Even terug naar de beginvraag:
Regor schreef: ↑za 27 dec 2025, 13:47
Haken de echte deskundigen af op ST ?
1. Omdat men (ook ik hoor) teveel in herhaling valt ?
2. Omdat ongeveer dezelfde topic na verloop van tijd steeds terug komen .
3. Omdat echte deskundigen het antwoorden "beu" zijn / worden ?
4. Omdat er teveel amateurs (ook ik hoor) het niveau van ST naar beneden halen ?
5. Omdat de deskundigen er van uitgaan dat er genoeg antwoorden te vinden zijn op internet en AI ?
6. Omdat de echte deskundigen via ST niet meer deskundiger kunnen worden ?
7. Omdat zij steeds (moeten) "geven" en zelden of nooit "krijgen" ?
Beleven wij de "zwanenzang" van ST ?
Voor mij persoonlijk:
1,2,3,6 volmondig ja.
Maar daarnaast:
8- ik vind het oprecht leuk om met constructie-vragen te helpen, maar dan moet er wel een serieuze vraag zijn, en moet iemand een beetje inzet tonen. Als dat er niet is, reageer ik ook niet.
9-Maar voor mij telt ook het nieuwe moderatiebeleid sterk mee. Laten we vooropstellen: ik ben hier te gast en heb er dus niks over te zeggen. Bena heeft het forum “gered” met zijn investering in tijd en geld, en daar ben ik dankbaar voor. Maar zijn moderatiebeleid neigt naar quantity over quality. Vanuit korte-termijn financiele overwegingen is dat prima verdedigbaar. Maar gevolg is dat topics die op zich interessant zouden kunnen zijn (iets met een hoofdletter C), volledig om zeep worden geholpen door mensen die zich op geen enkele wijze aan de wetenschappelijke methode willen houden (iemand met een F). Waardoor al het enthousiasme van de experts eigenlijk wordt omgezet in frustratie en ze afhaken.
Daarnaast zijn er een hoop offtopic en persoonlijke discussies zowel tussen deelnemers onderling als tussen beheer en deelnemers, die in het openbaar worden uitgevochten die voor mij de sfeer verzieken. Persoonlijk zou ik dat liever allemaal verwijderd zien, en dat die discussies via PM gevoerd worden.
Kijk voor grap eens naar de discussie tussen regor en bena in dit topic. In hoeverre heeft dat ook maar iets te maken met de vraag in de topicstart?
Mijn referentie is een beetje gathering.tweakers.net. Een van de best lopende fora van nederland, maar ook met een behoorlijk streng moderatiebeleid, dat heel actief gehandhaafd wordt.
Natuurlijk kan je je afvragen waar oorzaak/gevolg is (moet je meer modereren omdat het druk is, of is het druk omdat er goed gemodereerd wordt), maar je kan discussies wel met een gegarandeerd minimumniveau voeren. En dat is fijn.