Gast schreef: ↑do 12 feb 2026, 20:58
Hier heb ik duidelijk antwoord op gegeven.
In eenvoudige bewoording komt het er op neer dat als een element in een verzameling D naar oneindig zou gaan, dan moet de gehele verzameling D, dus alle elementen van D naar oneindig gaan.
Dan krijgen we een oneindige verzameling D met oneindige getallen.
Maar D moet een minimum hebben. Kan D zo’n minimum in N hebben dat oneindig is? Nee. Dus het minimum van D gaat niet naar oneindig. En daarom moet het vroeg of laat afdalen naar het stabiele punt.
Ik ga akkoord met PP zijn kritiek. maar laten we het wat scherper stellen.
In jou bewijs spreken we niet over 1 verzameling D maar over verschillende die D's die bepaald worden door motief 2 toe te passen.
Aangezien deze D
n deelverzamelingen zijn van N, bevatten zij steeds een kleinste element. Ik denk dat we het her allemaal over eens zijn.
Het cruciale element in jouw bewijs is nu dat de kleinste elementen van de opeenvolgende D's onmogelijk naar oneindig kunnen gaan , en ze dus onvermijdelijk moeten evolueren naar een stabiel punt.
Ook met het eerste deel van de zin ga ik akkoord, alleen de gevolgtrekking is niet correct.
Stel we hebben volgende reeks van verzamelingen S
S
n = { n,n+1, n+2, n+3.... }
S
n+1 = { n+1, n+2, n+3, n+4... }
S
n+2 = { n+2, n+3, n+4,n+5.... }
....
S
n+m = { n+m,n+m+1, n+m+2, n+m+3.... }
...
Je kunt met deze rij eeuwig en drie dagen verder gaan. S zal steeds een eindig kleinste element hebben. Het minimum van S is dus steeds eindig en er is dan ook geen bewijs uit het ongerijmde mogelijk om te stellen dat de minima van S naar een stabiel punt moeten evolueren