Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Akoestiek onder een brug

Er werd vandaag, Koningsdag, massaal op de Amstel gevaren door open boten met opzwepende boemboemboem technomuziek en dansende passagiers. Onder de brug van de ringweg stopten sommige boten vanwege de akoestiek, de dreun klonk er extra luid. De onderkant van de brug is ongeveer 6 meter boven het water. De laagste geluidsfrequentie (grondtoon) die daar goed resoneert is in theorie v/2h = 30 Hz; lagere frequenties niet. Maar zou de zware beat niet juist uit frequenties lager dan 30 Hz bestaan? De app op mijn telefoon liet geluidsspectra van de muziek zien zonder eenduidige laagste frequentie. De laagste frequentie hing namelijk af van de gekozen kleurenschaal die de luidheid weergeeft: 50 Hz bij schaal A, en 20 Hz bij schaal B. In het verleden heb ik eens geschat dat mijn telefoon tamelijk ongevoelig is voor geluid onder de 40 Hz (link).

Mijn vraag is:
1) wat zou de laagste geluidsfrequentie zijn die belangrijk is voor technomuziek.
2) zou de laagste eigenfrequentie van de luchtkolom onder de brug hier wel zo belangrijk zijn? Of gaat het alleen om een reflecterend dak, en zou een lagere brug dan misschien nog gunstiger zijn voor de belevenis van de passagiers?

spectrum
Geluidsspectrum van de technomuziek van een boot. Elke verticale lijn is een boem. Met kleurenschaal A is er geen geluid <50 Hz zichtbaar; met kleurenschaal B wel.

brug 1
Onderkant van brug 6 m boven water (Ringweg A10)

brug 2
Onderkant van brug 2 m boven water (Berlagebrug)

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

OOOVincentOOO

Re: Akoestiek onder een brug

30Hz is al een zeer lage toon. Ik speel(de) basgitaar met 5 snaren. De laagte noot is een B met een frequentie van 31Hz. Dat is al een erg lage toon.

Sommige kerkorgels of bij festivals gebruikt men nog lagere frequenties die men voelt en niet direct hoort. Maar normaal bij muziek is hoger 30 Hz. Van erg lage tonen/trillingen kan men ook misselijk/onaangenaam voelen (volgens AI).
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

OOOVincentOOO

Wellicht dat een kick van een drumstel/computer (basdrum) iets lagere frequenties heeft. Maar dit is niet direct een muzikale noot zoals bij pauken.

(herstel: controle met AIm een kick(drum) heeft meestal hogere frequenties).

Voor de meeste muziek incl. techno zijn frequenties meestal hoger dan 30Hz. En de laagste frequentie is natuurlijk afhankelijk in welke toonsoort/ladder het muziek stuk is. Niet een alle muziek stukken word een lage B bebruikt bijv. kan ook een C of E of andere zijn....
HansH

Drums geven in feite impuls vormige signalen volgens fourier krijg je dan alle frequenties die een veelvoud zijn van de slagfrequentie. Dus een grote trommel zou wel eens nog lagere frequenties kunnen genereren dan 30Hz. Grote hoorn luidsprekers gaan wel door tot 20 Hz zeker als ze als arrays onderling ook nog eens accoustisch gekoppeld zijn zoals op grote popconcerten.
OOOVincentOOO

HansH schreef: di 28 apr 2026, 09:54 grote trommel zou wel eens nog lagere frequenties kunnen genereren dan 30Hz. Grote hoorn luidsprekers gaan wel door tot 20 Hz zeker
Grappig grote trommel heet: kick-drum. Ik heb nagezocht en frequentie is meestal hoger dan 30 Hz. Bij muziek zijn de frequenties meestal hoger dan 30 Hz. Beneden de 30 Hz is de toonhoogte nauwelijks waarneembaar.

Weet je zeker dat ke een hoorn luidspreker bedoeld is voor lage frequenties? Naar mijn weten dient men een grote conus te hebben om lage tonen te genereren. Dat is helemaal anders dan ik begrijp uit muziek ervaring. Je zegt dus dat hoorn speaker als sub gebruikt word???
jkien
Moderator

Sommige kerkorgels of bij festivals gebruikt men nog lagere frequenties die men voelt en niet direct hoort. Maar normaal bij muziek is hoger 30 Hz. Van erg lage tonen/trillingen kan men ook misselijk/onaangenaam voelen (volgens AI).
Het lijkt me dat men op zulke boten met technomuziek streeft naar festivalfrequenties, niet naar normale muziek.
Een van de boten had een flauwgevallen passagier, die ze naar de oever hebben gebracht, waar hij opgehaald werd door een ambulance (terwijl de muziek op de boot doorging). Wie weet onwel geworden door erg lage trillingen uit de subwoofer.

.. in feite impuls vormige signalen volgens fourier krijg je dan alle frequenties die een veelvoud zijn van de slagfrequentie. Dus een grote trommel zou wel eens nog lagere frequenties kunnen genereren dan 30Hz.
De slagfrequentie van deze technomuziek was in de buurt van 150 bpm (2.5 beats per seconde), maar in het spectrum (B) blijven de beats gescheiden, dus het lijkt er niet op dat de akoestische omgeving de slagen fuseerde tot een toon van 2.5 Hz of een veelvoud daarvan.
OOOVincentOOO

jkien schreef: di 28 apr 2026, 10:41 Het lijkt me dat men op zulke boten met technomuziek streeft naar festivalfrequenties, niet naar normale muziek.
De drums en speciaal de kickdrum geluid is vergelijkbaar wat men ook bij een rockconcent/festival heeft. Tonen lager dan 30Hz hebben muzikaal niet veel zin. Behalve om de tonen te voelen. Daarom haalde ik een kerkorgel aan.
HansH

OOOVincentOOO schreef: di 28 apr 2026, 10:30
Weet je zeker dat ke een hoorn luidspreker bedoeld is voor lage frequenties? Naar mijn weten dient men een grote conus te hebben om lage tonen te genereren. Dat is helemaal anders dan ik begrijp uit muziek ervaring. Je zegt dus dat hoorn speaker als sub gebruikt word???
Feiterlijk heet het 'horn-loaded subwoofer' de hoorn geeft dan een impedantie aanpassing voor geluidsgolven waardoor de luidspreker minder uitslag hoeft te maken bij hetzelfde vermogen omdat die dan een hogere druk ziet bij dezelfde uitwijking en daardoor dus meer vermogen afstraalt bij dezelfde conus uitwijking.
HansH

jkien schreef: di 28 apr 2026, 10:41
De slagfrequentie van deze technomuziek was in de buurt van 150 bpm (2.5 beats per seconde), maar in het spectrum (B) blijven de beats gescheiden, dus het lijkt er niet op dat de akoestische omgeving de slagen fuseerde tot een toon van 2.5 Hz of een veelvoud daarvan.
Dat komt omdat bij 2.5 Hz er nauwelijks vermogen afgestraald kan worden. zet maar eens een 2.5 Hz puls op een audio installatie. De luidprekers geven alleen de hogere harmonischen weer met een meetbaar vemogen vanaf bv 50Hz, afhankelijk van wat de luidsprekers kunnen. vraag is ook wat de microfoon van je telefoon kan opnemen want die heeft ook maar een beperkt spectrum.

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

HansH

Onder zo'n brug krijg je door reflecties zowizo al een hoger aantal db's met op de resonantiefrequenties nog een schepje daar bovenop.
maar 30Hz is voor audio al heel laag zoals vincent ook al aangeeft en de boxen die op zo'n bootje staan zullen niet de grote gekoppelde boxen zijn op een popconcert want die gaan nog wel lager waarschijnlijk wel tot 20 Hz.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!