Puzzel Puzzels
WillemB
Artikelen: 0

Re: Fermat1637's "prachtige bewijs" - een exegese

Echter dit schema gebruikt Collatz getallen, dat is wel weer verwarrend, motief(1) zie ik niet.
Na motief(1) heb je weer andere getallen

Ik heb wel een spreadsheet om motief door te rekenen, is in open office formaat .ods ,kan die ook gebruiken ?
Laatst gewijzigd door WillemB op wo 11 mar 2026, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Professor Puntje

WillemB schreef: wo 11 mar 2026, 11:29 Dat is wel een verhelderend schema, klopt dus wat ik al schreef, eerst door het motief en dan pas de V-getallen

Ik heb wel een spreadsheet om motief door te rekenen, is in open office formaat .ods ,kan die ook gebruiken ?
Ik kan het allicht proberen... ;-)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

WillemB

Toch niet verhelderend , nu ik beter kijk, het zijn Collatz getallen, en geen motief(1) getallen, die komen er niet in voor ???

Het spreadsheet, rekent een aantal getallen achter elkaar, alleen moet je zelf van even naar oneven regel gaan, indien nodig.
Het is voor me zelf gemaakt, wellicht niet erg gebruik vriendelijk.
Col-bereken
(11.96 KiB) 13 keer gedownload
Professor Puntje

OK - was even puzzelen (ik werk zelden of nooit met spreadsheets) maar ik begrijp 'm nu. Ga er later vandaag nog wat ideeën mee uitproberen.
Professor Puntje

Voorbeeld van een Karel-rij:

(α) 30 (Die beginterm doet niet mee, want we moeten eerst een keer door de 3x+1 bewerking.)

(β) 15

(γ) 46 -> \( \mbox{V}(46) = \frac{46-4}{6} = 7 \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \mbox{motief1}(7) = 11 \)

(δ) 23

(ε) 70 -> \( \mbox{V}(70) = \frac{70-4}{6} = 11 \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \mbox{motief1}(11) = 17 \)

(ζ) 35

(η) 106 -> \( \mbox{V}(106) = \frac{106-4}{6} = 17 \,\,\,\,\,\,\, \mbox{motief1}(17) = 1 \)

(θ) 53

(ι) 160 -> \( \mbox{V}(160) = \frac{160-4}{6} = 26 \,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \mbox{motief1}(1) = 0 \)

(κ) 5

(λ) 16 -> \( \mbox{V}(16) = \frac{16-4}{6} = 2 \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \mbox{motief1}(0) = 0 \)

(μ) 1

(ν) 4 -> \( \mbox{V}(4) = \frac{4-4}{6} = 0 \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \mbox{motief1}(0) = 0 \)

We zien dat het parallelle patroon tussen de Karel-rij en motief1 bij (ι) wordt doorbroken. De oplossing van Fermat1637 voor zulke gevallen is me nog niet helemaal duidelijk...
WillemB

Ik heb in pascal een programma gemaakt waar je motief(1), met alle getallen uit een reeks in één keer te zien krijgt,
werkt wel onder windows in cmd.box, (motiefN.exe) je voert getal in en je krijgt gelijk alle getallen berekend.
Kan gewoon onder windows worden aangeklikt, opent zelf cmd.box.

.
motiefn
(55.72 KiB) 11 keer gedownload
Professor Puntje

Ik geef het op. Genoeg gerekend! Iedere keer dat ik denk een afleiding van motief1 te pakken te hebben blijkt er bij zorgvuldige controle toch weer iets niet aan te kloppen. Verder weten we niet eens wat motief1 precies zou moeten doen. Dus bewijzen dat de door Fermat1637 gegeven formule voor motief1 fout is gaat ook niet, net zo min als bewijzen dat die goed is. Er zijn te weinig concrete aanknopingspunten om hier verder mee te komen. En dan houdt het op...
WillemB

Professor Puntje schreef: ma 09 mar 2026, 15:39

We definiëren nu de functie motief0 van W naar \( \mathbb{Q} \) als:

\( \mbox{motief0}(a) = \left \{ \begin{array}{rl} \frac{9 a - 4 \cdot 2^m + 7}{6 \cdot 2^m} & \mbox{voor oneven } a \in \mbox{W} \mbox{ waarbij } m \in \mathbb{N}_o \mbox{ maximaal en } \frac{9a + 7}{2^m} \mbox{ nog een geheel getal is.} \\ \frac{9 a - 8 \cdot 2^m + 8}{12 \cdot 2^m} & \mbox{voor viervouden } a \in \mbox{W} \mbox{ waarbij } m \in \mathbb{N}_o \mbox{ maximaal en } \frac{9a + 8}{2 \cdot 2^m} \mbox{ nog een geheel getal is.} \end{array} \right. \)

En zo krijgen we voor alle \( a \in \mbox{W} \) dat:

\( \mbox{K}^{(3)}( a^* ) = (\mbox{motief0}(a))^* \)

Maar motief0 is nog niet motief1...
:shock:
Ja hoor het is wel motief(0) == motief(1), heb twee programma's gemaakt, voor beide motieven, met meer info
en ze zijn gelijk ....

Wat hebben we over het hoofd gezien hebben, max zoeken voor 4n == max 2m blijkt
gewoon dat je met jouw formule m=2.n, door te zoeken naar max deelbaar is door 4 of 2 maakt niet dan niet uit,
want m wordt dan twee keer zo groot. Mede doordat je voorschrift vier vouden en oneven is.

Als je de programma's wil hebben kan ik ze wel posten

.
Professor Puntje

Heb je het wel voor veel verschillende waarden voor a getest? Ik dacht zelf ook geregeld een kloppende formule gevonden te hebben, die dan na wat meer testen toch weer door de mand viel. En Pascal kan ik hier niet draaien...
WillemB

Het zijn gecompileerde files, dus het zijn nu exe files, die onder windows gewoon gestart kunnen worden, of heb je geen windows,
of een linux programma dat exe file aan kan ?

Ja ik heb heel veel getallen getest, je kan getallen gebruiken tot max 16 cijfers.
Professor Puntje

Ik heb Linux Mint. Maar nu je zelf al veel getest hebt, hoef ik dat niet nog eens over te doen. Ik zal vanavond bekijken of ik de afleiding van motief1 dan toch nog rond kan krijgen. Zou leuk zijn...
WillemB

Professor Puntje schreef: do 12 mar 2026, 18:45 Ik heb Linux Mint. Maar nu je zelf al veel getest hebt, hoef ik dat niet nog eens over te doen. ik zal vanavond bekijken of ik de afleiding van motief1 dan toch nog rond kan krijgen. Zou leuk zijn...
Let wel op,... door de voorschriften oneven en vier vouden, worden in beide motieven: twee vouden niet geaccepteerd...

Ik heb getallen getest tot wel in de 100 miljoen, was toch nog maar 131 stappen in beide gelijk.
Wel grappig 1234567890123 was maar 60 stappen.

.
Voorbeeld
.
Professor Puntje

Wat beschouwt Fermat1637 overigens onder viervouden? Zou hij een getal als \( 2^3 = 4 \cdot 2 \) niet als een viervoud beschouwen maar \( 2^4 = 4 \cdot 4 \) of \( 5 \cdot 2^4 \) dan weer wel? Waar ben je zelf bij je test vanuit gegaan?
WillemB

door het gegeven: Startwaarde moet voldoen aan de voorwaarden (mod 4=0 of mod 2=1).

of programma technisch: if (a mod 2 <> 0) or (a mod 4 = 0) then start

Test of het oneven of een 4 voud is..dan start

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Professor Puntje

Als m altijd even moet zijn dan zijn we er. Maar in de getallentheorie ben ik niet goed thuis, dus heb ik het maar even aan AI gevraagd. AI antwoordt dit:
screenshot
Klopt dat? En is dat ook zonder modulo's op te schrijven?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!