Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

pneumatische opener voor wijnflessen met kurk

N.a.v. een YouTube video heb ik een pneumatische opener gekocht voor wijnflessen met een kurk. Bij de fles van wijnsoort A plofte de kurk eruit na een stuk of vijf pompslagen. De knal is onverwacht, en even schrikken zoals bij champagne, anders dan in de video. Leuk! Bij de fles van wijnsoort B moest ik langer pompen, misschien twintig slagen. De plof was luider en er kwam stoom uit de fles. Vermoedelijk waterdamp van de lucht in de fles, die decomprimeert. Ook leuk! Ik was benieuwd hoe hoog de druk werd in fles B. Op internet was die plofdruk niet te vinden. Ik ben het gaan meten met een fietspomp met drukmeter, en met een holle naald voor het oppompen van een voetbal, die door de kurk gestoken was. Voor de zekerheid had ik de fles in een handdoek gerold.

Na drie slagen, bij 7 bar, plofte de kurk eruit. Oeps, die fles bij 7 bar is levensgevaarlijk, het is een bom. De flessenfabrikant garandeert de fles vast niet voor meer dan 3 bar.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

physicalattraction
Moderator

Re: pneumatische opener voor wijnflessen met kurk

Hoe lastig is het pompen tegen 7 bar? Moet je echt flink kracht zetten, of heb je het nauwelijks door?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Chatgpt geeft aan dat 5-6 bar normaal is voor schuimwijn. Dus de flessen zullen daar wel tegenkunnen veronderstel ik.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
jkien
Moderator

physicalattraction schreef: za 14 feb 2026, 22:36 Hoe lastig is het pompen tegen 7 bar? Moet je echt flink kracht zetten, of heb je het nauwelijks door?
Bij 2 bar heb je weinig kracht nodig (zoals je ziet op de video), maar bij 7 bar heb je wel kracht nodig. Eens narekenen: de naald heeft een doorsnede van 1 mm2 , dus de bij 7 bar benodigde kracht is 0,7 N. Dat is alsof je 70 gram via een katrol optilt. Hmm, de berekende kracht is gering. Ik kan het niet herhalen, het pompje is kapot.
HansH

wnvl1 schreef: za 14 feb 2026, 23:33 Chatgpt geeft aan dat 5-6 bar normaal is voor schuimwijn. Dus de flessen zullen daar wel tegenkunnen veronderstel ik.
5-6 BAR dan heb je het over champagne (ca 1 gram opgeloste koolzuur per liter) of cider of bier (ca 0.5 gram per liter) en dat zit in speciale flessen met dikker glas dan normale wijnflessen. Dat zijn ook de flessen die gebruikt worden voor bier in 0.7 Liter grote flessen. Overigens kan de druk in zulke flessen nog flink oplopen en bijna verdubbelen als je ze in een warme ruimte legt zoals een auto in de zon met 40 graden binnen in de auto. al vaker gezien dat bierflessen ontploft waren achter in de kofferbak met een auto die een dag in de zon had gestaan.
jkien
Moderator

Chatgpt zegt bij mij dat een gewone wijnfles kan exploderen bij 3 bar.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

HansH

Dat klinkt logisch. Een bierflesje kan ca 7 BAR hebben, maar een wijnfles is een stuk groter en niet veel dikker glas. je zou het moeten testen door de fles geheel met water te vullen zodat er bij barsten niets kan gebeuren en dan op waterdruk brengen kan bv met een injectiespuitje met een dun stukje slang door de kurk en dan met een bepaalde kracht het spuitje indrukken. via het oppervlak van de zuiger weet je dan de druk. er is natuurlijk een verschil tussen garantie wanneer hij niet ontploft en gemiddelde druk waarbij hij wel ontploft. maar als ze die dingen professioneel gebruiken dan mag er geen risico zijn dus blijft gek.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Klassieke mechanica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!