Als het zonnig is en er staat veel wind dan duikt de prijs in de middag onder de nul .
Er is op dat moment schijnbaar teveel energie beschikbaar.
wordt die energie op 1 of ander manier doorgedraaid zoals een overproductie in de landbouw?
Moderator: jkien
De net frequentie wordt precies afgeregeld op 50Hz. Dus als er teveel productie is wordt er productie afgeschakeld. Maar is inderdaad een complex evenwicht om op te regelen.
in een van de berichten werd het helder en simpel uitgelegd het is een soort vliegwiel van alle centrales bij elkaar dat vliegwiel levert exact de netfrequentie en draait met 3000 omwentelingen per minuut omdat het zo geregeld wordt. tijdelijk meer energie produceren dan afgenomen betekent dat die energie in het vliegwiel gaat zitten en het daarom dus harder gaat draaien. Die regelingen regelen dan het geproduceerde vermogen. punt is wel dat al die centrales aan elkaar zitten dus als de een meer vermogen gaat leveren en de ander minder dan gaat er vermogen van het ene vliegwiel aar het andere. je krijgt dus ook nog een effect van golven van vermogen die heen en weer slngeren tussen diverse centrales. die regelingen moeten dus ook nog eens goed samenwerken om die golven zo klein mogelijk te houden.
die maatregelen zijn om technisch de aanvoer op de afname af te stellen. Dat verandert natuurlijk niets aan de vraag tov het aanbod.boertje125 schreef: ↑ma 27 apr 2026, 09:55 Maar schijnbaar zijn al die maatregelen onvoldoende en is de energie op dat moment niets waard?
Waarom niet bijvoorbeeld een grote hoeveelheid water verdampen of iets dergelijks?
Het teniet doen van groene energie is niet mogelijk. Dat komt door een aloude wet uit de natuurkunde dat er geen energie verloren gaat. De enige overeenkomst tussen genoemde energie en kropjes sla is, dat ze beide groen zijn. Voor de rest gaat die vergelijking mank.boertje125 schreef: ↑za 25 apr 2026, 16:43 Als het zonnig is en er staat veel wind dan duikt de prijs in de middag onder de nul .
Er is op dat moment schijnbaar teveel energie beschikbaar.
wordt die energie op 1 of ander manier doorgedraaid zoals een overproductie in de landbouw?
Teniet doen lukt niet, maar voorkomen dat het het net ingaat lukt wel met een thuisbatterij. Dus de thuisbatterij in of energie uit het net trekken om je auto op te laden of wassen, koken etc. als de prijs laag is en zoveel mogelijk groene energie het net in dumpen als de prijs hoog is. Dat is ook het mechanisme achter die prijs.hbh schreef: ↑ma 27 apr 2026, 14:38
Het teniet doen van groene energie is niet mogelijk. Dat komt door een aloude wet uit de natuurkunde dat er geen energie verloren gaat. De enige overeenkomst tussen genoemde energie en kropjes sla is, dat ze beide groen zijn. Voor de rest gaat die vergelijking mank.