Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Squawk
Artikelen: 0
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 20:42

💭Formules: LaTeX of screenshot?

Als ik formules wil laten zien in een post: Kan ik dan het beste een screenshot maken uit mijn document en dat hier plaatsen, of kan ik de betreffende LaTeX code gebruiken?


Opmerking moderator

titel aangepast

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
OOOVincentOOO
Artikelen: 0
Berichten: 1.939
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 14:34

Re: 💭 Suggestie forumfunctionaliteit

Code: Selecteer alles

Dit is een in de tekst/zin: [itex]y=x^2+x+1[/itex] formule.

In een regel (links):
[tex]y=mx+n[/tex]

Of gebruik dollar tekens (gecentreerd):
$$f(x)=\frac{1}{x+a} $$
Dit is een in de tekst/zin: \(y=x^2+x+1\) formule.

In een regel (links):
\(y=mx+n\)

Of gebruik dollar tekens (gecentreerd):

$$f(x)=\frac{1}{x+a} $$
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.646
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: 💭 Suggestie forumfunctionaliteit

Squawk schreef: ma 15 dec 2025, 07:47 Als ik formules wil laten zien in een post: Kan ik dan het beste een screenshot maken uit mijn document en dat hier plaatsen, of kan ik de betreffende LaTeX code gebruiken?
Om kans op fouten bij overtypen te voorkomen zou ik zelf geneigd zijn om gewoon een screenshot te posten. maar als je die formules met copy en paste in latex kunt zetten dan is het voordeel dat anderen ze makkelijk kunnen aanpassen voor zover dat in de discussie nodig is.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.729
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: 💭 Suggestie forumfunctionaliteit

Ik vind screenshots echt heel onhandig voor forum discussies. Het leest niet aangenaam omdat het een ander lettertype is en in een discussie kan je niets aanpasssen. Op physicsforums mag het zelfs niet. Daar moet je \(\LaTeX\) gebruiken. Bovendien kan AI vandaag de dag heel goed helpen bij het aanmaken van de LaTeX-code.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: 💭 Suggestie forumfunctionaliteit

Ik ben ook voor LaTeX. Als je een reactie wilt geven op topics met screenshots van formules moet je eerst zelf die plaatjes van formules in LaTeX omzetten om er verder mee te kunnen werken. Dat vraagt nogal wat van degene die op zo'n topic zou wil reageren. En dus kun je dan ook minder reacties verwachten. Of je met AI ook een plaatje van een formule in LaTeX kunt omzetten weet ik niet...
Gebruikersavatar
HansH
Artikelen: 0
Berichten: 8.646
Lid geworden op: wo 27 jan 2010, 14:11

Re: 💭Formules: LaTeX of screenshot?

Ik ben zelf niet zo handig met latex omdat het weer zo'n apenkreten taaltje is waarvan ik de syntax nooit kan onthouden. Dus als je dan eerst weer veel moeite moet doen om dat allemaal te regelen dan is mijn motivatie om het te posten al weer een stuk gezakt. Zelf werk ik veel met mathcad. Daar kun je gewoon de formules intypen op een natuurlijke manier. Ik had eigenlijk verwacht dat dat soort hulptooltjes al standaard in forumsoftware zou zitten in de tijd dat met AI tegenwoordig alles lijkt te kunnen zitten we hier blijkbaar nog in het stenen tijdperk net zoals bij DOS en Linux.
Gebruikersavatar
Squawk
Artikelen: 0
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 20:42

Re: 💭Formules: LaTeX of screenshot?

Dan ga ik LaTeX gebruiken. Ik heb alles al beschikbaar in LaTeX (Overleaf). Dank voor jullie opmerkingen!

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Gebruikersavatar
jkien
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 6.159
Lid geworden op: ma 15 dec 2008, 14:04

Re: 💭Formules: LaTeX of screenshot?

HansH schreef: ma 15 dec 2025, 13:21 Ik ben zelf niet zo handig met latex omdat het weer zo'n apenkreten taaltje is waarvan ik de syntax nooit kan onthouden.

Dan is het makkelijker met een online tool zoals Equation editor (gratis).

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Site- en softwaregerelateerd”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!