Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
*roosje*
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 13:08

[enquete]Klonen en genetische manipulatie...

Hallo allemaal :D ,

Ik ben bezig met een enquete voor mijn school, graag zou ik jullie mening willen weten. Het zou heel veel betekenen!! Alvast heel erg bedankt!!! :wink:

1. Vindt u dat therapeutisch klonen (klonen met de bedoeling om lichaamscellen te produceren die kunnen bijdragen aan de genezing van bepaalde ziektes) kan?



-Ja

-Ja maar zolang er geen menselijke embryo's worden gebruikt en/of aangemaakt.

- Neen

2. Vindt u dat reproductief klonen (het maken van een nieuw individu uit cellen van een ander individu) kan?

-Ja

-Ja maar zolang het om medische doeleinden gaat bv: voor voortplantingsproblemen

-Neen omwille van de volgende bezwaar/bezwaren:

-van ethische aard: gaat in tegen de menselijke waardigheid en de genetische uniekheid

-van medische aard: de medische risico's zijn te groot

-van psychosociale aard: hoe zit het met de indentiteit, en met de verwachtingen die mensen van het gekloonde individu hebben?

-van religieuse aard

-...

3. Gelooft u de verhalen van de Raelianen en de Italiaan Severino Antinori dat ze mensen hebben gekloond? Ja/Neen

4. Wat vindt u van transgene vruchten die een langere houdbaarheid krijgen?

-Goed, vruchten kunnen dan volop groeien en krijgen een betere smaak en kunnen dan ook rijp vervoert worden, langer bewaart worden...

-Ik vind het niet kunnen.

-Geen mening

5. wat vindt u ervan dat biotechnologen de voedingswaarde van bepaalde voedingsmiddelen kunnen verhogen?

-Goed, zo kan men de hoeveelheid verzadigde vetten beperken of het proteïnegehalte opdrijven, of men verdubbelt het ijzergehalte in rijst, waardoor anemie, een belangrijk voedselprobleem in derdewereldlanden, kan worden bestreden.

-Ik vind het niet kunnen.

-Geen mening

6. Wat vindt u van gekleurd katoen, biologisch afbreekbaar plastic uit planten, sinaasappelen en appelen zonder pitten enz?

-Goed

-Liever niet

-Niet kunnen,onnodig

-Geen mening

7. Wat vindt u van bioremediatie (Met wat biotechnologische handigheidjes kunnen bepaalde bacteriën en plankton zodanig omgebouwd worden dat zij ook andere stoffen lusten: sommige koolwaterstoffen, zware metalen zoals kwik en lood, ja zelfs dioxines) ?

-Goed

-Liever niet

-Geen mening

Dit waren de vragen. Schrijf het nummer en het antwoord op. Nogmaals bedankt!! :)

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
Dalton
Artikelen: 0
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 19 okt 2005, 20:36

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1: Ja

2: Nee, veel te veel complicaties

3: Geen idee

4/7: Goed
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Elmo
Artikelen: 0
Berichten: 3.437
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 13:47

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

Hoi roosje,

Laat je, als je alle gegevens verwerkt hebt, hier eens horen wat de uitkomsten waren? Dat lijkt me wel interessant om te zien.

Mijn antwoordenL

1. Ja



2. Neen omwille bezwaren van medische aard: de medische risico's zijn te groot. Later zou dit misschien wel kunnen.

3. Neen

4. Goed, vruchten kunnen dan volop groeien en krijgen een betere smaak en kunnen dan ook rijp vervoert worden, langer bewaart worden...

5. Goed, zo kan men de hoeveelheid verzadigde vetten beperken of het proteïnegehalte opdrijven, of men verdubbelt het ijzergehalte in rijst, waardoor anemie, een belangrijk voedselprobleem in derdewereldlanden, kan worden bestreden.

6. Goed

7. Goed
Never underestimate the predictability of stupidity...
Gebruikersavatar
Dino
Artikelen: 0
Berichten: 740
Lid geworden op: za 01 feb 2003, 22:59

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1)nee

2)nee, onze ecologische voetdruk is al te groot om daar dan nog een paar luxe baby’s bij te doen.

3)nee

4)niet kunnen

5)niet kunnen en zeker niet kunnen dat ze voordoen alsof ze de wereld willen helpen. Miljoenen investeren in die rijst terwijl dat een paar miljoenen zouden genoeg zijn om bepaalde landen effectief te helepen. Humanitaire hulp? Sorry maar laat me niet lachen.

6)biologisch afbreekbaar plastiek ja al de rest nee, contradictorisch ?, nee niet echt. Alle andere zijn voorbeelden van nog verder gaande zucht naar luxe in een wereld die het niet meer aan kan, afbreekbaar plastiek is een pseudo-oplossing voor een probleem die we al hebben.

7)leuke aanpassing maar weer symptoom bestrijding, dus nee.

Sorry, maar ik ben in een cynische bui vandaag.

xd
Gebruikersavatar
Invictus
Artikelen: 0
Berichten: 364
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 13:05

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1. Ja

2. Ja

3. Neen

4. Goed

5. Goed

6. Goed

7. Goed

Hoewel ik voor allerlei 'gepruts' aan welk genoom dan ook ben vindt ik dat overal een goed onderbouwde ethische beargumentatie aanwezig moet zijn.

Het kost me nogal moeite om niet bij ieder punt een breede uiteenzetting van mijn mening te geven. Ook voel ik een interne 'roep' om discussie maar om deze thread niet vol te kalken zal ik deze drang onderdrukken.
If the Creator had said, "Let there be light" in Ankh-Morpork, he'd have gotten no further because of all the people saying "What colour?"
I love stars
Artikelen: 0
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 16:16

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1. ja

2. -Ja

3. Om eerlijk te zijn ken ik die verhalen niet :roll: , maar zou best kunnen

4.Goed, vruchten kunnen dan volop groeien en krijgen een betere smaak en kunnen dan ook rijp vervoert worden, langer bewaart worden...

5.Goed, zo kan men de hoeveelheid verzadigde vetten beperken of het proteïnegehalte opdrijven, of men verdubbelt het ijzergehalte in rijst, waardoor anemie, een belangrijk voedselprobleem in derdewereldlanden, kan worden bestreden.

6.goed

7.goed
*roosje*
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 13:08

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

Hey,

ik wil jullie nog eens bedanken voor jullie medewerking en ik zal dan achteraf de resultaten ook meedelen :wink: !!

En dino... het geeft niet hoor iedereen mag volop zijn mening zeggen!
Gebruikersavatar
Lala
Artikelen: 0
Berichten: 3.149
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 10:00

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1. -Ja



2. -Neen omwille van de volgende bezwaar/bezwaren:

-van psychosociale aard: hoe zit het met de indentiteit, en met de verwachtingen die mensen van het gekloonde individu hebben?

-van religieuze aard

Om deze 2 redenen, ik heb daar niet 1 reden voor.

3. nee

4. -Goed, vruchten kunnen dan volop groeien en krijgen een betere smaak en kunnen dan ook rijp vervoert worden, langer bewaart worden...



5. -Goed, zo kan men de hoeveelheid verzadigde vetten beperken of het proteïnegehalte opdrijven, of men verdubbelt het ijzergehalte in rijst, waardoor anemie, een belangrijk voedselprobleem in derdewereldlanden, kan worden bestreden.



6. -Goed, maar in wezen onnodig. Kennelijk voorziet het in het behoefte, het ontstaat vanuit een consumptiemaatschappij.



7. -Goed
Appareo decet nihil munditia?
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1: Ja

2: Neen. (Primair om de medische reden, secundair om de psychosociale aard)

3: Nee

4: Goed (in principe, je moet alleen wel HEEL erg oppassen met vruchten die het beter zouden kunnen doen dan het origineel, dat zou namelijk het origineel weg kunnen drukken, en de genetische diversiteit kunnen ondermijnen. Verder is niet bekend of die vruchten nadelige bij effecten zouden kunnen hebben, dus liever niet, maar die staat er niet tussen. :roll: ).

5: Goed (zie 4)

6: Goed (zie 5 en 4)

7: Fantastisch mooie onderozeken en goed.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
kpil
Artikelen: 0
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 30 dec 2005, 14:23

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1. Ja

2. Neen omwille van de medische redenen (dit impliceer natuurlijk ook wel dat dit geen definitieve Nee is)

3. Neen

4. Goed (als het alleen over houdbaarheid gaat, niet over pesticideresistentie en dergelijke)

5. Goed

6. Goed

7. Goed
bbusterr
Artikelen: 0
Berichten: 47
Lid geworden op: di 31 jan 2006, 12:37

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1. ja, maar zolang er geen menselijke embryo's worden gebruikt en/of aangemaakt.

2. neen omwille van het volgende bezwaar: -van medische aard: de medische risico's zijn te groot

3. neen

4. geen mening

5. goed

6. goed

7. liever niet
Page intentionally left blank
Gebruikersavatar
The Don
Artikelen: 0
Berichten: 1.259
Lid geworden op: wo 05 jan 2005, 15:37

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1. ja, maar zolang er geen menselijke embryo's worden gebruikt en/of aangemaakt.

2. neen omwille van het volgende bezwaar: -van ethische aard: gaat in tegen de menselijke waardigheid en de genetische uniekheid

3. neen

4. Goed, vruchten kunnen dan volop groeien en krijgen een betere smaak en kunnen dan ook rijp vervoert worden, langer bewaart worden...

5. Goed, zo kan men de hoeveelheid verzadigde vetten beperken of het proteïnegehalte opdrijven, of men verdubbelt het ijzergehalte in rijst, waardoor anemie, een belangrijk voedselprobleem in derdewereldlanden, kan worden bestreden.

6. Goed

7. Goed

PS: Bij vraag 7, De term "bioremediatie" is onjuist in deze context, Bioremediatie maakt gebruik van reeds bestaande organismen en gebeurt in principe al in de natuur en wordt ook al veelvuldig toegepast in grond- en waterzuivering, waarschijnlijk bedoel je "gebruik van genetisch gemodificeerde organismen voor bioremediatie"?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
*roosje*
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 13:08

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

Ok, sorry :? maar ik dacht als ik het meerdere keren zou plaatsen (aangezien ik niet veel reacties krijg) meerdere mensen het ook zouden zien en ik dacht dat het niet erg was maar goed...
Gebruikersavatar
Lala
Artikelen: 0
Berichten: 3.149
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 10:00

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

Ok, sorry :roll: maar ik dacht als ik het meerdere keren zou plaatsen (aangezien ik niet veel reacties krijg) meerdere mensen het ook zouden zien en ik dacht dat het niet erg was maar goed...
Aangezien ik degene was die ze op slot heeft gegooid: Ik kan me je gedachtengang voorstellen, daarom heb ik ook links in die topics geplaatst naar dit topic.
Appareo decet nihil munditia?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: [enquete]Klonen en genetische manipulatie...

1 ja

2 nee - medisch

3 nee

4 goed

5 goed

6 goed

7 goed
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!