Puzzel Puzzels
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

Re: Hoe overleef ik AI?

Zoals Ukster het zegt is ook niet hoe de meeste mensen ai gebruiken. Dat antwoord voelt als een ai antwoord met roze bril bekeken. Mensen gaan doorgaans gewoon direct naar het volledige antwoord.

PP vond het uitdagend om zelf op zoek te gaan naar antwoorden en die bijvoorbeeld te plaatsen. Ai neemt die challenge weg.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Professor Puntje

Inderdaad - vandaag zag ik dat er in China al hardloopwedstrijden voor robots georganiseerd worden, en sommige van die robots verslaan reeds alle menselijke hardlopers. Zo voelt het hier nu ook. Met het toelaten van AI kun je het hier eenvoudig niet meer winnen hoe goed je ook je best doet en hoe hard je ook studeert. Wie hier nog denkt een eigen wetenschappelijk steekhoudende inbreng kwijt te kunnen kan dat vergeten. Of wanneer dat nu nog niet zover is, zal dat niet lang meer duren. Voor mij is het punt al bereikt dat ik door AI ben ingehaald.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Je kunt ai niet verbieden want het is niet te bewijzen of iemand ai gebruikt of niet. Bovendien moet je daarvoor alle topics steeds controleren.

Zoals gezegd kan iemand in z'n onderschrift aangeven geen ai in z'n eigen topics te willen.
HansH

Wanneer komt de tijd dat AI ook uitvindingen kan doen en patenten daarop aanvragen of nieuwe theorien bedenken?
volgens mij verzamelt AI nu alleen nog informatie die door mensen ooit bedacht is.
Professor Puntje

@R_Bena Je kunt in een eigen topic inderdaad aangeven dat je geen AI wilt, maar zoals je zelf al schrijft kun je het vervolgens niet meer controleren of anderen zich daar wel aan houden. Dus is het een hopeloze zaak. Bovendien zullen mensen buiten het forum wel AI gebruiken dus zou je in zo'n AI-vrij topic ook links naar externe bronnen moeten verbieden want je weet niet of voor die bronnen wel of niet AI gebruikt is. Maar in dat geval kun je je claims in zo'n AI-vrij topic weer moeilijk onderbouwen. Kortom de AI-ellende valt niet meer te stoppen, en zal uiteindelijk ook dit forum zelf overbodig maken. Want wie geen AI wil zal vertrekken, en wie wel AI wil heeft geen forum meer nodig.
R_Bena
Beheer

HansH schreef: zo 19 apr 2026, 23:58 Wanneer komt de tijd dat AI ook uitvindingen kan doen en patenten daarop aanvragen of nieuwe theorien bedenken?
volgens mij verzamelt AI nu alleen nog informatie die door mensen ooit bedacht is.
Ai kan nu al inzichten verdiepen of verbreden. Het redeneervermogen is ook veel hoger dan dat van de gemiddelde mens, dus ten aanzien van de gemiddelde mens, die niets toevoegt, draagt het daadwerkelijk bij aan diepere inzichten, bredere kennis en andere invalshoeken.

En hier een greep van de ontdekkingen en uitvinden (opgesteld door gemini):
Kunstmatige intelligentie (AI) heeft inmiddels geleid tot diverse baanbrekende ontdekkingen en uitvindingen, vooral door het vermogen om enorme hoeveelheden data te analyseren en patronen te herkennen die voor mensen onzichtbaar zijn.
Hier zijn enkele belangrijke door AI aangedreven ontdekkingen en uitvindingen:
Wetenschappelijke doorbraken en geneesmiddelen: AI, zoals Google DeepMind's AlphaFold, heeft de 3D-structuur van bijna alle bekende eiwitten voorspeld, wat een enorme versnelling betekent voor medicijnontwikkeling en biologisch onderzoek.

Alzheimeronderzoek: AI is ingezet om de oorzaken van Alzheimer te onderzoeken. Het ontdekte dat het gen PHGDH een verborgen nevenfunctie heeft die hersencellen verstoort, wat nieuwe perspectieven biedt voor behandeling.

Nieuwe materialen: AI wordt gebruikt om sneller nieuwe materialen te ontdekken voor bijvoorbeeld batterijen of zonnepanelen, door duizenden chemische verbindingen te simuleren.

Generatieve AI en Contentcreatie: De ontwikkeling van AI-modellen zoals ChatGPT (tekst), Midjourney (afbeeldingen) en Claude (analyse) heeft de creatie van tekst, beeld, code en muziek gerobotiseerd.

Medische diagnostiek: AI-systemen kunnen medische beelden (zoals MRI-scans) sneller en soms nauwkeuriger analyseren dan radiologen om ziektes zoals kanker in een vroeg stadium op te sporen.
Robotics en automatisering: Slimme robotstofzuigers, zelfrijdende auto's en geavanceerde logistieke robots die hun omgeving begrijpen en daarop reageren.
Fraudebestrijding: In de financiële sector ontdekt AI automatisch afwijkende patronen in transacties om fraude in realtime te voorkomen.

Personalisatie: Algoritmen op sociale media en streamingdiensten (zoals Netflix en YouTube) die ontdekken welke content een gebruiker wil zien, waardoor gepersonaliseerde marketing en gebruikerservaringen mogelijk worden.

AI verbetert inmiddels ook zichzelf ("AI die AI verbetert"), wat betekent dat toekomstige ontdekkingen waarschijnlijk in een nog hoger tempo zullen plaatsvinden.

AI die AI verbetert: de zelflerende machine. Denk aan de hele digitale wereld: ChatGPT, Deepmind, Gemini, Claude, social media apps en software voor wetenschappelijke ontdekkingen.

AI helpt bij het ontdekken van de oorzaak van Alzheimer

Dagelijkse voorbeelden en toepassingen van kunstmatige intelligentie ( AI )

Je smartphone maakt gebruik van AI, net als diensten zoals digitale assistenten, chatbots, sociale media en nog veel meer.

AI - gegenereerde uitvindingen

Een door AI gegenereerde uitvinding verwijst naar een innovatie of nieuwe oplossing die autonoom of semi-autonoom wordt gecreëerd door een kunstmatig intelligen.

Toepassingen van AI voor het bedrijfsleven: praktische toepassingen die de groei stimuleren.

De belangrijkste toepassingen van AI in het bedrijfsleven zijn onder andere automatisering, betere klantenservice, data-analyse, gepersonaliseerde marketing, etc.
Ik ben zelf eigenlijk van mening dat we juist zo snel mogelijk af moeten van menselijk gegenereerde informatie. Menselijke informatie is doorgaans gebiast, wordt uitgesproken onder invloed van vele (tegenstrijdige) emoties, is veelal manipulatief en bedoeld anderen te domineren, bevat teveel fouten, is subjectief, niet creatief (kopie op kopie op kopie), en steunt op een beperkt intelligentievermogen.

En dat komt omdat de mens een wezen vol gebreken is en doorgaans niet te vertrouwen is. Het is prima dat dat verdwijnt.
Professor Puntje

Wat een propaganda-verhaal weer over de zegeningen van AI. Hoezo onbevooroordeeld?
R_Bena
Beheer

Ik gebruik zelf ai voor automatisering en het is echt gigantisch effectief daarin.

Het enige probleem met ai ben ik zelf: mijn verwachtingen gaan telkens omhoog, waardoor ik meer wil dan dat ai kan bieden. Daarom ben ik nu een beetje AI moe geworden.
Professor Puntje

Waarom verwacht je dat de mens AI vooral voor plezierige zaken zal gebruiken (zoals in de lijst opgesomd) in plaats van bijvoorbeeld voor oorlogvoering, oplichting, manipulatie, etc.
R_Bena
Beheer

Professor Puntje schreef: ma 20 apr 2026, 00:39 Waarom verwacht je dat de mens AI vooral voor plezierige zaken zal gebruiken (zoals in de lijst opgesomd) in plaats van bijvoorbeeld voor oorlogvoering, oplichting, manipulatie, etc.
Voor die zaken zal ai ook worden ingezet en wordt het nu al gebruikt (Palantir). Ik heb het over mijn gebruik nu.

De primaire focus van ai bedrijven en hun chatbot lag lange tijd op het waarheidsgehalte ervan. Hallucinatie was in het begin een groot probleem, en dat wordt ook steeds minder. Nu zal de focus wel verschuiven, naar meer manipulatie ofzo.
Regor

@Bena,

U schreef:
"En dat komt omdat de mens een wezen vol gebreken is en doorgaans niet te vertrouwen is. Het is prima dat dat verdwijnt."
Waw .... dat de mens dus verdwijnt ! ;)

1. Uiteindelijk is alle kennis van AI afkomstig van mensen.
2. Vraag aan AI naar verschillende mogelijkheden hoe fora (ST) te redden zijn .
3. Ik was als trol al jaren voorbereidt op AI door "enkel "vragen te stellen op ST. 8-)
HansH

R_Bena schreef: ma 20 apr 2026, 00:13

AI - gegenereerde uitvindingen

Een door AI gegenereerde uitvinding verwijst naar een innovatie of nieuwe oplossing die autonoom of semi-autonoom wordt gecreëerd door een kunstmatig intelligen.

geef eens een paar voorbeelden van patentnummers door AI bedacht en toegekend?
Professor Puntje

Dat we door AI ingehaald worden is duidelijk voor iedereen die hier heeft opgelet. Maar dat inzicht doet afbreuk aan ons gevoel van eigenwaarde als mens. En dus houdt menigeen hier nog wanhopig vast aan gekunstelde tegenwerpingen als dat AI niet creatief zou zijn. Ik daag iedereen hier uit een wiskundige vraag te bedenken die zonder creativiteit niet te beantwoorden zou zijn, maar waarvoor men zelf wel een antwoord heeft gevonden. Mogelijk dat een RedCat of EvilBro dat nu nog zou kunnen, maar voor hoe lang nog?
Regor

Met zijn allen naar een vruchtbaar onbewoond eiland (nadien bewoond) zonder technologie ... en we starten opnieuw met een nieuwe maatschappij. 8-)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

HansH

Professor Puntje schreef: ma 20 apr 2026, 13:04 Ik daag iedereen hier uit een wiskundige vraag te bedenken die zonder creativiteit niet te beantwoorden zou zijn, maar waarvoor men zelf wel een antwoord heeft gevonden.
Voordat je die vraag kunt beantwoorden moet je eerst kunnen uitleggen wat creativiteit precies is lijkt mij. Creativiteit is voor mij iets kunnen bedenken op een andere manier dan via standaard regeltjes of systematische manier van anlyse en denken. Het mag dus niet voor de hand liggen. Dat is ook hoe men patenteerbaarheid definieert. De 'skilled person in the art' mag het niet kunnen bedenken. Vraag is dus of AI dan meer is dan een 'skilled person in the art'

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “ℹ️ Over dit forum”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!