Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
hogev
Artikelen: 0

Re: [Politiek] Religieuze symbolen op school?

en dat raakt de kern van de kwestie, want dat kan de regéring niet! Die moet zich afzijdig houden (vind ik).
Die moet zich helemaal niet afzijdig houden. Godsdienst/geloof is iets van jezelf. Dit hou je thuis of in een plaats waar je met medegelovigen bijeenkomt (kerk/moskee/etc.). Godsdienst, en dus ook godsdienstuitingen, horen niet thuis in openbare gelegenheden, dus ook niet op scholen. De overheid moet hiervoor waken. Katholieke scholen of andere scholen met een religieuze achtergrond dienen afgeschaft te worden. Religie heeft namelijk niets met onderwijs te maken!

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

de grijze muis

quote]

Die moet zich helemaal niet afzijdig houden. Godsdienst/geloof is iets van jezelf. Dit hou je thuis of in een plaats waar je met medegelovigen bijeenkomt (kerk/moskee/etc.). Godsdienst, en dus ook godsdienstuitingen, horen niet thuis in openbare gelegenheden, dus ook niet op scholen. De overheid moet hiervoor waken. Katholieke scholen of andere scholen met een religieuze achtergrond dienen afgeschaft te worden. Religie heeft namelijk niets met onderwijs te maken![/quote]

Dat kan nou eenmaal niet zomaar een ,twee, drie. Het probleem ligt er nu. Er moet snel ingegrepen worden. De situatie loopt uit de hand.

Meisjes die geen hoofddoek willen dragen en ook niet van hun ouders hoeven, worden door andere leerlingen geprest dat wel te doen, ook op byzondere scholen dwz RK en Protestantse, waar de Mohammedaanse ideologie door het merendeel van de(ouders van) de leerlingen wordt aangehangen. De hoofddoekloze meisjes worden voor **** uitgescholden als ze zonder hoofddoek willen lopen, door de van huis uit Moslim jongens.

Daarom behoort er heden wat betreft religieuze symbolen onderscheid gemaakt te worden tussen openbare scholen en byzondere scholen op een religieuze grondslag. En dan volgt weer mijn mening:

Op scholen met een religieuze grondslag behoort uiteraard het dragen van religieuze symbolen toegestaan te worden en wel alleen die symbolen die bij de grondslag van de school passen.

Op een openbare school behoren geloofssymbolen niet direct verboden te worden, mits onopvallend gedragen, maar wel te worden ontmoedigd nmm. Een hoofddoek in welke vorm dan ook, valt daar niet onder, die valt immers teveel op.

De vrouw wordt als een sexsymbool gezien, waarvan de schoonheid, het sieraad, uitgelegd als het haar, bedekt moet worden om de mannelijke lust in toom te houden.

Er blijven genoeg andere mohammedaanse symbolen over, zoals een kettinkje met een zwaard, (van warlord mohammed) of met het schattige handje van Fatima of met een boekje, de koran voorstellend.

Al die versierselen kunnen net als een davidster of kruisje of het ohmteken rond de nek gedragen worden op een onopvallende manier, liefst onder de blouse.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

OneStepForward

Die moet zich helemaal niet afzijdig houden. Godsdienst/geloof is iets van jezelf. Dit hou je thuis of in een plaats waar je met medegelovigen bijeenkomt (kerk/moskee/etc.). Godsdienst, en dus ook godsdienstuitingen, horen niet thuis in openbare gelegenheden, dus ook niet op scholen.
Nee, waarom zou dat niet mogen dan? Beschadig je er een ander mee?

En hoe zit het met andere zaken als bandshirts, politiek gekleurde kleding of iets wat maar iets zou uitdragen? Mag je bijvoorbeeld geen boek in een openbare gelegenheid lezen? Of mag je niet samen met iemand een gesprek hebben en zou het een stilte gebied moeten zijn?
De overheid moet hiervoor waken. Katholieke scholen of andere scholen met een religieuze achtergrond dienen afgeschaft te worden. Religie heeft namelijk niets met onderwijs te maken!
Nee? Waarom heeft het niets met onderwijs te maken?

Ons hele school systeem is zelfs uit kathadraalscholen ontstaan!

Tevens niet zo verwonderlijk dat begrippen "school" en "sholastiek" zo erg op elkaar lijken?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
richel_richel

Onderwijs en geloof moeten zowiezo gescheiden worden. Als mensen opgeleid willen worden met hun geloof kunnen ze dat buiten de normale studie om misschien doen. Het is fout om mensen op elk gebied van de maatschappij het geloof mee te geven. Dat zie je wel in de wetenschap. De meeste 'blinde' christenen (let-op ik bedoel dit niet beledigend, ik bedoel hiermee de groep christenen die blind achter hun geloof aan hobbelen) hebben hun hele leven aan de bijbel hangen. Alles wat erinstaat wordt door grote groepen geloofd zonder zelf verder te denken.

Ik vind dat soms zo zonde want there's so much more to explore.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
PNCO

In hoeverre is de inhoud van het huidige onderwijs niet gebasseerd op aan religieuze invloeden verwante zaken. Neem geschiedenis bijvoorbeeld..

hiermee wil ik dus zeggen dat de inhoud van het huidige onderwijs mij erg teleurstelt; het zorgt niet voor de persoonlijke ontwikkeling, behalve dan dat kleine beetje feitenkennis welke er dan ook daadwerkelijk wordt ingepompt.

Persoonlijke ontwikkeling is iets wat ik vind missen in het huidige onderwijs. Maar dat is onderdeel van het grotere geheel waar ik me niet zo in kan vinden.

Religie en onderwijs kunnen m.i. niet samengaan, omdat ik van onderwijs verwacht dat het neutraal is. Dit is niet zo, want religie zit vastgeroest binnen ons onderwijs. Uitingen behoren buiten school plaats te vinden, maar dit is nou eenmaal niet zo te regelen binnen wet of wat dan ook. Het zo veel mogelijk beperken zie ik dan ook als een belangrijk punt om in de toekomst aan te werken.

Het zorgt voor problemen, alleen is het zo dat de christelijke normen en waarden al netjes zijn vast gelegd in de zogenaamde christelijke scholen. Maar de CDA durft er niet aan religieus-onderbouwd onderwijs te verbieden. Je wilt jezelf niet in je vingers snijden he :roll:

Religie op school kan alleen, indien er een neutrale kijk op wordt gegeven. Daar dit niet kan, vind ik het lastig worden. Je wil niet dat mensen buiten school om informatie gaan zoeken (ala radicale jongeren in alle groepen vertegenwoordigt), maar je kunt ook niet tegelijkertijd een eenzijdige visie van religie geven. Dat is hypocriet. Helaas is dit wel de huidige gang van zaken (waarin ik merk dat mijn ouders al veel meer moesten doen dan ik en de huidige generatie lijkt bijna niets meer te leren op school. Waarom???)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
richel_richel

tja. en ik denk dat alle scholieren van het middelbare onderwijs wel wat te klagen hebben over de inhoud. Ik ben zelf een paar jaar offline geweest maar uiteindelijk weer begonnen met een middelbare opleiding omdat ik sterrenkunde wil gaan doen en ik ben erg teleurgesteld in de manier van lesgeven. Het gaat er niet meer om in hoeverre je je ontwikkeld en wat je allemaal leert. als je maar op je toetsen alles uit je hoofd op kunt stampen. Ik vind dat een beetje jammer. Geef leerlingen meer vrijheid om zich te concentreren op de dingen waar ze in geinteresseerd zijn.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

PNCO

tja. en ik denk dat alle scholieren van het middelbare onderwijs wel wat te klagen hebben over de inhoud. Ik ben zelf een paar jaar offline geweest maar uiteindelijk weer begonnen met een middelbare opleiding omdat ik sterrenkunde wil gaan doen en ik ben erg teleurgesteld in de manier van lesgeven. Het gaat er niet meer om in hoeverre je je ontwikkeld en wat je allemaal leert. als je maar op je toetsen alles uit je hoofd op kunt stampen. Ik vind dat een beetje jammer. Geef leerlingen meer vrijheid om zich te concentreren op de dingen waar ze in geinteresseerd zijn.
Dat denk ik dus ook, studerende aan de universiteit :roll:

Gelukkig kan ik mezelf er af en toe toe krijgen autodidact te zijn 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!