Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: zwaartekracht

ja, maar vooral ook of die berekening dan compatible blijft met de bolschil stelling dus of de zwaartekracht van dat stuk heelal met een lege bol erin binnen die lege bol gemeten samen met een leeg heelal plus de zwaartekracht van die bol alleen beschouwd dan samen weer de zwaartekracht oplevert van het stuk heelal als totaal in het gebied van die denkbeeldige bol.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

markos

Het heeft allemaal te maken met densiteit, lage densiteit is licht, hoge densiteit is zwaar.
Het graviton deeltje drukt de ruimte (die niet leeg is) naar buiten de bol waar dus een hoge densiteit onstaat en binnen in een lage densiteit onstaat.
Het zwaredensiteit aan de buitenkant vormt ook het momentum van de materie, zoals je ziet in het plaatje heb gepost in de vorige pagina, aan de kant waar het zwareruimte zit gaat het proton die kant op.
Maar binnen in de graviton schil is dus een lichte densiteit wat de zwaartekracht op levert, het proton wil maar de oppervlak gaan, dat is dus of de rand van het universum of een andere proton met dus ook zon oppervlakje van binnen.
Ik haalde zwaartekracht en momentum door elkaar maar dat komt omdat het door hetzelfde deeltje veroorzaakt wordt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

@markos,

Moeilijk te volgen !
Kan aan mij liggen hoor...... maar ik heb het nare gevoel dat U er een potje van maakt !
Een stuk eigen theorie ?
wnvl1

HansH schreef: vr 10 apr 2026, 11:55 ja, maar vooral ook of die berekening dan compatible blijft met de bolschil stelling dus of de zwaartekracht van dat stuk heelal met een lege bol erin binnen die lege bol gemeten samen met een leeg heelal plus de zwaartekracht van die bol alleen beschouwd dan samen weer de zwaartekracht oplevert van het stuk heelal als totaal in het gebied van die denkbeeldige bol.
Ik denk dat het handig is om deze zin eens in AI te stoppen met de vraag: "Formuleer eenvoudiger". Als je dit terugleest, dan moet te toch toegeven dat dit heel moeilijk geformuleerd is. Ik heb dat eens geprobeerd. Chatgpt komt tot deze vraag, maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.
chat schreef:Blijft die berekening wel compatibel met de bolschilstelling?

Met andere woorden: als je de zwaartekracht binnen een lege bol bekijkt, krijg je dan hetzelfde resultaat door
(1) het volledige heelal met die lege bol erin te nemen,
of door
(2) een leeg heelal te combineren met alleen de zwaartekracht van de materie buiten die bol,

zodat beide samen weer dezelfde totale zwaartekracht geven in dat gebied?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

ja, en wat was het antwoord? of was het antwoord gewoon het vraagteken weglaten?
markos

Regor schreef: vr 10 apr 2026, 20:28 @markos,

Moeilijk te volgen !
Kan aan mij liggen hoor...... maar ik heb het nare gevoel dat U er een potje van maakt !
Een stuk eigen theorie ?
Ja eigen bedenksel.
wnvl1

HansH schreef: vr 10 apr 2026, 23:20 ja, en wat was het antwoord? of was het antwoord gewoon het vraagteken weglaten?
Elke sferisch symmetrische oplossing van de vacuüm-Einsteinveldvergelijkingen is noodzakelijk statisch en gelijk aan de Schwarzschild-oplossing. Dat is een stelling van Birkhoff. Dus je kan gewoon het vraagteken weglaten. Dat neemt niet weg, dat het superpositie principe in het algemeen niet van toepassing is in de ART.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

wnvl1 schreef: za 11 apr 2026, 07:04
HansH schreef: vr 10 apr 2026, 23:20 ja, en wat was het antwoord? of was het antwoord gewoon het vraagteken weglaten?
Elke sferisch symmetrische oplossing van de vacuüm-Einsteinveldvergelijkingen is noodzakelijk statisch en gelijk aan de Schwarzschild-oplossing. Dat is een stelling van Birkhoff. Dus je kan gewoon het vraagteken weglaten. Dat neemt niet weg, dat het superpositie principe in het algemeen niet van toepassing is in de ART.
Maar wel bij newton? (dat is immers vrijwel altijd bruikbaar zolang je geen gekke situaties hebt)

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

wnvl1

Ja, Newton is de lineaire, zwakke-veld en lage-snelheidslimiet van de ART.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!