Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Neutrale lading van een atoom.

Een gedachte die opkwam bij de topic over het fenomeen "lading" was de volgende.

Stel een corpusculaire situatie van 1 proton en 1 electron:

Als 1 positief deeltje (proton )op een vaste plaats zou staan ten opzicht van 1 negatief deeltje (electron) ...... is er theoretisch maar 1 punt / 1 lijn / 1 vlak ........... in het midden loodrecht op de verbindingsijn die neutraal is.
Op alle plaatsen rondom is er theoretisch een vorm van lading detecteerbaar.

Maar als het electron in een vlakke orbit rond het proton (extreem snel ) roteert, wordt het vlak van de deeltjes (buiten de deeltjes) neutraal.
En als het electron in een bolvormige orbit ( extreem snel) roteert (moeilijk voor te stellen), worden alle punten op een buiten bolvlak neutraal.

Stel een corpusculaire situatie met meerdere protonen en meerdere electronen (zelfde aantal)., valentie nul.

De protonen zitten relatief dicht bij elkaar (in de kern), en de electronen op verschillende banen als een wolk rondom.

Hoe kan het atoom dan neutraal zijn buiten zijn constellatie ?

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

wnvl1

Re: Neutrale lading van een atoom.

Regor schreef: wo 17 jun 2026, 11:43 Als 1 positief deeltje (proton )op een vaste plaats zou staan ten opzicht van 1 negatief deeltje (electron) ...... is er theoretisch maar 1 punt / 1 lijn / 1 vlak ........... in het midden loodrecht op de verbindingsijn die neutraal is.
Wat bedoel je met een neutrale verbindingslijn? Een lijn waar het elektrisch veld nul is? Waar de potentiaal nul is?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@wnvl1,

Correctie, sorry:

Als 1 positief deeltje (proton )op een vaste plaats zou staan ten opzicht van 1 negatief deeltje (electron) ...... is er theoretisch maar 1 punt / 1 lijn / 1 vlak ........... in het midden loodrecht op de verbindingsijn .

Twee lading - punten, verbindingslijn centers, midden van die lijn, loodrecht vlak op die lijn ........... dat vlak is ladingloos ( de plus en de min heffen overal in dat vlak elkaar op. ........ mee eens ?
wnvl1

De potentiaal is nul in dat vlak. Dat is wat je bedoelt.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@wnvl1,

Ja, ik gebruik niet altijd de juiste woorden uit het jargon.
De bedoeling en de essentie is vor mij belangrijker dan het juiste woord.

Graag uw visie over de rest van de beschrijving in de topic
Een negatief punt en een positief punt kunnen niet op dezelfde plaats zijn ......... om elkaar te neutraliseren (potentiaal nul)
Enkel zoals blijkbaar bij een atoom waar de positieve ladingen "omhult" worden door een negatieve wolk.
1. Hoe kan die negatieve wolk op elke plaats op de bolschil van zijn orbitaal zijn ...... om het atoom neutraal te maken ?
2. Hoe groot is de bijdrage van de electronen op de verschillende orbitalen ... in het neutraal maken van het atoom?
De orbitalen hebben per slot van rekening een andere "diameter"
wnvl1

Een volledige perfecte afscherming van de kern door de electronen heb je niet. Al is het op grote afstand zo goed als perfect.
Voor de rest weet ik niet wat je wil bereiken met de vraag.
HansH

wnvl1 schreef: do 18 jun 2026, 00:50 Een volledige perfecte afscherming van de kern door de electronen heb je niet. Al is het op grote afstand zo goed als perfect.
Voor de rest weet ik niet wat je wil bereiken met de vraag.
is dat niet juist de reden dat atomen en moleculen elkaar aantrekken waardoor er chemie mogelijk is? als alles perfect was afgeschermd dat had je nooit interactie tussen atomen gehad met chemische stoffen als gevolg.
Regor

@wnvl1,

Wat ik wil bereiken is kennis van.
Wat ik bedoel is : De orbitalen met de negatieve electronen hebben verschilende afstanden / vormen tot de kern.
Hoe kan de som van de werking van de electronen dan de som van de werking van de protonen teniet doen ?

Moest het niet duidelijk zijn, laat maar hoor,
wnvl1

HansH schreef: do 18 jun 2026, 10:27 is dat niet juist de reden dat atomen en moleculen elkaar aantrekken waardoor er chemie mogelijk is? als alles perfect was afgeschermd dat had je nooit interactie tussen atomen gehad met chemische stoffen als gevolg.
Kan er wel wat met te maken hebben, maar chemische bindingen ontstaan vooral doordat de buitenste (valentie-)elektronen zich volgens de kwantummechanica over meerdere atomen kunnen verdelen. Daardoor daalt de totale energie van het systeem. De aantrekking tussen de elektronen van het ene atoom en de kern van het andere atoom speelt daarbij wel een rol, maar die wordt niet verklaard door een lek van de kern. Ze ontstaat doordat de elektronenwolken elkaar overlappen en de elektronen door beide kernen worden aangetrokken.
HansH

wnvl1 schreef: do 18 jun 2026, 12:02 en de elektronen door beide kernen worden aangetrokken.
Dat is dus precies het punt. Als de lading ideaal rond de kern was verdeeld dan was het zwaartepunt van de lading exact in de kern en was er dus nooit een aantrekkende kracht mogelijk.

ads

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

wnvl1

Er zijn sowieso tijdelijke kwantumfluctuaties van de elektronenverdeling. Dus ook zonder vaste asymmetrie is er interactie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!