Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: Fusie van zwarte gaten

voor mij is dat ook nog niet zo vanzelfsprekend. Punt is namelijk dat zwaartekrachtsgolven alleen naar buiten kunnen zolang de ruimtetijd dat toelaat. net zoals er geen licht kan ontsnappen van binnen de eventhorizon. Dus wat gebeurt er met de samensmelting als die geheel binnen de eventhorizon is terecht gekomen. ik neem aan dat er dan nog 2 singulariteiten zijn die nog samen moeten smelten en naar binnen toe vallen naar elkaar toe. Dus wat gebeurt er met de totale massa als alles binnen de event horizon is gekomen? die massa kan als het goed is dan niet meer veranderen omdat massa en grootte van de event horizon 1 op 1 aan elkaar gekoppeld zouden zijn. Of vallen die zwaartekrachtgolven dan samen met de 2 mengende restanten naar de uiteindelijke gemengde singulariteit?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Regor

@HansH,

Los van de uiteindelijke waarheid.
U schreef:"
Punt is namelijk dat zwaartekrachtsgolven alleen naar buiten kunnen zolang de ruimtetijd dat toelaat. net zoals er geen licht kan ontsnappen van binnen de eventhorizon."
Daar ben ik het toch helemaal niet mee eens hoor !
Ruimtetijd hoeft geen toelating te geven hoor!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

Regor schreef: ma 04 mei 2026, 11:59 @HansH,

Los van de uiteindelijke waarheid.
U schreef:"
Punt is namelijk dat zwaartekrachtsgolven alleen naar buiten kunnen zolang de ruimtetijd dat toelaat. net zoals er geen licht kan ontsnappen van binnen de eventhorizon."
Daar ben ik het toch helemaal niet mee eens hoor !
Ruimtetijd hoeft geen toelating te geven hoor!
binnen de waarnemingshorizon is de ontsnappingssnelheid groter dan c en kan niets meer ontsnappen volgens de theorie, dus geen licht en ook geen zwaartekrachts golven.
vijv

HansH schreef: ma 04 mei 2026, 12:13
binnen de waarnemingshorizon is de ontsnappingssnelheid groter dan c en kan niets meer ontsnappen volgens de theorie, dus geen licht en ook geen zwaartekrachts golven.
Dit klopt. Zwaartekrachtsgolven die we waarnemen zijn allen ontstaan buiten de waarnemingshorizon van een zwart gat.
Gebeurtenissen binnen de horizon hebben geen toekomstig causaal verband met de buitenwereld. Dit is een geometrisch statement
Regor

@vijv,

Voorlopig niet mee eens,.
Wil het wel eens zijn mits bijkomende correcte informatie.

@wnvl1,

Ik zet een Joker in :)
Klopt dat wat vijv schreef ?
Heeft U bijkomende correcte informatie ?
vijv

Regor schreef: ma 04 mei 2026, 13:37 @vijv,

Welke correcte info mis je nog? wat doet je nog twijfelen?
Regor

@vijv,

Dat het er bij mij voorlopig niet "in gaat" .. dat zwaartekracht golven ergens niet door geraken ... simpel uitgelegd.
Dat fotonen "gevangen" zitten ok ..... maar dat gravitonen ook gevangen zitten ! 8-)
Heb een verwijzing nodig naar een paper / studie die dat beweert / aantoont
HansH

Regor schreef: ma 04 mei 2026, 15:20 dat zwaartekracht golven ergens niet door geraken ... simpel uitgelegd.
Heb je een idee wat de voortplantingssnelheid is van zwaartekrachtsgolven?
Regor

@Hans,

Maar Hans toch, wil je mij nu echt behandelen als een debiel ? :evil:
Hebben wij nu nog niet van elkaar .. en iedereen anders op ST gewogen "hoe zwaar ze /we wegen "? (beeldspraak hoor !) 8-)

De lichtsnelheid "c" ........ is het juist meester HansH ? :ugeek:
(Er is in verschillende verleden topics al zoveel over gehandeld)
HansH

ik vraag het omdat je blijkbaar wel weet dat het c is en dat de ontsnappingssnelheid binnen de waarnemingshiorizon groter is dan c en dat je dan toch niet daaruit concludeert dat zwaartekrachtsgolven niet kunnen ontsnappen van binnen de waarnemingshorizon.
dus ergens in die combinatie moet toch bij jou een begrips probleem zitten
wnvl1

Regor schreef: ma 04 mei 2026, 13:37 @vijv,

@wnvl1,

Ik zet een Joker in :)
Klopt dat wat vijv schreef ?
Heeft U bijkomende correcte informatie ?
Wat vijv schrijft, klopt. Niets wat zich binnen de horizon bevindt, kan nog invloed uitoefenen op de buitenwereld. Dit geldt niet alleen voor materie en licht, maar ook voor zwaartekrachtsgolven. Hoewel zwaartekrachtsgolven rimpelingen van de ruimtetijd zijn, moeten ook zij zich voortplanten langs causale structuren die bepaald worden door de lichtkegels. Aangezien deze lichtkegels binnen de horizon volledig naar binnen gericht zijn, kunnen ook zwaartekrachtsgolven de horizon niet verlaten.

De zwaartekrachtsgolven die wij waarnemen, bijvoorbeeld met detectoren zoals LIGO, zijn daarom altijd afkomstig van processen die zich buiten de horizon afspelen of zich afspelen in de onmiddellijke nabijheid ervan. Bij botsingen van zwarte gaten ontstaat het waarneembare signaal tijdens de inspiral, de samensmelting en de daaropvolgende ringdown, maar steeds vanuit regio’s die causale verbinding met de buitenwereld behouden.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

HansH schreef: ma 04 mei 2026, 09:53 Als zwaartekrachtsgolven zoveel energie bezitten, kun je die er dan ook op de een of andere manier uit oogsten? Dus is er een manier om zwaartekrachtsgolven te absorberen?
Absorptie is natuurkundig mogelijk (want zwaartekrachtgolven verrichten wel degelijk arbeid op massa’s die ze tegenkomen), maar het rendement is zó laag dat “oogsten” geen zin heeft. Voorlopig blijven ze vooral nuttig als informatiebron over het heelal, niet als energiedrager.

Mechanische resonantie: Als je een grote metalen staafop de juiste frequentie laat resoneren met een zwaartekrachtsgolf, dan trilt die staaf en kun je die trillingsenergie via piëzo-elektrische elementen omzetten in elektriciteit. Maar de opbrengst is verwaarloosbaar – voor een detecteerbaar signaal zou de staaf zo groot als een planeet moeten zijn en de golf extreem sterk (bijvoorbeeld vlak bij een samensmelting).
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor

@HansH en vijv en wnvl1

Ik moet mij (voorlopig ) gewonnen geven ......door gebrek aan kennis en begrip.
Maar toch wil ik nog tegenspartelen.

1. De zwaartekracht golven worden "opgewekt" door het wentelen / spiraliseren van de twee ZG zolang hun waarnemings
- horizonten zich nog niet "verenigd" hebben... klopt dat ?
2. Eenmaal de waarneminhgs horizonten zich verenigd hebben (tijdens de fusie van de ZG) kunnen de zwaartekracht golven niet meer ontsnappen.
3. Dus blijft alle energie ook van de zwaartekracht golven binnen "het systeem"

Hoe kunnen dan 3 zon massa's "verloren / uitgestraald worden in 0,2 sec.? .......wanneer gebeurt dat dan ?
Ben benieuwd naar een plausibele uitleg.
wnvl1

De uitgezonden energie is afkomstig uit de sterk vervormde ruimtetijd vlak buiten de samensmeltende waarnemingshorizonten, niet van binnenuit de zwarte gaten. Let wel: die ‘drie zonsmassa’ aan energie volgt uit de globale oplossing van de Einsteinvergelijkingen, en niet uit een lokaal aanwijsbare plek zoals ‘net buiten de horizon’. Energie is nu eenmaal lastig te lokaliseren in de algemene relativiteitstheorie, zoals je je uit het eerdere topic herinnert.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

HansH

op het moment van mergen ziet het er uit als 2 eivormige structuren als je die filmpjes mag geloven waarbij die elkaar net raken. dus dan is het verre van een cirkel en gaat uiteindelijk wel over naar een cirkel. Ik neem aan dat zo'n enorme vervorming dan die 3 zonnen aan massa zou moeten verklaren. vergeet niet dat er ook enorme sterke zwaartekrachts velden heersen dan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!