-het bewijzen van iets gaat volgens logica. wat me is opgevallen bij het logisch redeneren nogal z'n beperkingen heeft. de logica blijkt een vicieuze cirkel. als je namelijk het antwoord vind, blijkt dat gelijk te zijn aan de vraag.
Het bewijzen van *wat*? Niet bewustzijn, daar gaat een logisch bewijs niet over. Bedoel je met het vicieuze van logica dat de conclusie al in de premisse(n) moet liggen; overigens, wat zou dit dan met een 'vraag' te maken? Of bedoel je dit in psychologische zin - in welk geval ik niet echt begrijp wat je bedoelt.
Arn0 schreef:
-het doorbreken van de logica is volgens mij de sleutel om het dilemma van dit topic op te lossen. is de mens in staat dit patroon te doorbreken/doorzien, of is er een 'hoger bewustzijn' voor nodig om het 'gewone bewustzijn' aan te kunnen tonen?
Ik geloof niet dat ik je helemaal volg. Je kunt je afvragen wat de zeggingskracht van logica is (m.b.t. andere gebieden), maar hoe moet ik 'doorbreken' opvatten?
Arn0 schreef:Wiskundig, omdat het dat de meest objectieve taal is die ik ken.
Door het gebruik van wiskunde kan de ruis van subjectiviteit beperkt worden.
Voorbeeld:
1+1=2
Dit is voor iedereen te begrijpen, je ziet wat er staat en je beseft wat er bedoeld wordt. We kunnen dit opvatten als een feit.
'Cees wast zijn handen.'
Ondanks dat dit een simpele beschrijving van een simpele handeling is, kan het op verschillende manieren opgevat worden. De meesten onder ons weten wel wat er bedoeld wordt, maar ondertussen vragen we ons af of Cees misschien de naam van een vrouw zou kunnen zijn, of wast met een t geschreven moet worden, of met 'zijn' de handen van Cees bedoeld worden of de handen van een tweede en mannelijk persoon, etc.
Ruis dus, afleiding.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. 1+1=2 heeft een duidelijke context (in dit geval), nl. wiskunde. Aan de andere kant, 'Cees wast zijn handen' is zomaar een zin, zonder context.
(Overigens, als je in beelden denkt, dan is bovenstaande zin in het geheel niet ambigu;)) Alleen zinnen buiten een context hebben (nee, *zijn* ruis).
1+1=2 [...] je beseft wat er bedoeld wordt.
Maar met betrekking tot bewustzijn zou het dan de vraag zijn: wat is 'bedoelen', hoe doe je dat 'iets bedoelen', hoe weet je dat iemand iets 'bedoelt'?
1. In zekere zin is wiskunde 'claire et distinct', maar dit moet je niet overdrijven;
2. Ik zie niet in waarom een wiskundige benadering wel, en andere - eventueel met wiskunde vermengde - benaderingen niet bewustzijn kunnen aantonen. Buiten de vraag of je dit uberhaupt lukt;
3. En in welke zin stel je de wiskunde boven de logica, aangezien logica veel met wiskunde te maken heeft (nog afgezien van extreme posities als die van Russell.)