeker kent.
Wie worden er met de zonen van God bedoeld en wie met de dochters van de mensen?En dit nog los van de vele andere godsbeelden. Je gaat me toch niet vertellen dat je Gen. 6:4 niet kent? (In die dagen - en ook nog daarna - leefden er reuzen op aarde doordat de zonen van god gemeenschap hadden gehad met de dochters van de mensen).
Kijk eens aan. Jij komt nu dus ook al aan twee godsbeelden in het OT en het NT. Ik zei toch dat die hoofdindeling wat ongelukkig was. Typerend trouwens dat je het boek Jona noemt, met recht een buitenbeentje temidden van al die andere, heroische mannetjesputters-profeten. Het bij Jona geschetste godsbeeld is daaraan aangepast.Was God in het OT dan niet genadevol? Het OT barst van Gods genade (bijv. Jona om maar een voorbeeld te noemen). En wreekt God niet meer in het NT? Jezus heeft Gods toorn anders aan den lijve ondervonden.
Vertel eens. Ik heb namelijk geen idee.Wie worden er met de zonen van God bedoeld en wie met de dochters van de mensen?En dit nog los van de vele andere godsbeelden. Je gaat me toch niet vertellen dat je Gen. 6:4 niet kent?
Ik heb het boek hier toevallig liggen na een aantal jaar stof te hebben verzameld heb ik het hoofdstuk van het het bewijs dat de christelijk God (en eigenlijk die van het jodendom en de islam) niet bestaat.deprurperewolf schreef:kpil schreef:
In "Van antigone tot Dolly" (Etienne Vermeersch) vind je een logisch bewijs voor het feit dat de god van het christendom niet kan bestaan.
Hier vind je ook die tekst: http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels/cr...niet_vermeersch
Een wetenschappelijk godsbewijs heb ik nog nergens gezien
Is dit logisch bewijs ook samen te vatten in een aantal zinnen, of moeten we het hele document doorlezen?
Dit heeft dan ook enkel betrekking op de God van het Christendom; een godsbeeld.In "Van antigone tot Dolly" (Etienne Vermeersch) vind je een logisch bewijs voor het feit dat de god van het christendom niet kan bestaan.
Nee, ik zal dit niet samenvatten, omdat dit bewijs van vermeersch al vele keren zogezegd 'ontkracht' is door mensen die de tekst niet volledig gelezen hebben.Is dit logisch bewijs ook samen te vatten in een aantal zinnen, of moeten we het hele document doorlezen?kpil schreef:
In "Van antigone tot Dolly" (Etienne Vermeersch) vind je een logisch bewijs voor het feit dat de god van het christendom niet kan bestaan.
Hier vind je ook die tekst: http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels/cr...niet_vermeersch
Een wetenschappelijk godsbewijs heb ik nog nergens gezien
E.V. vergeet hier iets heel belangrijks: de vrije wil van de mens om voor of tegen God te kiezen. God heeft vlak nadat Hij de mens geschapen had al gezegd: als je naar Mij luistert, zul je leven; als je niet naar Mij luistert, zul je sterven (Gen. 2:16,17). Deze uitspraak van God heeft enorm grote gevolgen. Als de mens er namelijk voor kiest om niet naar God te luisteren, zal er ellende komen. De ellende die je vandaag de dag om je heen ziet, maar ook de ellende die je in het O.T. tegenkomt, is het directe gevolg van dat mensen in het O.T. niet naar God luisterden en dat mensen vandaag de dag niet naar God luisteren.Tot die godsvisie behoort dat God volmaakt is en dus goed, wat vaak zijn uitdrukking vindt in uitspraken dat hij de mensen liefheeft, barmhartig is, of met het woord van Johannes: God is liefde (1 Joh. 4:16). Volgens Marcel Hulspas ben ik niet consequent, want aangezien de god van het Oude Testament manifest jaloers, wraakzuchtig en bloeddorstig is, zouden ook die eigenschappen in mijn definitie moeten terug te vinden zijn. Mijn godsbegrip is echter niet dat van het Oude Testament, maar uitdrukkelijk dat van het christendom.
Over de doodstraf: God is helemaal niet blij met de doodstraf, maar de mens kiest er zelf voor (Gen. 2:16,17)! Had de mens maar naar God moeten luisteren. En als je er voor kiest om dat niet te doen, weet je wat er komen gaat.Men zal hiertegen inbrengen dat de God van de christenen niet altijd in deze zin goed was: hij had (in de opinie van die christenen) niets tegen doodstraffen op grote schaal, niets tegen slavernij of foltering, hij stond zelfs bekend om zijn eeuwige foltering, de hel; ook zijn indeling in eeuwig verdoemden en eeuwig geredden strookte niet met het rechtvaardigheidsbeginsel.
Met dit soort uitspraken moet je goed oppassen. Betekent volmaakt bijvoorbeeld dat God oneindig geduldig is? Nee. Wel dat God die eigenschap in oneindige mate bezit, maar niet dat er aan zijn geduld dus nooit een einde aan kan komen. Het O.T. staat bol van voorbeelden daarvan.God is schepper, almachtig, en oneindig goed, wat een bijzonder aspect is van zijn volmaaktheid: volmaakt zijn betekent alle positieve eigenschappen in oneindige mate bezitten.
...alsof de God van het christendom een volledig andere God is dan de God van het O.T... Ik kan daarom het betoog van E.V. onmogelijk als bewijs zien dat God niet bestaat.Mijn godsbegrip is echter niet dat van het Oude Testament, maar uitdrukkelijk dat van het christendom
Wellicht is er een vrije wil waar mensen over beschikken, maar deze passage laat zien dat er geen sprake is van een vrije keus. Wat heeft de mens aan een vrije wil zonder vrije keus? Is dat niet een wreedaardige setting? In dit soort tegenstrijdigheden zie ik vooral aanwijzingen dat de bijbelverhalen niet over het bestaan van een god gaan maar dat het afspiegelingen zijn van moralistische verhalen uit een cultuur waarmee we allang het contact hebben verloren. Een cultuur waarbinnen dit soort redeneringen als logisch acceptabel zullen hebben gegolden. Ik deel echter je mening dat EV niet tot een weerlegging van het bestaan van god komt.E.V. vergeet hier iets heel belangrijks: de vrije wil van de mens om voor of tegen God te kiezen. God heeft vlak nadat Hij de mens geschapen had al gezegd: als je naar Mij luistert, zul je leven; als je niet naar Mij luistert, zul je sterven (Gen. 2:16,17). Deze uitspraak van God heeft enorm grote gevolgen. Als de mens er namelijk voor kiest om niet naar God te luisteren, zal er ellende komen. De ellende die je vandaag de dag om je heen ziet, maar ook de ellende die je in het O.T. tegenkomt, is het directe gevolg van dat mensen in het O.T. niet naar God luisterden en dat mensen vandaag de dag niet naar God luisteren............Maar God keurt slavernij daarom nog niet goed, God wil dat de mens vrij is.
Kun je dat laatste misschien met een voorbeeldje verduidelijken? Wat versta jij bijvoorbeeld onder vrije wil en wat versta jij onder vrije keus?Wellicht is er een vrije wil waar mensen over beschikken, maar deze passage laat zien dat er geen sprake is van een vrije keus. Wat heeft de mens aan een vrije wil zonder vrije keus?zpidermen schreef:E.V. vergeet hier iets heel belangrijks: de vrije wil van de mens om voor of tegen God te kiezen. God heeft vlak nadat Hij de mens geschapen had al gezegd: als je naar Mij luistert, zul je leven; als je niet naar Mij luistert, zul je sterven (Gen. 2:16,17). Deze uitspraak van God heeft enorm grote gevolgen. Als de mens er namelijk voor kiest om niet naar God te luisteren, zal er ellende komen. De ellende die je vandaag de dag om je heen ziet, maar ook de ellende die je in het O.T. tegenkomt, is het directe gevolg van dat mensen in het O.T. niet naar God luisterden en dat mensen vandaag de dag niet naar God luisteren............Maar God keurt slavernij daarom nog niet goed, God wil dat de mens vrij is.