Moderator: physicalattraction
Ik denk dat het handig is om deze zin eens in AI te stoppen met de vraag: "Formuleer eenvoudiger". Als je dit terugleest, dan moet te toch toegeven dat dit heel moeilijk geformuleerd is. Ik heb dat eens geprobeerd. Chatgpt komt tot deze vraag, maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.HansH schreef: ↑vr 10 apr 2026, 11:55 ja, maar vooral ook of die berekening dan compatible blijft met de bolschil stelling dus of de zwaartekracht van dat stuk heelal met een lege bol erin binnen die lege bol gemeten samen met een leeg heelal plus de zwaartekracht van die bol alleen beschouwd dan samen weer de zwaartekracht oplevert van het stuk heelal als totaal in het gebied van die denkbeeldige bol.
chat schreef:Blijft die berekening wel compatibel met de bolschilstelling?
Met andere woorden: als je de zwaartekracht binnen een lege bol bekijkt, krijg je dan hetzelfde resultaat door
(1) het volledige heelal met die lege bol erin te nemen,
of door
(2) een leeg heelal te combineren met alleen de zwaartekracht van de materie buiten die bol,
zodat beide samen weer dezelfde totale zwaartekracht geven in dat gebied?
Elke sferisch symmetrische oplossing van de vacuüm-Einsteinveldvergelijkingen is noodzakelijk statisch en gelijk aan de Schwarzschild-oplossing. Dat is een stelling van Birkhoff. Dus je kan gewoon het vraagteken weglaten. Dat neemt niet weg, dat het superpositie principe in het algemeen niet van toepassing is in de ART.
Maar wel bij newton? (dat is immers vrijwel altijd bruikbaar zolang je geen gekke situaties hebt)wnvl1 schreef: ↑za 11 apr 2026, 07:04Elke sferisch symmetrische oplossing van de vacuüm-Einsteinveldvergelijkingen is noodzakelijk statisch en gelijk aan de Schwarzschild-oplossing. Dat is een stelling van Birkhoff. Dus je kan gewoon het vraagteken weglaten. Dat neemt niet weg, dat het superpositie principe in het algemeen niet van toepassing is in de ART.