Puzzel Puzzels
Animus
Artikelen: 0

Re: Is er een zin in het leven?

En wat is daar dan het nut van? Simpel beschouwd is dat hetzelfde als van station naar station reizen om daar de trein te halen, zonder dat je weet waar je nou eigenlijk naar op weg bent.

Maar wat is de zin van het feit dat wij leven? Beter gezegd, waarom leven we? We kunnen wel een invulling geven aan ons persoonlijke leven, maar waarom leven we? Wat is de zin van het feit dat iedereen eet, groeit, werkt, enz.?
het zin van het leven is het leven'maar wat is het zin daar van dan'

dat bedoel je.wij zijn gemaakt om te leven en ons proces te volgen.

in dat proces moeten we vooruitgang boeken enmoeten we dingen begrijpen om te weten of het bruikbaar is.wij zijn dus gemaakt om te leven en te begrijpen zodat we kunnen leven.dat is mischien waarom we er geen antwoord op krijgen wat het zin van het leven is zo als wij het leven.omdat we er niks aan hebben om dat te begrijpen.want wat is het zin van het begrijpen wat het zin van het leven is.niks toch wat hebben we daar aan?als je zou weten wat het zin daar van is.

het zin ergens van begrijpen is alleen om te weten of het bruikbaar is.

wij zijn maar een instrument net als objecten.wij zijn niet gemaakt om het geheel te begrijpen.

ik denk dus dat je eerst moet afvragen wat de betekenis is van zin.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Ger

De zin van iets is het onderliggende doel van iets. In deze dus:

Wat is het doel van het leven?

of:

Waarom leven wij?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Animus

De zin van iets is het onderliggende doel van iets. In deze dus:

Wat is het doel van het leven?

of:

Waarom leven wij?
Waarom moet het leven een onderliggend doel hebben?

Het leven in het algemeen is toch niet iets wat zin moet hebben en wat bruikbaar is?

Het leven heb je nergens voor nodig dus hoe kan je dan de zin daar van vinden?

Ik denk dat zin een dubbele betekenis heeft.

We leven nou eenmaal en in ons leven moeten we bewegen en daarin hebben we vanalles nodig,we moeten daarom bekijken of dingen bruikbaar zijn en dus of het zin heeft.

ik zie de mens als een instrument ik denk dat het ons niet is gegeven om

'het leven' te begrijpen gewoon omdat dat voor ons niet van belang is.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Animus

ik denk als je vraagt 'waar komen we vandaan' je eerder een antwoord krijgt op je vraag.En op die vraag zal de wetenschap ooit een antwoord vinden,maar de vraag zoals jij hem stelde zal je nooit een antwoord krijgen.
Ger

Als jij de mens als een instrument ziet, dan betekend dus dat de mens een doel heeft. Net zoals een schroevendraaier een doel heeft (bevestigen van zaken d.m.v. schroeven).

Leven is onderdeel van mens zijn. Van een schroevendraaier is van elk onderdeel de functie (de zin) bekend. Van mensen en van leven niet. Als je dat wel weet, dan gaat er waarschijnlijk een wereld voor ons open.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Gurt

ik denk mensen, dieren & planten zijn onstaan door een grote reeks van toevaligheden en niet zijn geschapen door een hogere macht.

als er een reden zou wezen voor ons bestaan dan zou die moeten bedacht zijn door iemand en dat geloof ik dus niet. dus ik denk dat wij doelloos zijn in ons bestaan.

lullig maar waar..... denk ik.
Sylvester

Gurt schreef:ik denk mensen, dieren & planten zijn onstaan door een grote reeks van toevaligheden en niet zijn geschapen door een hogere macht.

als er een reden zou wezen voor ons bestaan dan zou die moeten bedacht zijn door iemand en dat geloof ik dus niet. dus ik denk dat wij doelloos zijn in ons bestaan.  

lullig maar waar..... denk ik.
Wij zijn toevallig ontstaan, maar een eventuele Schepper moet zijn bedacht? Weird... :roll:
Gurt

Wij zijn toevallig ontstaan, maar een eventuele Schepper moet zijn bedacht? Weird...   :roll:
ik geloof simpel weg niet dat er een hogere macht is die ons als mens (dier en plant) zou kunnen hebben geschapen. dus als hij ons niet zou hebben geschapen dan kan hij er ook geen doel aan geven.

dat er iets oppermachtigs is weet ik niet, maar dat die onze schepper is geloof ik niet.
Edgar

Of er schepper(s) zijn weet ik niet, daarvoor heb ik niet genoeg informatie om over te kunnen oordelen. Ik vermoed, dat er geen zijn of een hele reeks, daar we een boel godsdiensten hebben op deze aardkloot. Wat ik wel weet, is dat ze niet zoveel aan mij te melden hebben. Zelfs niet de zin van het leven. Gelukkig ook niet, ik ben blij, dat ik die helemaal zelf mag bepalen. Het zou toch jammer zijn, als die voor me bepaalt was en ik er geen zin in had.
janos

De zin van dit leven is je helemaal uitleven denk ik. Daarbij moet je wel bedenken dat ik hier mede alle menselijke karaktertrekken bedoel. De slechte en de goede. Kom je tot de conclusie dat je fout bent dan ga je die zelf aanpassen. Denk je dat je het goed doet .... houden zo! Denk je in het geheel niet ..... geen zorgen ... geen dol ...ook geen lol. Dat is wat ik zie als ik om me heen kijk. En weet je ... er worden nog steeds geen gebruikers handboeken bij je geboorte mee geleverd. Dat hebben ze heel vroeger ook al een gemis gevonden en als de bliksem diverse geschriften samengesteld een universeel boek geschikt voor de gehele mensheid zeggen ze. Maar daar zijn de meningen nog flink over verdeelt. Heel veel mensen zien daar ook behoorlijk wat zin in hoor..... om uit te leggen waar zij de zin er in lezen en het aan de man/vrouw te brengen. Maar ja .... velen zijn daar juist weer zinloos in. Dat heb je ook met voetballen hoor...! Zij die er zin in hebben en degene daar daar juist weer geen zin in hebben. ... Maaaaaaaaaar nu heb ik hier geen zin meer hier in.

:wink: janos.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
Edgar

De zin van dit leven is je helemaal uitleven denk ik. Daarbij moet je wel bedenken dat ik hier mede alle menselijke karaktertrekken bedoel. De slechte en de goede.

Maar wie bepaalt er, wat de goede en de slechte trekken zijn? Als dat bij de geboorte vast is gelegd, hebben we toch een handboek erbij gekregen. Als er geen goede en slechte trekken bestaan dan zijn we aardig handboekloos en moeten we het zelf schrijven of niet.
dekale

Dat mensen proberen zin te geven aan hun leven is een van de eerste levensbehoeften denk ik, anders zouden we maar weg zitten te kwijnen.

Maar dat zijn dan de dingen die in het leven zelf zin hebben.

Het leven als groot geheel heeft geen zin.

Als het er niet zou zijn, zou niemand het missen.

Klinkt zwartgallig misschien, maar iets wat niet bestaat kan ook niet gemist worden.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
trudo

Ok ik denk dat de zin van het leven door ieder mens verschillend wordt ingevuld, maar dat er ook grote stromingen bestaan ( christendom, shintoïsme en zelfs biologie bijvoorbeeld) die een antwoord hebben en die veel aanhang krijgen door mensen die niet zich niet willen bezighouden met de zin van het leven
danielle25

ik denk dat je over de zin van het leven eeuwig kunt doordiscussieren, maar misschien moeten we er ons bij neerleggen dat het leven zinloos is. Zelfs voortplanten heeft geen zin als er in eerste instantie al geen nut van het leven was.

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

janos

OK, laat ik het zo zeggen dan, de zin van het leven is, naar mijn idee dus de uitzaaiingen van een groot intelect, kennis en wilskrachtbron te laten ontwikkelen naar een zelfstandig zelfdenkende wezen die zich de zelfde eigenschappen zal eigen maken als de bron zelf.

In feite net zo als wij onze kinderen verwekken en proberen groot te brengen. Daarom zie ik het huidig leven van de mens ook als een noodzakelijk schakel in zijn ontwikkeling en leerproces waarvan het einddoel voor ons nog niet zichtbaar is. Maar dat is mijn inziens ook noodzakelijk om door eigen keuzes ( binnen die omgeving waar je bent met zijn onmogelijkheden ) je ontwikkeling te doen plaats vinden.

Dit natuurlijk gecomprimeert geschreven.

mvrg. janos.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!