Puzzel Puzzels
Back2Basics
Artikelen: 0

Moeilijke woorden

In de wiskundeboeken van de middelbare school (12-18 jaar) worden nogal eens ongewone, of moeilijke woorden gebruikt, terwijl er ook eenvoudige(r) woorden voor bestaan. Waarom is dat zo?
Een voorbeeld is de term "substitueren". Daarvoor kun je volgens mij prima de term "vervangen" voor gebruiken. Andere voorbeelden zijn ook gewenst!

ads

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Professor Puntje

Re: Moeilijke woorden

Ongewone of moeilijke woorden zijn nog beschikbaar om er een precieze wiskundige betekenis aan te geven. Als je in de wiskunde alledaagse woorden gebruikt loop je het gevaar dat de reeds bestaande alledaagse betekenis tot misverstanden leidt. Maar soms kan het wel. Bijvoorbeeld kun je voor substitueren ook invullen gebruiken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan- gyro

Back2Basics schreef: di 16 dec 2025, 10:49 In de wiskundeboeken van de middelbare school (12-18 jaar) worden nogal eens ongewone, of moeilijke woorden gebruikt, terwijl er ook eenvoudige(r) woorden voor bestaan. Waarom is dat zo?
...waarschijnlijk overgewaaid uit de dagelijkse spreektaal en geschreven media.
In de wetenschap kan het wellicht verhelderen, maar ook i.v.m Uw Back2Basics is 'terug naar af' voor IEDERE nederlander toch ook prima?
HansH

Ik ben ook voor simpel en eenvoudig. alleen wat doe je dan als je toch ergens het woord substitutie of andere termen tegen komt? snap je dan wat ze ermee bedoelen? Je kunt de geschiedenis immers helaas niet wissen. (daarvoor zou je terug in te tijd moeten, maar dat kan niet volgens Einstein)
Gast

Zie bij "moeilijke woorden" op

WikiWoordenboek of wiktionairy.
Regor

Moeilijke woorden worden ook gebruikt om aan iets "meer gewicht te geven" !
Zeker in de advocatuur, de politiek en zeker in de wetenschap !
Men wilt / moet zich onderscheiden van "de gewone taal"
Professor Puntje

Moeilijke woorden zijn ook vaak afgeleid uit het Latijn of Grieks. En dat heeft weer het voordeel dat ze er in verschillende westerse talen bijna hetzelfde uit zien. Dus het heeft ook voordelen bijvoorbeeld bij het lezen van Engelstalige vakliteratuur.
vijv

Regor schreef: wo 17 dec 2025, 17:55 Moeilijke woorden worden ook gebruikt om aan iets "meer gewicht te geven" !
Zeker in de advocatuur, de politiek en zeker in de wetenschap !
Men wilt / moet zich onderscheiden van "de gewone taal"
Neen, "moeilijke woorden" worden meestal gebruikt in situaties waarin iets heel specifiek moet worden uitgedrukt. Makkelijke woorden hebben te veel betekenissen.

"Invullen" of "vervangen " worden in onze taal ook nog voor andere betekenissen gebruikt. Als je "substitutie" gebruikt dan weet ik en iedereen die wat wiskunde gestudeerd heeft ,perfect wat er bedoeld wordt.
Regor

@vijv,

Ja zoals "substituut" in de juridische wereld !
HansH

Of zoals het is ingeburgerd bv in de wiskunde is "substitutie" gewoon de standaard gebruikte term. Net zoals dat altijd 'mandagen' was bij het bepalen van de hoeveelheid werk. Als je daar nu vanwege emancipatie geforceerd 'mensdagen' van gaat maken dan klinkt dat voor geen meter en laat juist zien dat het geforceerd gebruik is.
Regor

Om het maar niet te hebben over het "jargon" in de informatica wereld , maar ook in sporten.
En waar ik mij nog het meeste aan erger zijn "de afkortingen".
Elke groepering, vereniging enz ..... moet zo nodig zijn eigen afkortingen hebben
Lgbt, lhbti, lgbts, lhtqia+, lgbtqia2s+...... zijn de nieuwste afkortingen uit de ..... quantumwereld neem ik aan ! 8-)
Waar zijn we mee bezig ?
Professor Puntje

@Regor Gewoon een minderheidsgroep formeren die tegen dergelijke afkortingen is, dan kun je zelf ook in het rijtje worden opgenomen. ;-)
HansH

Regor schreef: do 18 dec 2025, 11:10 Om het maar niet te hebben over het "jargon" in de informatica wereld , maar ook in sporten.
En waar ik mij nog het meeste aan erger zijn "de afkortingen".
Elke groepering, vereniging enz ..... moet zo nodig zijn eigen afkortingen hebben
Lgbt, lhbti, lgbts, lhtqia+, lgbtqia2s+...... zijn de nieuwste afkortingen uit de ..... quantumwereld neem ik aan ! 8-)
Waar zijn we mee bezig ?
Bij ons op het werk, maar ook in vele andere situaties is het gebruik van afkortingen ook een standaard gewoonte die heel vaak leidt tot het niet meer kunnen volgen waar het iver gaat. En het vervelende is ook nog eens dat ze modieus zijn en daarom elk jaar weer een opvolger krijgen.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Back2Basics

Dank voor alle reacties/antwoorden.
Natuurlijk hebben leerlingen op het middelbaar bij het gebruik van moeilijke woorden er in hun toekomst profijt van wanneer ze wiskunde gaan studeren. Maar dat is dan wel weer een voorwaarde. Het heel precies kunnen aanduiden van een item is ook heel wenselijk.
Ik ga dat dan ook zeker gebruiken nadat een middelbare scholier zich de betekenis van een woord als vervangen eigen heeft gemaakt.
En dan hang ik mijn eigen eh.... adagium weer aan: "Eén ding tegelijk."

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Overige”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!