in het topic over mach: viewtopic.php?p=1270243#p1270243 hebben we voor zover ik weet geen echte eindconclusie kunnen trekken (maar misschien heb ik iets gemist)
maar goed: stel nu eens dat de referentie orientatie van de ruimtetijd toch een soort gewogen gemiddelde is van beweging van alle materie in het heelal dus een functie van zowel afstand als beweging tov het punt waar je de referentie orientatie van de ruimtetijd wilt vaststellen. Zie je dat dan terug als een significant effect tov de ART formules die we nu hebben toegepast op het stuk universum bij ons in de buurt, zeg 100 lichtjaar rondom ons heen?
Je kunt dat effect als het zou bestaan immers alleen zien op hele grote afstand zoals bv de buitenkant van roterende melkweg stelsels tov het centrum van diezelfde melkwegstelsels omdat de buitenlagen sneller roteren en dan bij wat ik beschrijf die rotatie zou ontstaan vanwege de roterende lagen op grote schaal rondom het punt waar je de rotatiereferentie bepaalt.
Met andere woorden; de ruimtetijd zou dan zonder massa vlak in de buurt een miniem beetje roteren vanwege dat extra effect en daarmee bv de rotatie wel kunnen verklaren in de buitenste ringen van melkwegstelsels. Eigenlijk kun je het dan zo zien dat rotatie van grote hoeveelheden massa op grote afstand als gevolg ook rotatie van de ruimterijd opwekt.
Puzzels