Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.646
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Hoe overleef ik AI?

Professor Puntje schreef: ma 20 apr 2026, 19:16 @HH Het gebeurt zeer vaak dat uitvindingen en ontdekkingen onafhankelijk van elkaar door meerdere personen min of meer gelijktijdig gedaan worden. Dat wijst er al op dat van het bedenken van "iets écht nieuws dat nergens op gebaseerd is" geen sprake is, hoe graag mensen dat zichzelf ook wijs maken.
Alles is ergens op gebaseerd. zelf de uitvinding van het wiel was ergens op gebaseerd, namelijk een vervoersmiddel. een wiel op zich heb je namelijk niks aan. Maar dat zegt niets over de inventieve waarde. De inventieve waarde gaat puur over het feit of het iets toevoegt aan het bestaande waar anderen nog niet eerder op gekomen zijn. En ja, er zijn meerdere slimme mensen op de wereld, dus ook meerder mensen die hetzelfde innovatieve idee kunnen bedenken als er vraag is naar een oplossing voor een probleem. dus ook dat zegt niks over de waarde van het idee. Maar de vraag was dus of AI dat ook kan. Ik heb nog geen voorbeeld gezien van AI als erkend uitvinder.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.646
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Hoe overleef ik AI?

R_Bena schreef: ma 20 apr 2026, 20:34
Zo ben ik bijvoorbeeld ook nog niet erkend als briljante geest :) :P
Misschien is dat de reden dat je het daarom minder belangrijk probeert te laten voorkomen dan het is: andermans prestaties minder belangrijk laten lijken omdat je het zelf niet lukt?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.267
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Hoe overleef ik AI?

HansH schreef: ma 20 apr 2026, 21:36
R_Bena schreef: ma 20 apr 2026, 20:34
Zo ben ik bijvoorbeeld ook nog niet erkend als briljante geest :) :P
Misschien is dat de reden dat je het daarom minder belangrijk probeert te laten voorkomen dan het is: andermans prestaties minder belangrijk laten lijken omdat je het zelf niet lukt?
Nee, I just don't care.

En ik geef toe dat in de patentensfeer, dat daar juist nog wel verschil wordt gemaakt door mensen met bepaalde ideeën. Er zijn namelijk een aantal zaken waar Ai nog geen verschil kan maken:

1) Over bepaalde gebieden of onderwerpen heeft ai nog te weinig data om gegronde analyses te maken

2) AI kan zelf niets in de praktijk uitvoeren/testen om te kijken of iets werkt

3) Het vergt vaak een sequentie van trial and error om tot iets nieuws te komen

4) AI baseert zich op de statistisch meest waarschijnlijke antwoorden. Om tot iets nieuws te komen moet je juist out of the box denken, tegen de heersende opinie ingaan.

Maar dit haalt wat ik eerder zei niet onderuit.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.646
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Hoe overleef ik AI?

R_Bena schreef: ma 20 apr 2026, 22:00 En ik geef toe dat in de patentensfeer, dat daar juist nog wel verschil wordt gemaakt door mensen met bepaalde ideeën. Er zijn namelijk een aantal zaken waar Ai nog geen verschil kan maken:
Maar dit haalt wat ik eerder zei niet onderuit.
nou ja deze dan?
R_Bena schreef: ma 20 apr 2026, 00:13
AI - gegenereerde uitvindingen

Een door AI gegenereerde uitvinding verwijst naar een innovatie of nieuwe oplossing die autonoom of semi-autonoom wordt gecreëerd door een kunstmatig intelligen.
Daarom vroeg ik naar een tastbaar voorbeeld.
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.267
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Hoe overleef ik AI?

https://scientias.nl/vier-onverwachte-a ... municatie/

Het is nu nog vooral goed in het ontcijferen van zaken.

Daarnaast: ik proef in je argumenten dat je er haast vanuitgaat dat ai zich niet ontwikkelt. We zijn nog maar drie jaar onderweg.
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Hoe overleef ik AI?

Het zou toch mogelijk moeten zijn AI van een laboratorium te voorzien waarin AI-aangestuurde robots dingen kunnen uitproberen...?
flappelap
Artikelen: 0
Berichten: 1.791
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 10:49

Re: Hoe overleef ik AI?

Mijn ervaring met AI is tot nu toe positief. Ik lees graag studieboeken, en eerder moest ik altijd allerlei fora afstruinen om een specifiek antwoord op een specifieke vraag te vinden als ik iets niet begreep. Nu kan ik dat meestal met AI wel oplossen. Ook in mijn werk als docent is AI een handige hulp; als ik een leuke binnenkomer wil (opgave) voor een les, dan heeft AI nog wel es wat leuke ideeën. Tot slot gebruik ik het voor afbeeldingen in presentaties van mijn colleges.
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.051
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Hoe overleef ik AI?

@Bena,

Een briljante geest !
Wij wachten vol; spanning op uw boe, en een standbeeld komt meestal maar na het overlijden;

p.s. vragen voor AI
1. Hoe ziet de toekomst van STB er uit?
2. Hoe ziet de toekomst van AI er uit ? .... zijn eigen introspectie !
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Hoe overleef ik AI?

@flappelap Maak je je er dan geen zorgen over dat AI binnen een paar jaar ook jouw kennisniveau voorbij zal streven waardoor je als natuurkunde-docent overbodig wordt? Of dat je studenten je opgaven liever met AI oplossen dan via eigen denk- en rekenwerk? Of nog radicaler: dat het uiteindelijk je taak wordt je studenten met diverse toepasselijke AI-programma's te leren werken, in plaats van ze te helpen bij het doorgronden van de natuurkundige theorieën zelf?
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.051
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Hoe overleef ik AI?

@Bena,

Sorry, ik moet mijn posts nalezen op fouten voor ze te versturen.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.727
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: Hoe overleef ik AI?

AI kan inderdaad leuke tekeningen maken om presentaties te illustreren. Op dat vlak heeft het de meeste mensen ook ingehaald.

Gegenereerd met gemini. Als dat niet creatief is...
Gemini_Generated_Image_dcor9gdcor9gdcor
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Regor
Artikelen: 0
Berichten: 4.051
Lid geworden op: zo 15 dec 2024, 18:24

Re: Hoe overleef ik AI?

@PP,

Om concreet / logischerwijze op uw topic vraag te antwoorden ...... Door te blijven leven !
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Hoe overleef ik AI?

@Regor Ik heb mij daar vandaag ook al een beeld van gevormd: Sciencetalk als virtueel bankje in het park waar grumpy old men hun knorrige commentaar zitten te leveren op de moderne wetenschap waar zij ook allang geen rol meer in spelen....
flappelap
Artikelen: 0
Berichten: 1.791
Lid geworden op: za 30 dec 2017, 10:49

Re: Hoe overleef ik AI?

Professor Puntje schreef: di 21 apr 2026, 10:44 @flappelap Maak je je er dan geen zorgen over dat AI binnen een paar jaar ook jouw kennisniveau voorbij zal streven waardoor je als natuurkunde-docent overbodig wordt? Of dat je studenten je opgaven liever met AI oplossen dan via eigen denk- en rekenwerk? Of nog radicaler: dat het uiteindelijk je taak wordt je studenten met diverse toepasselijke AI-programma's te leren werken, in plaats van ze te helpen bij het doorgronden van de natuurkundige theorieën zelf?
Ja, AI is in het onderwijs wel een dingetje; het maait het gras voor de voeten weg als leerlingenstudenten het gebruiken om te formuleren. Dat is wel zorgelijk, want redenatie/formuleren is essentieel in kennisvergaring.

Ik ben niet bang dat ons werk als docent verdwijnt; leren is een sociale aangelegenheid (sociaal constructivisme). Ook heb je voorlopig mensen nodig die de theorie begrijpen om AI aan te sturen. Maar hoe dat er over een (zeg) halve eeuw uitziet durf ik niet te zeggen.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Hoe overleef ik AI?

@HH De onzin dat AI niet creatief is kan ook de prullenbak in: https://www.zmescience.com/science/ai-d ... ip-repubz/

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!