Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Wat is de zin van het leven ?

Berrus schreef:
Professor Puntje schreef: do 09 apr 2026, 10:50 Ik heb respect voor mensen die uit het leven stappen omdat ze het niet meer aankunnen. Maar mensen die uit het leven stappen omdat ze "de zin van het leven" niet inzien vind ik doodzonde! Het leven wordt juist des te leuker zodra je hebt doorzien dat er geen (voor de mens kenbare) zin van ons leven bestaat. Het leven is een spel - een spel op leven en dood weliswaar - maar niettemin een spel. Nutsvragen hebben alleen betekenis in een concrete context waarbij er een doel bekend is. Als het doel onbekend is wordt de nutsvraag zelf zinloos. De vraag naar de zin van het leven is dan ook niet diep, maar onnozel en schadelijk. Behalve wellicht voor mensen die met hun vrijheid geen raad weten, en die graag geleid willen worden.
Leuk dat je vrijheid erin betrekt.
mensen die uit het leven stappen omdat ze het niet meer aan kunnen.=vrijheid
mensen die uit het leven stappen omdat ze "de zin van het leven" niet inzien= vrijheid
Het leven wordt juist des te leuker zodra je hebt doorzien dat er geen (voor de mens kenbare) zin van ons leven bestaat. =vrijheid
Nutsvragen hebben alleen betekenis in een concrete context waarbij er een doel bekend is. Als het doel onbekend is wordt de nutsvraag zelf zinloos.=vrijheid
De vraag naar de zin van het leven =vrijheid
die graag geleid willen worden=vrijheid

Behalve wellicht voor mensen die met hun vrijheid geen raad weten.

op het moment dat bepaald wordt wat je met je vrijheid moet doen is vrijheid geen vrijheid meer.

dus eigenlijk weet ik niet zo goed wat je nu precies duidelijk wilt maken
Wellicht helpt het als je gewoon leest wat ik schrijf in plaats van mijn tekst te verdraaien.

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Wat is de zin van het leven ?

Regor schreef: do 09 apr 2026, 13:16 @Berrus en PP

Of zieNn jullie de "zin van het leven" als ...... streven naar "maximale vrijheid" ?
Zit iets in, maar lijkt mij vrij egoistisch.
Op naar een leven van "niets moet".... " alles mag" egoisme / egocentrisme ten top .... proficiat ! 8-)
Ten eerste stel ik nu juist dat er geen voor mensen kenbare zin van het leven bestaat, en ook waarom dat zo is. Je invulling van mijn positie slaat dus als een tang op een varken.

Ten tweede is het verwijt dat een veronderstelde zin van het leven als een streven naar vrijheid nogal egoïstisch zou zijn irrelevant, tenzij je al denkt te weten aan welke morele eisen een zin van het leven zou moeten voldoen. Maar waar baseer je het op dat een zin van het leven niet egoïstisch kan zijn?

Ten derde veronderstel je dat alleen iemand die een zin van het leven zou onderkennen een moreel verantwoord leven zou kunnen leiden. En dat is eveneens onjuist, zie het onheil dat godsdienstig en ideologisch gemotiveerde lieden in de wereld hebben aangericht en nog steeds aanrichten.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.647
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Wat is de zin van het leven ?

Professor Puntje schreef: wo 08 apr 2026, 21:05

Wat is de zin van het ruiken aan een bloem? Of het bewonderen van iets moois, of het genieten van een stuk muziek? Of het meedoen aan een gezelschapsspel? En stel nu eens dat je tot de conclusie komt dat geen van die dingen enige zin hebben, zou je er dan mee moeten stoppen?
Het komt denk ik allemaal op hetzelfde neer: iets als leuk ervaren, of in ieder geval er een positief gevoel bij ervaren.
Of een uitzicht op een positief gevoel later.
Als dat allemaal er niet is dan vraag ik me af of je er niet beter mee kunt stoppen inderdaad want dan heeft het te weinig zin.
Berrus
Artikelen: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 08 apr 2026, 14:47

Re: Wat is de zin van het leven ?

HansH schreef: do 09 apr 2026, 13:54
Het komt denk ik allemaal op hetzelfde neer: iets als leuk ervaren, of in ieder geval er een positief gevoel bij ervaren.
Of een uitzicht op een positief gevoel later.
Als dat allemaal er niet is dan vraag ik me af of je er niet beter mee kunt stoppen inderdaad want dan heeft het te weinig zin.
Dan is het niet zozeer meer de situatie rondom de zin van het leven, maar de zin in het leven, volgens mij
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.601
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: Wat is de zin van het leven ?

Regor schreef: do 09 apr 2026, 12:50 @Ukster,

Wat een onzin ... ok, weer van een wiskundige !

Elkeen geeft zijn eigen zin aan zijn leven ... of is dat te moeilijk ?
Dat het leven geen zin heeft, is blijkbaar uw eigen visie, niet meer en niet minder !
Spreek voor uzelf en niet voor een ander ....... of denkt U dat U, de referentie bent ...... neen ook ik niet, maar ik schrijf niet dat het geen zin heeft, U wel !

Veel plezier in uw poppenkast ! 8-)
Regor. je snapt er werkelijk geen hout van ! Je zou eens verder moeten denken dan je neus lang is.

Sterker nog, ik hanteer hier de filosofie van het optimistisch nihilisme.
Rauw en cynisch, maar voor iemand die echt van het leven houdt, is de afwezigheid van een "hoger doel" juist de ultieme bevrijding. Je hebt hier te maken met een rasechte levensgenieter.

De bevrijding van de "moetjes": Als het leven een "mop zonder staart" is, betekent dit dat er geen streng kosmisch examen is waar je voor moet slagen. Er is geen vooraf bepaald script. Dat haalt de druk van de ketel. Je hoeft niet de wereld te redden of een monumentale nalatenschap achter te laten; je mag er gewoon zijn.

De zintuiglijke ervaring is heel aards inderdaad: zweten, neuken, sterven. Dit zijn de rauwe, fysieke realiteiten van het mens-zijn.
Iemand die geniet van elk moment, waardeert vaak juist die dierlijke, oprechte kant van het bestaan boven abstracte spirituele concepten.

Door het leven een "poppenkast" te noemen, degradeer ik de zwaarte van het bestaan.
tragisch: Alles is nep en tijdelijk.
Euforisch: Als het toch maar een spelletje is, kun je er maar beter om lachen en de slingers ophangen.
Elegantie in vergelijkingen is geen toeval
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Wat is de zin van het leven ?

Ukster heeft het begrepen.
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.647
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Wat is de zin van het leven ?

Berrus schreef: do 09 apr 2026, 14:17 Dan is het niet zozeer meer de situatie rondom de zin van het leven, maar de zin in het leven, volgens mij
De zin in het leven inderdaad. Zin van het leven is er naar mijn idee niet. Dan zou er immers zoiets moeten zijn als een waardevolle nalatenschap als de mens uiteindelijk is uitgestorven bv omddat de zon te heet wordt of te koud.
Berrus
Artikelen: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 08 apr 2026, 14:47

Re: Wat is de zin van het leven ?

HansH schreef: do 09 apr 2026, 15:16
De zin in het leven inderdaad. Zin van het leven is er naar mijn idee niet. Dan zou er immers zoiets moeten zijn als een waardevolle nalatenschap als de mens uiteindelijk is uitgestorven bv omdat de zon te heet wordt of te koud.
Misschien hebben we het universum al bevolkt voordat de zon te heet of te koud wordt. Dan valt het uitsterven ook weer mee ;)
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.647
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: Wat is de zin van het leven ?

Berrus schreef: do 09 apr 2026, 19:32

Misschien hebben we het universum al bevolkt voordat de zon te heet of te koud wordt. Dan valt het uitsterven ook weer mee ;)
Dan heb je het nog steeds over de mens die het leuk vind om te leven. Maar wat het nut daarvan is? wat is uberhaupt de definitie van 'nut' anders dan om het leven van de mens leuker te maken.?
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.267
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Wat is de zin van het leven ?

In mijn optiek is het onmogelijk voor een mens om gelukkig te zijn danwel te worden. Het is in feite een diep ongelukkig wezen, zo ongelukkig dat het te pijnlijk is om toe te geven, waardoor hij zichzelf steeds wijs probeert te maken dat ie wél gelukig is of ooit gelukkig kan worden, als er maar dit of dat gebeurt. Alleen al dit gegeven maakt het leven zinloos en zou voldoende reden moeten zijn om het eerste beste spoor op te zoeken. De rest is hooguit voer voor de geest en ondergeschikt aan deze vaststelling.

Erich Fromm, één van de bekendste psychologen van de 20ste eeuw, kwam al tot dezelfde conclusie:

Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Wat is de zin van het leven ?

Fromm betoogt niet dat een mens onmogelijk gelukkig kan zijn maar dat de manier waarop onze economie georganiseerd is mensen ongelukkig maakt. Dat zegt hij ook in die video. Dat is heel iets anders dan dat een mens als mens inherent ongelukkig zou zijn.
Berrus
Artikelen: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 08 apr 2026, 14:47

Re: Wat is de zin van het leven ?

HansH schreef: do 09 apr 2026, 20:23

Dan heb je het nog steeds over de mens die het leuk vind om te leven. Maar wat het nut daarvan is? wat is uberhaupt de definitie van 'nut' anders dan om het leven van de mens leuker te maken.?
Het leven hoeft dan niet leuk te zijn, maar kan toch leuker zijn dan de dood.
Gebruikersavatar
R_Bena
Beheer
Artikelen: 0
Berichten: 2.267
Lid geworden op: wo 05 jul 2023, 10:23

Re: Wat is de zin van het leven ?

Professor Puntje schreef: do 09 apr 2026, 20:53 Fromm betoogt niet dat een mens onmogelijk gelukkig kan zijn maar dat de manier waarop onze economie georganiseerd is mensen ongelukkig maakt. Dat zegt hij ook in die video. Dat is heel iets anders dan dat een mens als mens inherent ongelukkig zou zijn.
Het gaat mij om de constatering dat de mens zichzelf gelukkig waant en dat niet is, en ten opzichte van anderen pretendeert gelukkig te zijn, terwijl hij dat niet is.

Ik ben het niet eens met de oorzaak die hij aanwijst. Dat is een te marxistische uitleg, waarbij alles wordt gehangen aan de onderdrukte arbeidsklasse en de ontmenselijking van arbeid, wat toentertijd in zwang was, vooral onder de joods-marxistische intellectuelen van de 20ste eeuw, die vanuit een soort idealisme de theorieën van Karl Marx aanhingen.

Imo is de mens inherent ongelukkig. Niet als gevolg van cultuur, niet als gevolg van een verkeerde denkwijze, niet als gevolg van de nutteloosheid van arbeid, niet als gevolg van een filosofische constatering zoals de zinloosheid van het bestaan, en niet als gevolg van een psychisch defect. Het is een universeel en biologisch onderdeel van het menselijk zijn, en in zekere zin noodzakelijk onderdeel van de natuurlijke mechanismen van het universum. Er valt niet aan te ontsnappen.

Erich Fromm heeft z'n ogen goed opengedaan. Het is één van de moeilijkste zaken om te doorzien. Hij weet het valselijk maar begrijpelijk aan de toenmalige samenleving en cultuur. Het is echter erger en pijnlijker: het maakt integraal en inherent onderdeel uit van het menselijk bestaan.
Berrus
Artikelen: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 08 apr 2026, 14:47

Re: Wat is de zin van het leven ?

R_Bena schreef: do 09 apr 2026, 20:30 In mijn optiek is het onmogelijk voor een mens om gelukkig te zijn danwel te worden. Het is in feite een diep ongelukkig wezen, zo ongelukkig dat het te pijnlijk is om toe te geven, waardoor hij zichzelf steeds wijs probeert te maken dat ie wél gelukig is of ooit gelukkig kan worden, als er maar dit of dat gebeurt. Alleen al dit gegeven maakt het leven zinloos en zou voldoende reden moeten zijn om het eerste beste spoor op te zoeken. De rest is hooguit voer voor de geest en ondergeschikt aan deze vaststelling.

Erich Fromm, één van de bekendste psychologen van de 20ste eeuw, kwam al tot dezelfde conclusie:
ik deel zijn visie niet. gelukkig zijn betekent een gevoel ervaren, een emotie. Emoties zijn niet permanent aanwezig. sterker nog zou je alleen maar ervaren gelukkig te zijn, zou je het niet eens weten, omdat je niets anders kent. het kennen van liefde , verdriet, pijn, geluk, boosheid, maakt het leven dynamisch, creëert motivatie en creativiteit die aan continuering van het leven bijdragen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Wat is de zin van het leven ?

@R_Bena Die preek kennen we al. Hier wat meer over Fromms ideeën:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🗿Filosofie en theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!