Er werd vandaag, Koningsdag, massaal op de Amstel gevaren door open boten met opzwepende boemboemboem technomuziek en dansende passagiers. Onder de brug van de ringweg stopten sommige boten vanwege de akoestiek, de dreun klonk er extra luid. De onderkant van de brug is ongeveer 6 meter boven het water. De laagste geluidsfrequentie (grondtoon) die daar goed resoneert is in theorie v/2h = 30 Hz; lagere frequenties niet. Maar zou de zware beat niet juist uit frequenties lager dan 30 Hz bestaan? De app op mijn telefoon liet geluidsspectra van de muziek zien zonder eenduidige laagste frequentie. De laagste frequentie hing namelijk af van de gekozen kleurenschaal die de luidheid weergeeft: 50 Hz bij schaal A, en 20 Hz bij schaal B. In het verleden heb ik eens geschat dat mijn telefoon tamelijk ongevoelig is voor geluid onder de 40 Hz (link).
Mijn vraag is:
1) wat zou de laagste geluidsfrequentie zijn die belangrijk is voor technomuziek.
2) zou de laagste eigenfrequentie van de luchtkolom onder de brug hier wel zo belangrijk zijn? Of gaat het alleen om een reflecterend dak, en zou een lagere brug dan misschien nog gunstiger zijn voor de belevenis van de passagiers?
Geluidsspectrum van de technomuziek van een boot. Elke verticale lijn is een boem. Met kleurenschaal A is er geen geluid <50 Hz zichtbaar; met kleurenschaal B wel.
Onderkant van brug 6 m boven water (Ringweg A10)
Onderkant van brug 2 m boven water (Berlagebrug)
Puzzels