dat hebben meer mensen met mij, ik denk dat het vooral te wijten is vanuit welk perspectief we kijken, ik zit vooral in het systeem denken. oorzaak/gevolg en relatieve samenhang wat eigenlijk meer holistisch is dan lineair. wat voor mij dan logisch is lijkt voor een ander een hele grote sprong wat moeilijk schakelen is. Wat voor mij logisch is en voor een ander niet is voor mij moeilijk te scheiden en moeilijk om rekening mee te houden.Ik heb soms moeite je te volgen Berrus
dit is heel intressant voor mij als (ex) gokverslaafde, waarbij het eigenlijk nooit ging om winnen, maar doorgaan totdat ik alles verloren had.We feel more pain from loss than pleasure from a similar gain due to loss aversion, a psychological principle where the emotional impact of losing is about twice as intense as winning the same amount. Our brains prioritize protecting resources, treating losses similarly to physical pain, which triggers stress responses like fear and anxiety, rather than just disappointment.
Dat is eigenlijk onbewust pijn opzoeken om iets anders niet te voelen. Voor mij was dat het zelfbeeld dat voortkwam vanuit mijn omgeving. Was ik toen ongelukkig? ja, zonder het te weten, het voelde als gewoon, pas na het ervaren van een ander leven kan pas zeggen dat ik ongelukkig was en ten opzichte van toen veel meer geluk ervaar. Maar kun je het ervaren van geluk dan bepalen naar een bepaalde norm, die mensen mogelijk nooit bereiken, of is het dat het ervaren van geluk ook gerelateerd kan aan omstandigheden en dat mensen zich dus inderdaad gelukkig kunnen voelen binnen de meest barre omstandigheden.
het ligt eraan wat je onder "het systeem" verstaat.Het zou de natuur zeer inefficiënt maken, en de mens zeer onproductief, als er plots overal gelukkige wezens zouden rondlopen. Je bent hier om het systeem in stand te houden, niet ten bate van jezelf.
Puzzels