Zelf gisteren een milkstout bier gebotteld. Ook toen bleek weer dat de natuur vindingrijker was dan ik.
Slangen en pomp gesteriliseerd met stoom om besmettingskans te minimaliseren en toen alvast een slang in het gistingsvat met uitgegist bier gedaan als voorbereiding voor het hevelen naar een bottelvat waar eea gemengd moet worden aan suikers (voor de hergisting op de fles), verse gist etc en dan daaruit dan de flesjes vullen.
Wat denk je dat er gebeurt:
Even niet opletten en het vacuum wat ontstond door de condenserende stoom strartte alvast voor mij het hevelen terwijl ik daar helemaal geen toestemming voor had gegeven en probeerde het bier naar de snelkookpan te verplaatsen op die manier ipv naar het bottelvat wat mijn bedoeling was. Hoe gek kun je het bedenken wat er allemaal mis kan gaan.
Gelukkig daardoor maar een half flesje verloren. Maar je ziet hoe vindingrijk de natuur is met proberen het op een andere manier te laten gaan dan je in gedachten had. En dat na zoveel jaar brouw ervaring gebeurt me dat nog omdat de natuur veel vindingrijker is in manieren te bedenken om aan zijn/haar wensen te voldoen (is de natuur vrouwelijk of mannelijk?).
ander voorbeeld: bv je blijft met je jas achter een spijker hangen en scheurt je hele jas stuk. Ook daarmee heeft de natuur iets willen veranderen wat jij niet wilt, maar blijkbaar wel een van de drijfveren is.
Heb je ook van dat soort voorbeelden en wat is de drijfveel achter dit alles? ik denk zelf dat die drijfveer is : wanorde creeen dus entropie vergroten. Daardoor gaat je nieuwe auto er na een tijdje oud uitzien, gaat je computer stuk gaat je wijn oxideren etc.
Heb je ook van dat soort voorbeelden of verklaringen, dan kun je dat hier kwijt.
Puzzels