Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: Ruis en rommel toestaan.

Gast schreef: ma 03 nov 2025, 03:53 Nee, grafieken met ......... En is echt niet te danken aan de twee in het bijzonder.
Geen speld tussen te krijgen wat mij betreft. en zoals eerder gezegd: het is een wetenschapsforum, dus mensen die niet serieus nemen wat er gezegd wordt (door mensen die er verstand van hebben) levert daardoor heel veel irritatie op.

Dus ookal snappen we de redenenm dit kun je niet negeren en maar steeds laten gebeuren. kan nooit een compromis zijn mbt aantal bezoekers van een forum en kan zelfs het tegengestelde effect opwekken daarvan als de meer passieve bezoekers zich daar ook aan gaan ergeren.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

merlijn

R_Bena heeft naar mijn mening, voor een gedeelte, een goed punt.
In het kort zegt hij/zij "op actie volgt reactie".
Maar is dat rede genoeg om onrede te accepteren.
Als er een gebrek is aan activiteit lijkt mij dat dit niet ten nadele moet gaan van kwaliteit.
Ik heb in de afgelopen 23jr veel meegelezen, maar zélden iets gepost, altijd met veel plezier, en volle interesse.
Hierbij kan ik de opmerking maken, dat dit de laatste jaren sterk minder is geworden.
De vindbaarheid is sinds de overname, volgens mij, een behoorlijke stap achteruit gegaan.
Het wetenschapsforum was dé boom vóór het bos, en is nu een boom ín het bos geworden.
Dat gaat men niet goedmaken door een trol maar te laten roeptoeteren, omdat negatieve activiteit óók activiteit is.
De spagaat van R_Bena begrijp ik ook, maar legt geen vinger op de zere plek.
Elke moderator hier verdient álle dank en respect voor de tijd en moeite.
En het is mooi om hier eens openbaar te lezen hoe een moderator tot een keuze komt, die eigenlijk niet ter discussie zou moeten staan, maar het is nooit erg dat er een discussie ontstaat.
Dank juist aan alle moderators!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

De vindbaarheid is sinds de overname, volgens mij, een behoorlijke stap achteruit gegaan.
Het wetenschapsforum was dé boom vóór het bos, en is nu een boom ín het bos geworden.
Toch is de activiteit sinds de overname toegenomen:
Screenshot_20251003_152322_Chrome
Nu ga ik mezelf niet op de borst kloppen daarvoor, want het boeit niet, het is om aan te geven dat individuele beleving niet hetzelfde hoeft te zijn als empirie, en dat het feit dat het forum onderdeel is geworden van het bos, niet heeft geleid tot een achteruitgang van activiteit. En ook dat de problemen dieper liggen. Namelijk dat forumleden en bezoekers geen financieën opleveren om de site draaiende te houden. Het forum levert niets op.
merlijn

Niets mis met n schouderklopje!
Grafiek liegt niet, en na wat "graverij" zal ik in de toekomst zeker via hier mijn 'bol' bestellingen doen.
Idd een individuele ervaring.
Ik noem het even 'oude stempel' die 2x vaker moet klikken.
Goed om te zien dat hier toch nog gevonden wordt.
R_Bena
Beheer

merlijn schreef: ma 03 nov 2025, 13:12 Niets mis met n schouderklopje!
Grafiek liegt niet, en na wat "graverij" zal ik in de toekomst zeker via hier mijn 'bol' bestellingen doen.
Idd een individuele ervaring.
Ik noem het even 'oude stempel' die 2x vaker moet klikken.
Goed om te zien dat hier toch nog gevonden wordt.
Dat zou hartstikke mooi zijn Merlijn, bedankt.

Het is overigens zo dat betreffende poster een waarschuwing heeft gekregen van de mods. We bannen niet meer zo snel andere leden, maar als er veel klachten komen wordt er wel degelijk ingegrepen.
R_Bena
Beheer

Gast schreef: ma 03 nov 2025, 03:53 Nee, grafieken met belangrijke ontbrekende statistieken zeggen niet alles.

Najah, ze zeggen wel iets.
Professor Puntje (eerder nog verantwoordelijk voor 30% zag ik, plus Regor dus 30% (wat zinnig zou zijn) is dan dus zo'n 1200% in totaal .. nou, HansH ook 30%? ;))

Professor Puntje poste vooral allerlei eigen aantekeningen voor het bestuderen van verschillende introductie boeken over algemene relativiteit. Waar nauwlijks op gereageerd werd, alleen door wnvl1 af en toe eens. Dus enkel een percentage geeft geen goed beeld.
Gaat bottomline om het feit dat een kleine coregroep voor verreweg de meeste interactie zorgt. Jij hoort ook bij die coregroep.
Ik weet natuurlijk niet hoe anderen het zien, maar een soortgelijk iets mbt Regor. Ik snap dus wel dat er bij zoveel vragenlijstjes af en toe iets interssants uit ontstaat waarbij hijzelf vaak of afhaakt of zijn mening begint te verkondigen alsof iets er vanaf hangt. En er zo zinnige, aantrekkelijke activiteit ontstaat, maar heel vaak ook gewoon geen enkel antwoord meer. Dus dat zijn voor een groot deel ook eenzijdige posts zonder verkeer.
Wat betreft Regor is het niet moeilijk te begrijpen: hij opent veel topics met vragen, soms zinnige vragen. Daar kunnen we allemaal van meeprofiteren, omdat nieuwe topics met vragen ervoor zorgen dat we onze geest kunnen scherpen en er extra activiteit is. Maar in Regor huist ook een trol die bij tijd en wijle naar boven komt, waarbij hij er een genoegen in schept mensen persoonlijk te raken.

Maar hij is in elk geval gewaarschuwd door de mods.
Nog even serieus, ja. Het klopt dat jongeren hier hooguit een huiswerkvraag stellen. En dat het in de toekomst echt ook ouderwets wordt met AI ed.
Ook bijna niet meer. Daar hebben ze ai voor. Sinds de introductie van chatgpt komen ze bijna niet meer.
Het is misschien geen bruisend platform met duizenden leden, maar de kwaliteit van de discussies en het doorzettingsvermogen van degenen die wél actief zijn, zorgt dat het forum nog steeds bestaansrecht heeft. Daar mag men we best trots op zijn. En is echt niet te danken aan de twee in het bijzonder.
Zit een kern van waarheid in. Maar financieën om dingen draaiende te houden zijn ook nodig.
HansH

R_Bena schreef: ma 03 nov 2025, 13:38 financieën om dingen draaiende te houden zijn ook nodig.
Misschien even voor mijn begrip, maar als 10 leden regelmatig posten of 10000, wat maakt dat dan uit voor de financieën?
R_Bena
Beheer

HansH schreef: ma 03 nov 2025, 15:54
R_Bena schreef: ma 03 nov 2025, 13:38 financieën om dingen draaiende te houden zijn ook nodig.
Misschien even voor mijn begrip, maar als 10 leden regelmatig posten of 10000, wat maakt dat dan uit voor de financieën?
Bij een hoger volume klikken meer mensen op producten en is er daardoor hogere commissie via affiliatelinks. Maar het is marginaal. Meeste inkomsten komen van (SEO) bedrijven die artikelen plaatsen, maar is ook niet voldoende om de kosten te dekken momenteel.
Gast

Even voor de duidelijkheid vanwege allerlei mogelijke misverstanden, waar ik me niet in vind maar ook niet weet of het op mij slaat.

Ten eerste vraag ik natuurlijk niet om onredelijkheid of dat R_Bena (of mods, of wie dan ook) onredelijk zou moeten zijn, waarom zou ik dat doen? Ik vraag juist om redelijkheid. Gepaste reacties op acties.

Vooral via PB's (omdat niet alles maar door iedereen gelezen hoeft te worden wat dan valt dat weer bij deze of gene verkeerd .. ik zou alles wel openbaar willen maken als er anders dingen verkeerd gedacht worden, ook van mails, maar daar wordt niemand blij van) .. via PB dus, maar volgens mij ook hier en meermaals al dat ik mijn waardering uitspreek over beheer en ook moderatie wel, van een non-profit forum (of iig zoals gezegd "het lijkt me ook niet gemakkelijk"). Maar ook, eigenlijk evengoed, voor bepaalde deelnemers. (Maar overduidelijk ben ik het niet eens met de aanpak van een onredelijk persoon, wat de oorzaak dan ook mag wezen.)

Als ik eerlijk ben alleen echte waardering voor R_Bena voor inspanningvoor de site, voor zover ik kan zien: ik zie vrijwel nooit iets gemodereerd worden.
Maar dat betekent niet dat een ander een totaal andere visie kan hebben, zoals onder een moderator ook gebeurt is begrijp ik, of dat R_Bena enkel en alleen gelijk kan hebben, qua visie en mening.

Over onderbuikgevoelens oid gesproken. Of invullen voor een ander, nouww.

Ik heb dat wel eens een beetje natuurlijk, als iemand blijft eikelen en zeuren en noem maar op, gaat dat mij irriteren. Maar deze feedback is puur en alleen gebasserd op constateringen. Waarin ik totaal niet onredelijk geweest ben en ook niet om iets onredelijks gevraagd heb. Anders hoor ik het graag.

Ook heb ik verteld dat ik helemaal niet wil dat Regor gebannen wordt (al kan ik me voorstellen dat het zo een beetje overkomt of kwam?), maar nee. Wel misschien eens inmiddels, na alleen richting mij al 5x klojen, iets meer dan een waarschuwingetje krijgt met allang een mail dat hij keer op keer bij verschillende mensen vervelend doet (mensen onder de huid kruipt), waarvan hij kennelijk toch allang weet dat er vervolgens toch niets gebeurd.

Dat is voor niemand anders redelijk. En wordt nergens anders als redelijk gezien!

Maar ik zeg bijna liever mijn account op, sinds het voor mij totaal niet belangrijk is. En bij een 6e keer tja. Wat moet ik anders dan concluderen dat hem de hand boven het hoofd gehouden wordt?

Ook een soortgelijk iets mbt leden die hier plots hun zegje komen doen terwijl zij nooit kunnen weten wat er bij komt kijken.

En sowieso feedback is nooit fout. Positieve feedback niet en negatieve (voor zover dat het überhaupt is) ook niet.

Toch wordt zelfs dat een "meningkjestopic" van mensen die hier helemaal niet echt over mee kunnen praten.

Dus idd @Skycenter Schoenmaker hou je bij je leest!

(Merkwaardig toch? .. dat geen moderator iets zegt, enkel duimpjes geeft.)

@wnvl1 Natuurlijk heeft een ovaal een duidelijke betekenis op academisch niveau en in academisch onderwijs: niemand heeft wat aan een ellipsvormige omtrek of rand van een landkaart of kosmologische map.
R_Bena
Beheer

Er is geen sprake van onredelijkheid ten aanzien van Regor. Ik had het over het feit dat er nogal snel overheen gestapt wordt dat ik rekening moet houden met activiteit.

Er is wel degelijk door mod Physical attraction vorige week een waarschuwing/verzoek uitgevaardigd naar Regor na enkele meldingen. Ook zijn toen berichten gewist. Gisteravond is ook deze waarschuwing gegeven door de mod:
Beste Regor,

Nog geen week geleden ontving je een bericht met het verzoek om het beledigen van medegebruikers achterwege te laten, maar nu zien we dit toch weer op meerdere plekken terug komen. Deze denigrerende berichten van je zijn verwijderd.

Op dit forum gaan we met respect voor elkaar om. Indien het je niet lukt om dit respect op te brengen voor je medegebruikers en daar ook naar te handelen, zijn we genoodzaakt je account permanent op non-actief te zetten.

Dank!

Met vriendelijke groet,

physicalattraction
namens het moderatorteam

P.S.: Dit bericht is in overleg opgesteld. Eventuele verdere communicatie daarover wordt derhalve standaard aan het team meegedeeld.
Er is wel degelijk ingegrepen. Daarmee beschouwen we deze kwestie voorlopig als afgehandeld, tenzij er weer persoonlijke aantijgingen danwel aanvallen worden geuit.

Er is een soepeler beleid, maar als er meldingen komen, en mods vinden dat er voldoende grond is om overleg te plegen of in te grijpen, dan gebeurt dat.

Omdat mensen zich gegriefd voelen bij persoonlijke beledigingen moeten ze soms hun emotie kwijt en willen ze meteen actie. Echter kan dat niet altijd meteen. Soms moet er bijvoorbeeld eerst overlegd worden.
Gast

R_Bena schreef: ma 03 nov 2025, 23:34 Omdat mensen zich gegriefd voelen bij persoonlijke beledigingen moeten ze soms hun emotie kwijt en willen ze meteen actie. Echter kan dat niet altijd meteen. Soms moet er bijvoorbeeld eerst overlegd worden.
Als ik zo overkom of kwam was dat zeker niet de bedoeling. Het is, vind ik en ik ben daar ook niet goed in, om bij onderwerpen van niet zuivere of exacte wetenschappen duidelijk te zijn. Moeilijke communicatie met enkel tekstberichten waarbij je alles op verschillende manieren kunt lezen, interpretenen dus opvatten en vooral met meerdere deelnemers multiperspectiviteit bijvoorbeeld onmogelijk is.

Ik had het bij PB moeten houden..
IK had het bij pb moeten houden..
Ik had HET bij pb moeten houden..

Wel hoop ik telkens dat Regor het zelf eens inziet.

Maar goed, ik wil het ook niet opblazen, groter maken dan het is en mij reactie hiervoor was wel wat een reactie waarbij ik niet helemaal rustig was, wat nooit handig is en vooral niet als het niet eens iets met dit forum te maken heeft.

PS.

Ik neem aan dat iedereen jou argumentatie wel kan volgen, ik ook.
Alleen niemand kan precies weten hoe het precies is. Afhankelijk van werkervaring wel enigszins. Tenminste zo schat ik het in.

ads

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Ik snap het allemaal. Er is teveel irritatie gewekt. Als Regor eerlijk is weet ie dat zelf ook.

Dit is ook maar een forum. Misschien moeten we dingen soms niet al te serieus nemen (mezelf incluis).

Ik ga ervan uit dat de gemoederen zijn bedaard en iedereen nu vrolijk en wel verder kan posten. Ik zal deze topic sluiten omdat ik denk dat alles zo'n beetje gezegd en besproken is hieromtent, voorlopig dan.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Feedback”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!