Hoi allemaal,
Voor een project wil ik een nep DNA test maken die er geloofwaardig uitziet. Het idee is als volgt: iemand haalt een wattenstaafje langs de binnenkant van zijn of haar wang, doopt het wattenstaafje vervolgens in een eerste vloeistof en daarna in een tweede vloeistof. Daarna moet er een duidelijke, zichtbare kleurverandering optreden die een positieve testuitslag voorstelt.
Belangrijk is dat de handeling met het wattenstaafje erin zit om het echt te laten lijken, maar de kleurverandering hoeft niet daadwerkelijk door het speeksel veroorzaakt te worden. Het mag dus ook een theatrale of chemische truc zijn.
Ik heb al geprobeerd iets te doen met jodium en zetmeel, maar het wattenstaafje neemt blijkbaar te weinig op om een duidelijke reactie op te wekken. Ik ben niet op zoek naar echte DNA detectie, maar naar iets dat er overtuigend uitziet, veilig is en makkelijk uit te voeren voor publiek.
Heeft iemand ideeën voor veilige, niet giftige indicatoren of theatrale trucjes die een sterke kleurverandering geven als twee oplossingen met elkaar in contact komen zonder ingewikkelde labapparatuur. Of manieren om de handeling met het wattenstaafje er overtuigend uit te laten zien, bijvoorbeeld door het wattenstaafje te primen of goed te laten overbrengen, zonder gevaarlijke stoffen te gebruiken. Of alternatieve methodes zoals papierteststrips of mechanische trucs die er toch realistisch uitzien.
Graag alleen ideeën die veilig zijn en geschikt voor gebruik in een klaslokaal of theatersetting. Als je stoffen voorstelt, vermeld dan ook eventuele veiligheidsmaatregelen en eventuele huishoudelijke alternatieven.
Alvast heel erg bedankt. Alle voorbeelden of tips voor goed werkende nep tests zijn welkom.
Puzzels