@Bena,
Geldt ook (vooral) voor U !
Het punt is een beetje dat het effect van tijd niet als zodanig een oorzaak kan zijn. Als je in een auto rijdt kun je ook niet concluderen dat tijd de enige reden is dat je afstand aflegt of versnelt of vertraagt. De diepere oorzaak is dan de aandrijfkracht die je veroorzaakt samen met de massa van je auto samen met andere factoren zoals zwaartekracht (als je op een heuvel rijdt)
Ik zal dit opvatten als een goed bedoelde grap al begrijp ik niet wat je hier wil zeggen.
Dat kan. Voor mij is jouw schrijfstijl niet altijd even helder. Langs de andere kant heb ik het gevoel dat je mijn argumentatie niet helemaal snapt en het te persoonlijk opneemt. Dat ligt dan weer waarschijnlijk aan mijn schrijfstijl.
Alles wat ik schrijf is wat ik denk en waarvan ik overtuigd ben tenzij ik er expliciet bij schrijf dat ik er over twijfel. Het steeds toevoegen " ik denk dat " is dus overbodige tekst. Maar je mag in het begin van mijn bijdrages steeds het zinnetje "Vijv denkt dat " toevoegen.
Goed idee. Misschien hebben we hier beide een ander idee over.
Denk je dat op basis van die definitie Trump dan zijn gezonde verstand gebruikte om te kunnen concluderen dat je met chloor innemen wel virussen kunt bestrijden in het menselijk lichaam (zonder het lichaam zelf schade aan te doen door de chloor natuurlijk, misschien had hij dat dan even niet door)?
Ik heb geen echte argumenten voor of tegen een oneindig heelal en ik heb hierover ook geen uitspraak gedaan. Jij bent er stellig van overtuigd dat het heelal oneindig is en je komt enkel met het argument gezond verstand. En dat is voor mij een gezagsargument.Regor schreef: ↑vr 03 jul 2026, 10:54 @vijv,
Wat betreft de ruimte, geef mij 1 argument waarom de ruimte niet oneindig groot zou (kunnen) zijn.
Het hoeft geen betoog dat ik met "de oerknal" en de "inflatie" helemaal niet akkoord ben.
Ik wil mijn stelling (dogma ?) hierbij nog eens herhalen.
Het universum "bestaat" al "altijd" en zal "altijd blijven bestaan.
Het had geen begin en het heeft geen einde.
Verder is de ruimte oneindig groot.
Mijn "gezond verstand" zegt dat je coördinaten en afstand door elkaar haspelt. Coördinaten zijn labels je kan ipv ...-3,-2,-1,0,1,2,3....Regor schreef: ↑vr 03 jul 2026, 14:02
Ik geef U een voorbeeld die iedereen tegen de haren strijkt.
Een negatieve afstand en een negatieve snelheid "bestaan" niet.
De wiskunde voert een coordinaten stelsel in .... en de zaak is opgelost ........ maar dat is maar wiskunde hoor !
Niemand heeft ooit een negatieve afstand gezien ...... of iets aan een negatieve snelheid zien bewegen !
Maar voor U eventueel afkeurend zou reageren vraag ik U " met gezond verstand" heeeeeeeel diep na te denken.![]()
Nee, helemaal niet. Intuïtie, maar niet dat zogenaamde 'gezond verstand'.Gezond verstand is volgens mij één van de nuttigste dingen om te leven en te overleven.
Nee, de basis van vooruitgang is een zeer beperkt aantal (doorgaans) bovengemiddeld intelligente mensen die op basis van een combinatie van out of the box denken, diverse onderzoeken en verifieerbare feiten en empirie nieuwe ontdekkingen doen of valide nieuwe kennis toevoegen. De rest van de mensheid lift hier op mee en voegt zelf nauwelijks tot geen valide kennis toe. Zie bijvoorbeeld ai.Verder is gezond verstand een basis voor de vooruitgang van de mensheid........
Voor mij is dat eigenlijk juist wel een beetje de definitie gezond verstand:R_Bena schreef: ↑vr 03 jul 2026, 16:43
Nee, de basis van vooruitgang is een zeer beperkt aantal (doorgaans) bovengemiddeld intelligente mensen die op basis van een combinatie van out of the box denken, diverse onderzoeken en verifieerbare feiten en empirie nieuwe ontdekkingen doen of valide nieuwe kennis toevoegen.
Dan hebben wij een iets andere definitie van 'gezond verstand'. Gezond verstand in de volksmond is 'common sense'.HansH schreef: ↑vr 03 jul 2026, 18:03Voor mij is dat eigenlijk juist wel een beetje de definitie gezond verstand:R_Bena schreef: ↑vr 03 jul 2026, 16:43
Nee, de basis van vooruitgang is een zeer beperkt aantal (doorgaans) bovengemiddeld intelligente mensen die op basis van een combinatie van out of the box denken, diverse onderzoeken en verifieerbare feiten en empirie nieuwe ontdekkingen doen of valide nieuwe kennis toevoegen.
-logisch kunnen redeneren op basis van feiten en metingen, analyses etc.
-out of the box kunnen denken
-niet gehinderd worden door afwijken van het bestaande.