Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Regor
Artikelen: 0

Re: lichtsnelheidsmeting

Neen

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

markos

Regor schreef: di 06 jan 2026, 22:54 @markos,

U schrijft:
"Maar een lichtbron die in een richting op 100% van de lichtsnelheid vliegt..... "

Die "lichtbron" kan enkel het licht zelf zijn .... doordenkertje !
Of een ruimte schip met een laser voor op :)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

markos

Professor Puntje schreef: di 06 jan 2026, 22:55 Kan een foton een foton uitzenden?
Nee, maar een ruimtevaartuig met een laser van voren wel.
Professor Puntje

Goed - nu nog de onderbouwing waarom niet of wel....
markos

Ik hjeb er nog nooit van gehoord dat een foton een foton uitstoot?
Professor Puntje

markos schreef: di 06 jan 2026, 23:50 Ik hjeb er nog nooit van gehoord dat een foton een foton uitstoot?
En waar je nog nooit van gehoord hebt is onmogelijk...?
HansH

en als een foton een foton genereert, wat maakt dat dan uit voor de discussie? of wil je daarmee suggereren dat 2 fotonen tov elkaar met een verschillende snelheid kunnen voortplanten. Of de linker kant van een laserstraal tov de rechterkant? licht reist met een snelheid c door de ruimte dus blijft er een snelheid 0 over om voor licht door de tijd te reizen. dat verklaart ook waarom er geen snelheid is tussen 2 fotonen.
markos

Dus als ik het goed begrijp is volgens de speciale relativiteit het volgende:
Ik ben in de ruimte in een ruimtepak en sta stil in de ruimte, en er komt een ruimteschip met 99,9999999% van de lichtsnelheid langs en ik pak mijn mobieltje en maak op het juiste moment een foto van het ruimteschip, ik kijk naar de foto en zie het ruimteschip met laser aan de voorkant, met een lange witte laserstraal, niks geen blue of redshift , het lijkt alsof ie stilstaat op de foto, het hele ruimteschip inclusief laserstraal vliegt gewoon door alsof ie stilstaat als je er naar kijkt.

Zit ik zo meer in de buurt ?
HansH

je krijgt blue shift omdat het ruimteschip tov jou sneller door de ruimte gaat dus langzamer door de tijd. Dus was men in het ruimteschip als wit licht ziet zie jij dan in elkaar gedrukt omdat jouw tijd sneller loop dan die in het ruimteschip. dus bv 1 us lichtpuls is 300 meter lang met n lichtgolfperiodes, gezien binnen het ruimteschip, maar voor jou ziet het er korter uit. Je ziet nog steeds dezelfde n lichtgolf periodes maar omdat jouw tijd sneller loopt moeten die wel in elkaar gedrukt zijn dus kortere golflengte dus blue shifted.
Regor

@HansH

Ik denk dat marcos nog "strugled" met meerdere dingen die hem niet duidelijk zijn.
PP was er mee bezig.
markos

Ik denk dat ik het begin te begrijpen, ik had in mijn gedachten niet de tijd mee genomen, dus als ik het goed begrijp doordat de tijd in het ruimteschip langzamer gaat zie ik nog steeds een lange witte laserstraal aan de voorkant van het ruimteschip omdat mijn waarneming langzamer is, maar als ik stil sta in mijn ruimtepak en naar de laser kijk is mijn waarneming sneller t.o.v. het langs vliegende ruimteschip en treed er bleushift op in mijn waarneming omdat mijn waarneming sneller is.
HansH

markos schreef: wo 07 jan 2026, 12:55 dus als ik het goed begrijp doordat de tijd in het ruimteschip langzamer gaat zie ik nog steeds een lange witte laserstraal aan de voorkant van het ruimteschip omdat mijn waarneming langzamer is, maar als ik stil sta in mijn ruimtepak en naar de laser kijk is mijn waarneming sneller t.o.v. het langs vliegende ruimteschip en treed er bleushift op in mijn waarneming omdat mijn waarneming sneller is.
Als je in het ruimteschip zit samen met de laser dan zit je in hetzelfde referentieframe als de laser en loopt de tijd even snel voor waarnemer en laser die zie je gewoon wit licht als de laser dat zou uitstralen.
als je naar het langsvliegende ruimteschip kijkt zit je in een ander referentieframe en loopt de tijd verschillend inderdaad.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

markos

Wauw, ik begrijp het nu, bedankt voor het uitleggen ;).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☄️ Sterrenkunde en Ruimtevaart”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!