dat was het idee uit dit bericht: viewtopic.php?p=1269255#p1269255
misschien beter 'bol oppervlak'
Volgens mij was er geen noemenswaardige productie van fotonen meer. Kan iemand dit bevestigen?HansH schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:58 dus volgens die redenatie zou ik een heel spectrum aan golflengtes verwachten komende vaan een bolschil (De LSL heet dat blijkbaar) maar ook van bolschillen met een iets kleinere diameter. daar vandaan zou volgens mijn redenatie dan licht met een langere golflengte ons op dit moment moeten bereiken.
Wiskundig is bol genoeg.HansH schreef: ↑vr 24 okt 2025, 15:28dat was het idee uit dit bericht: viewtopic.php?p=1269255#p1269255
misschien beter 'bol oppervlak'
Klopt, na het tijdstip van 380 000 jaar na de oerknal was er een periode van 200 miljoen jaar zonder sterren, de "Dark Ages". Pas daarna ontstonden er sterren, die hun omgeving verlichtten met nieuwe fotonen.vijv schreef: ↑vr 24 okt 2025, 15:33Volgens mij was er geen noemenswaardige productie van fotonen meer. Kan iemand dit bevestigen?HansH schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:58 dus volgens die redenatie zou ik een heel spectrum aan golflengtes verwachten komende vaan een bolschil (De LSL heet dat blijkbaar) maar ook van bolschillen met een iets kleinere diameter. daar vandaan zou volgens mijn redenatie dan licht met een langere golflengte ons op dit moment moeten bereiken.
we hebben het over een supercompacte toestand met een temperatuur van 3000K. ik kan me niet voorstellen dat dat van het ene op het andere moment ineens een vacuum is. dus er moet een relatief lange periode zijn geweest waaarbij dat 'gas' is geexpandeerd en verder afgekoeld an daarbij een zwarte straler was. Dus dan moet de op basis daarvan de achtergrondstraling uit een frequentiegebied bestaan ipv 1 frequentie.
als 'comoving' betekent 'terug schalen met dingen op dezelfde plek houden' dan is het voor mij helder. het betekent dat de dingen die zich nu bevinden op de rand van het waarneembare gebied zich toen op de plek van de wand van de 'meloen' bevonden. maar dat betekent als ik het beredeneer dan wel dat de meloen sneller moet zijn geexpandeerd dan c immers het licht van die rand heeft ons nog steeds niet bereikt terwijl die rand ooit maar 10 cm van onze positie was verwijderd.Gast schreef: ↑za 25 okt 2025, 18:10
Die “10 cm” is een comoving afstand op een latere schaalfactor geprojecteerd, geen krimp van ruimte zelf of verandering van eenheden.
Maar ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar Regors reactie op vijf zijn vraag.