De spanningen in de wereld lopen op: oorlogen, conflicten en rivaliteit tussen landen, met nu de oorlog tegen Iran waar een hoop landen al betrokken bij zijn.
Ik hoor steeds meer dat dit het begin van een derde wereldoorlog is. Maar betekent dit echt dat er een derde wereldoorlog komt? Of gaat dit met een sisser aflopen?
Zelf zou ik het niet precies kunnen bepalen, daarom heb ik het ai gevraagd:
Een wereldoorlog is een grootschalig gewapend conflict dat aan specifieke, vergaande criteria moet voldoen die verder gaan dan een 'normale' oorlog. Om als wereldoorlog te worden geclassificeerd, moet doorgaans aan de volgende kenmerken worden voldaan:
Wereldwijde schaal en betrokkenheid: Het conflict vindt plaats tussen meerdere naties over verschillende continenten en de hele wereld.
Betrokkenheid van grootmachten: De oorlog wordt uitgevochten tussen of tegen de voornaamste grootmachten, die beschikken over aanzienlijk geavanceerde technologie en grote legers.
Gevechten op veel locaties: Er worden gelijktijdig veldslagen uitgevochten op talrijke locaties, vaak over land, ter zee en in de lucht.
Alomvattend karakter (Totale Oorlog): Het is vaak een 'totale oorlog', wat betekent dat de strijdende naties al hun beschikbare middelen (economisch, industrieel en menselijk) inzetten voor de oorlogsinspanning.
Grote impact: De oorlog heeft een directe, ingrijpende invloed op de wereldpolitiek, de wereldeconomie en het dagelijks leven van burgers wereldwijd.
Hoewel er geen strikt juridisch handvest is dat definieert wanneer een oorlog een "wereldoorlog" is, wordt deze term in de geschiedschrijving gebruikt wanneer een conflict voldoet aan deze alomvattende, wereldwijde impact.
Het zou het geval kunnen zijn als deze oorlog in het Midden-Oosten langdurig wordt en Europa hierin wordt meegezeuld, en dieper in de oorlog tegen Rusland.
Trump is er indirect op uit Europa te verzwakken, zodat hij gedurende z'n termijn Groenland kan overnemen, die de VS nodig hebben vanwege de ai race met China.
De verhoging van de energieprijzen gaat Europa eerder en mogelijk harder voelen dan de VS, omdat de VS over hun eigen olie beschikken. De EU wordt dan vrijwel volledig afhankelijk gemaakt van de energie uit de VS, waardoor de positie ten opzicht van hen verder verzwakt raakt. Je bent straks misschien wel verplicht Groenland op te geven wil je niet in de winter doodvriezen van de kou.
Als je straks twee oorlogen moet voeren, aan het oostfront tegen Rusland en aan het westfront tegen de VS, met ook nog eens een interne economische crisis als gevolg van torenhoge prijzen (en misschien ook ai werkeloosheid), dan ben je gezien.
Voorwaarde is wel dat de VS deze oorlog tegen Iran winnen. Het kan zo zijn dat Iran is onderschat en de VS in een moeras terechtkomen, maar als straks de golfstaten besluiten actief mee te doen, zou je denken dat Iran in het nadeel is (hoewel het wordt ondersteund door Rusland en China met wapens en satellietbeelden).
Israël is een apart geval. In de VS zijn die zowel aan de linker- als rechterzijde van het politieke spectrum hun steun aan het verliezen. Dit is de laatste oorlog die de VS voor Israël zal voeren. Wint Israël deze oorlog, dan is hun positie in het midden-oosten verstevigd, maar in de VS (en ook Europa) sterk verzwakt.
Als deze oorlog aansleept, met een langdurige energiecrisis erbij, dan gaan de westerse landen de economische gevolgen voelen, en de EU staat er dan strategisch het slechtst voor, temeer ook omdat er geen eensgezinheid is en beslissingen tergend traag genomen worden, in een wereld die snel handelen vereist.
Er is nog geen sprake van een derdewereldoorlog in mijn optiek, maar het kan die richting op gaan, zoals er ook zomaar alsnog een deal kan komen. Het sturen van grondtroepen door de VS verlaagt die kans echter.
Direct antwoord op de vraag in uw topic.
Ogenschijnlijk wel, vermoedelijk niet, is mijn mening.
Op lange termijn wel, de vraag is enkel wanneer !
Het bepalende element als we momenteel uitgaan richting een WO hangt mijn inziens ENKEL af van de houding en het gedrag en de beslissingen van de huidige president van de USA.
Als in september een nieuwe president zou gekozen worden kunnen we mogelijks naar een de - escalerende modus overschakelen
die de verhoudingen opnieuw naar een aanvaardbare normaliseerde staat kan brengen en houden ... voor een zo lang mogelijk periode.
De president van de USA is de "key factor" in de toekomst van de mensheid, ok, zware uitspraak.
Moest hij er niet meer zijn !!!...... was er een mogelijke oplossing in zicht .. denk ik.
Maar broeihaarden van plaatselijke oorlogen zijn niet te vermijden / zijn nog nooit totaal vermeden geweest.
Gewoon als buren ruzie op hoog niveau / grote schaal.
Er zijn veel te veel economische nadelen voor alle betrokken landen. Dus waarom zouden ze verder gaan escaleren? Dat zou dom zijn voor iedereen. Maar ja er zijn nu ook al hele domme dingen gedaan. Dus vertrouwen op niet dom zijn is blijkbaar een illusie in deze moderne super slimme wereld. En is de kans op de nobelprijs voor de vrede voor Trump nu wel redelijk onmogelijk geworden lijkt mij.
Het antwoord op de topic vraag hangt momenteel af van één persoon, de huidige president van de USA.
Als hij niet meer aan de macht zou zijn .. .......is de "druk van de ketel" en komt er een kentering in het wereld - gebeuren.
Regor schreef: ↑ma 30 mar 2026, 11:20
Het antwoord op de topic vraag hangt momenteel af van één persoon, de huidige president van de USA.
Als hij niet meer aan de macht zou zijn .. .......is de "druk van de ketel" en komt er een kentering in het wereld - gebeuren.
Want Obama en Bush zijn geen oorlogen gestart in het Midden-Oosten?
Eigenlijk komt er nergens een "einde" aan, (enkel aan het leven) ....... het verandert gewoon continu in de goede of slechte zin, afhankelijk van wie U bent, waar u woont enz ....
Ik denk al Iran hiermee doorgaat en de olielanden blijft dwars zitten en daarmee de hele wereld benadeelt inclusief de VS dan denk ik dat de op een gegeven moment door de VS toch een flink kopje kleiner gemaakt gaan worden. Hopelijk lukt dat met conventionele middelen. Kan wel zijn dat Rusland en China zich er dan ook mee menen te moeten bemoeien, maar of ze dat risico durven nemen op nadelen voor ook henzelf?
TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company): De onbetwiste nummer één. TSMC produceert meer dan 60% van 's werelds halfgeleiders en meer dan 90% van de meest geavanceerde chips. Ze hebben negen fabrieken in Taiwan, twee in China en breiden fors uit in de VS (Arizona).
als Taiwan straks zonder brandstof komt te zitten omdat ze alles via de straat van hormuz om de chipfabrieken aan de gang te houden dan ligt straks de halve wereld plat. Dus daar gaat een alternatief voor komen. Ze denken nu al over kerncentrales heropenen.
HansH schreef: ↑di 31 mar 2026, 22:17
TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company): De onbetwiste nummer één. TSMC produceert meer dan 60% van 's werelds halfgeleiders en meer dan 90% van de meest geavanceerde chips. Ze hebben negen fabrieken in Taiwan, twee in China en breiden fors uit in de VS (Arizona).
als Taiwan straks zonder brandstof komt te zitten omdat ze alles via de straat van hormuz om de chipfabrieken aan de gang te houden dan ligt straks de halve wereld plat. Dus daar gaat een alternatief voor komen. Ze denken nu al over kerncentrales heropenen.
Je kunt niet 1-2-3 zomaar kerncentrales openen.
Ik denk dat Trump nog even wacht totdat er in Europa een extreme prijsstijging van energie is. Landen zijn momenteel tegen elkaar aan het opbieden. De VS heeft eigen grote reserves.
R_Bena schreef: ↑vr 03 apr 2026, 18:47
Ik denk dat Trump nog even wacht totdat er in Europa een extreme prijsstijging van energie is. Landen zijn momenteel tegen elkaar aan het opbieden. De VS heeft eigen grote reserves.
lijkt me niet echt slim om wat geld te verdienen aan de brandstof maar vervolgens stort de hele wereldeconomie straks in met als gevolg dat netto ook de VS erop achteruit gaat.