vb Doden op zich is al zolang als dat me mens(heid) bestaat ... tegen zijn geweten" ...
Er worden elke dag namens mij en jou door de Nederlandse regering direct danwel indirect mensen gedood. Door bijvoorbeeld wapens te sturen naar Oekraïne om jonge Russische soldaten te doden. Daar heeft niemand hier enige gewetensbezwaren tegen.
Het doden van mensen wordt nu uitbesteed aan een professioneel leger dat jouw veiligheid waarborgt. Dus je hoeft er niet meer zelf met speer en pijl en boog op uit te trekken om in stamverband anderen te doden. Maar moreel gezien komt het op hetzelfde neer.
Niemand had destijds gewetensbezwaren bij het droppen van twee atoombommen op Japan (op enkelen na). Er vallen overal ter wereld doden waar een hoop mensen geen gewetensbezwaren tegen hebben. Niet alleen menselijke doden, wat dacht je van de vleesindustrie.
Zelfs de doodstraf is "onhumaan" ongeacht de reden !
Dat is puur en enkel jouw mening. Bijna niemand in de VS heeft gewetensbezwaren tegen het executeren van sommige gevangenen. Dat die mening verschilt bewijst al dat het subjectief is hoe men daar tegenover staat en of men gewetensbezwaren krijgt. Dat verandert met de tijd en met de politieke en maatschappelijke situatie, en een aantal andere omgevingsfactoren.
Dat het doden wel gebeurde / gebeurt is door andere factoren die NIETS met geweten te maken hebben.
Nooit heeft iemand geacht .... ik zal doden, dat is goed ..... neen, het kan NUTTIG zijn of NODIG, maar NIET "goed"
Ja, je zit weer zoals gewoonlijk niet op feiten gestoelde zaken te roepen. Het doden van joden werd in WOII op een gegeven moment als iets goeds (én noodzakelijk) beschouwd door nazi-Duitsland, net zoals het doden van Palestijnse burgers nu in een groot deel van Israël als iets goeds wordt gezien, in elk geval door het huidige regime.
Wat als goed of fout wordt beschouwd is volledig subjectief, en waar iemand gewetensbezwaren tegen krijgt is voornamelijk afhankelijk van wat de omgeving als goed of fout beschouwt. Dit verandert met de tijd.
U zult niet doden, doden is niet "goed" ....... het is "slecht" zegt "het "geweten"
Zoals ik zei, jouw geweten knaagt niet als er Russische soldaten omkomen. Je staat er niet eens bij stil. Zoals het waarschijnlijk ook niet zou knagen bij de vele Oekraïnse doden als je een Rus was geweest die achter het beleid van Putin stond.
Je hebt jezelf wijsgemaakt dat je een superieur geweten hebt. Newsflash: dat heb je niet. Je redeneert volledig vanuit eigen positie, vanuit je eigen omgeving, en met een volledig gekleurde kijk op goed en slecht.
De wetenschap zoekt naar absolute waarheden en kijkt in de meest zuivere vorm niet naar de werkelijkheid vanuit goed en kwaad, juist omdat ze subjectief zijn. Het enige wat niet subjectief is in dezen, is het feit dat de mens de natuurlijke neiging heeft om eigen gedrag en dat van anderen vanuit de lens van goed en kwaad te bekijken. Maar de inhoud die daaraan wordt gegeven verschilt van mens tot mens en van maatschappij tot maatschappij.