Het constant zijn van de lichtsnelheid voor alle waarnemers is lastig voor te stellen waarom dat zo zou kunnen zijn en klinkt voor de meeste mensen tegenstrijdig met hun gangbare alledaagse ervaringen.
Ik zag laast een filmpje van Susskind nou ja filmpje het is eigenlijk een plaatje met een verhaal eronder.
maar het ging over het feit dat licht feitelijk helemaal niet beweegt maar instantaan overal tegelijk is. het is de voortplantingssnelheid van informatie die bijna 300000 km/s is en waardoor het net lijkt of licht ook die snelheid heeft.
Als je daarover nadenkt dan is het voor mij al een stuk makkelijker te volgen dat de lichtsnelheid voor alle waarnemers hetzelfde is. immers het is helemaal niet het licht dat snelheid maakt maar op begin en eindpunt is op hetzelfde tijdstip. dus daarom kan er ook nooit verschil in snelheid zijn tussen 2 lichtstralen.
Het is blijkbaar de voortplantingssnelheid van informatie wat constant is tov elk referentieframe. dus als ik op aarde sta en ik zend informatie uit dan is die informatie 1 microseconde later 300 meter verderop ontvangen. maar als ik in een lange raket zit van 300meter lang die met bijna de lichtsnelheid zou vliegen dan is de informatie die ik in die raket uitzend ook 1 us later 300 meter verderop aangekomen aan de andere kant van de raket.
Maar gezien vanuit de aarde is die afstand tussen uitzenden van de informatie en het ontvangen ervan aan de andere kant van de raket veel groter geworden en omdat het dezelfde 2 gebeurtenissen zijn (zenden van info en het ontvangen daarvan even verderop) kan het niet andere zijn dat de tijd anders loopt voor die raket tov de waarnemer op aarde.
Dan kom je dus bij de meer fundamentele vraag waarom informatie tov alk referentieframe met dezelfde snelheid reist. als je die vraag omkeert en ervanuitr gaat dat er geen ether is ten opzichte waarvan alles beweegt dan kan het niet anders dan dat de informatie tov het referentieframe beweegt. wat zou het immers anders moeten doen?
Puzzels