Dat door de uitzetting van het heelal de golflengte blijft toenemen (en bijhorende temperatuur daalt) en dat de intensiteit (aantal fotonen) per volume daalt
Achtergrondstraling kan wel worden geabsorbeerd door materie. Alleen is het heelal erg weinig materie in het heelal. De verhouding fotonen/protonen is in grootte orde 109.Regor schreef: ↑vr 24 okt 2025, 09:16 Heb nog altijd moeite met
1. Het feit dat eender welke straling in het universum blijft als de stralingsbron(nen) al (lang) verdwenen zijn.
Tenzij ze geabsorbeerd worden door materie ?
2. Waarom wordt de achtergrond straling niet geabsorbeerd door de materie in het universum ?
3) Plasma van meer dan 3000K kan in laboratium omgeving gecreëerd worden. Het zou me dan ook erg verwonderen dat dit larie is.Regor schreef: ↑vr 24 okt 2025, 09:16
En los van de achtergrond straling.
3. Dat het universum eerst donker was en pas nadien pas doorzichtig werd is voor mijn part vreselijke dikke larie !
4. De ""uitgevonden inflatie theorie is niet meer en niet minder dan een klever voor op een wonde die maar niet wou helen !
Ook dikke larie !
Ook ik zet hier mijn vraagtekens bij.
Je haalt twee woorden door elkaar, daardoor maak je er larie van. Ondoorzichtig is wat anders dan donker. De zon is ondoorzichtig, maar als je in de zon zou afdalen dan zou het er niet donker zijn.
die redenatie lijkt me toch vreemd, immers we hebben het nu over het moment van doorzichtig worden van het heelal bij 3000 K, maar daarna is het afkoelen natuurlijk gewoon doorgegaan, dus licht van 10000 lichtjaar dichterbij is dus 10000 jaar jonger en zou dan bv afgekoeld moeten zijn tot 2000K en zou ons ook moeten bereiken op dit moment en zouden we dus ook die golflenge moeten kunnen meten. Dus wat klopt er niet?vijv schreef: ↑vr 24 okt 2025, 10:42 In analogie van de lamp van Regor is er dus op dat moment een lampj in elk puntje van het heelal. Door de uitzetting van het heelal is de golflengte van deze toegenomen naar een equivalente temperatuur van 3K. We meten dus nu fotonen die uit alle richtingen komen en in het jaar 380.000 na BB op een bepaalde afstand (te berekenen met lichtsnelheid en uitzetting van het heelal) van ons ontstaan zijn.
Ik wist niet dat licht een temperatuur zou hebben, hoe wordt dat dan gedefinieerd.HansH schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:37die redenatie lijkt me toch vreemd, immers we hebben het nu over het moment van doorzichtig worden van het heelal bij 3000 K, maar daarna is het afkoelen natuurlijk gewoon doorgegaan, dus licht van 10000 lihtjaar verderop zou dan bv afgekoeld moeten zijn tot 2000K en zou ons ook moeten bereiken op dit moment en zouden we dus ook die golflenge moeten kunnen meten. Dus wat klopt er niet?vijv schreef: ↑vr 24 okt 2025, 10:42 In analogie van de lamp van Regor is er dus op dat moment een lampj in elk puntje van het heelal. Door de uitzetting van het heelal is de golflengte van deze toegenomen naar een equivalente temperatuur van 3K. We meten dus nu fotonen die uit alle richtingen komen en in het jaar 380.000 na BB op een bepaalde afstand (te berekenen met lichtsnelheid en uitzetting van het heelal) van ons ontstaan zijn.
het is de materie ter plekke lijkt mij die licht uitzend als een zwarte straler, dus het eerste licht was 3000K om dat toen licht niet meer door de elektronenbrij werd geblokkeerd (doorzichtig heelal) Dat licht zou dan dus moeten komen van een bolschil op die afstand die het licht via de expanderende ruimtetijd nodig had om ons te bereiken maar een tijdje later was er natuurlijk dan afgekoeld gas van bv 2000K en het licht daarvan zou volgens mijn redenatrie ons dan ook nu moeten bereiken als dat van iets dichterbij en iets later uitgezonden werd.tempelier schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:45Ik wist niet dat licht een temperatuur zou hebben, hoe wordt dat dan gedefinieerd.HansH schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:37die redenatie lijkt me toch vreemd, immers we hebben het nu over het moment van doorzichtig worden van het heelal bij 3000 K, maar daarna is het afkoelen natuurlijk gewoon doorgegaan, dus licht van 10000 lihtjaar verderop zou dan bv afgekoeld moeten zijn tot 2000K en zou ons ook moeten bereiken op dit moment en zouden we dus ook die golflenge moeten kunnen meten. Dus wat klopt er niet?vijv schreef: ↑vr 24 okt 2025, 10:42 In analogie van de lamp van Regor is er dus op dat moment een lampj in elk puntje van het heelal. Door de uitzetting van het heelal is de golflengte van deze toegenomen naar een equivalente temperatuur van 3K. We meten dus nu fotonen die uit alle richtingen komen en in het jaar 380.000 na BB op een bepaalde afstand (te berekenen met lichtsnelheid en uitzetting van het heelal) van ons ontstaan zijn.
Dat lijkt me toch iets anders als de temperatuur van fotonen.HansH schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:51het is de materie ter plekke lijkt mij die licht uitzend als een zwarte straler, dus het eerste licht was 3000K om dat toen licht niet meer door de elektronenbrij werd geblokkeerd (doorzichtig heelal) Dat licht zou dan dus moeten komen van een bolschil op die afstand die het licht via de expanderende ruimtetijd nodig had om ons te bereiken maar een tijdje later was er natuurlijk dan afgekoeld gas van bv 2000K en het licht daarvan zou volgens mijn redenatrie ons dan ook nu moeten bereiken als dat van iets dichterbij en iets later uitgezonden werd.tempelier schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:45Ik wist niet dat licht een temperatuur zou hebben, hoe wordt dat dan gedefinieerd.HansH schreef: ↑vr 24 okt 2025, 13:37
die redenatie lijkt me toch vreemd, immers we hebben het nu over het moment van doorzichtig worden van het heelal bij 3000 K, maar daarna is het afkoelen natuurlijk gewoon doorgegaan, dus licht van 10000 lihtjaar verderop zou dan bv afgekoeld moeten zijn tot 2000K en zou ons ook moeten bereiken op dit moment en zouden we dus ook die golflenge moeten kunnen meten. Dus wat klopt er niet?