Naar aanleiding van deze discussie wil ik een nieuw topic starten.wnvl1 schreef: ↑vr 12 dec 2025, 10:41Dat denk ik ook zo. De theorie die je bouwt op die tensoren kan complex zijn, maar tensoren zijn eenvoudig. Je kan uitleggen wat het is op minder dan een A4.Gast schreef: ↑vr 12 dec 2025, 06:22 Tensoren zijn echt niet zo moeilijk, zeker puur wiskundig niet. Alleen de fysische betekenis van de geometrische tensoren in GR kan lastig zijn.
Ik ben sterk geneigd om de metriek wel als iets fysiek te beschouwen. Ik denk dat er een sterke parallel is tussen de metriek en de elektromagnetische veldtensor. Die laatste beschouw je vermoedelijk ook wel als fysiek. Maar je kan erover discussiëren.Gast schreef: ↑vr 12 dec 2025, 06:22 Veel beginners denken, wel begrijpelijk, dat de metriek “het zwaartekrachtsveld” is, maar dat is niet juist.
De metrische tensor is een wiskundig object, geen natuurkundig bestaand iets. Wat fysisch is, is de ruimtetijd (de manifold + geometrische structuur).
Als de metriek een zwaartekrachtveld voorstelt, kan hetzelfde zwaartekrachtsveld via verschillende zwaartekrachtsvelden worden beschreven, dat slaat nergens op.
De metriek in ART heeft meerdere functies:
1) Beschrijft de lokale geometrie van de vierdimensionale ruimtetijdvariëteit. Het bepaalt hoe afstanden, hoeken, oppervlakten en volumes in gebogen ruimte worden gemeten, en fungeert effectief als ede schaal om coördinatenbeschrijvingen om te zetten in daadwerkelijke fysieke metingen. Hierdoor bepaald het ook de kromming en bevat alle informatie van het "zwaartekrachtsveld"
2)Bepalen van de causale structuur: De metriek definieert de scheiding van gebeurtenissen in toekomstige, verleden en "elders" De metrische handtekening (meestal één tijdachtige en drie ruimteachtige dimensies, bijvoorbeeld (-,+,+,+) of (+, -, -, -)) is hiervoor cruciaal.
3)is tevens het dot product van vectoren en een essentieel hulpmiddel om indexen van andere tensoren te "verhogen en verlagen", wat noodzakelijk is om te waarborgen dat natuurwetten in een over het algemeen covariante (coördinatenonafhankelijke) vorm worden uitgedrukt.
4) Het definieert ook de covariante afgeleide doormiddel van te eisen dat de connectie metrisch compatibel is.
Naar mijn aanvoelen is de metriek van 1) een ander object dan de metriek 3) maar vallen omwille van de theorie samen.
Puzzels