Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: Hoe te leven volgens Max Ehrmann

Bij dit soort dingen kijkt ik altijd maar gewoon even wat ik er van mee kan nemen en de rest laat ik maar voor wat het is. het maakt voor mij niet zoveel uit in wat voor toestand men verkeert als er wat geschreven wordt omdat ik toch altijd eerst mijn eigen analyse erover heen haal. meer als een soort reminder van wat die opschrijft heb ik daar wat aan en heb ik daar zelf ooit aan gedacht. mij beinvloeden met dat soort spul gaat daarom toch niet zomaar lukken.

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

R_Bena
Beheer

Ik chargeer met een halve knipoog maar het punt is dat mensen allerlei bekende schrijvers en goeroes bloedserieus nemen, en alles wat die zeggen wordt in hun ogen bijna als profetische woorden beschouwd. Het is echter doorgaans niet de inhoud die hun woorden gewicht geeft, maar de status en perceptie. Net als hun toehoorders gaan ze worstelend door het leven, dus de blinde helpt steeds de blinde. Waarom zouden ze ook minder worstelen dan hun toehoorders? Ze zijn even menselijk en kwetsbaar.

Het is de perceptie die z'n werk doet, er zit geen substantie achter. 99% van wat filosofen en schrijvers neer hebben gepend kan de prullenmand in. Het is vaak louter coping en zelfbedrog geweest, zo ook van deze Ehrmann. Uiteindelijk hebben ze enkel tegen zichzelf lopen praten.

Hoe ik dat weet? Omdat er altijd belachelijke standaarden worden neergezet waarvan ik, op basis van mijn geringe mensenkennis, bijna met 100% zekerheid weet dat mensen daar niet aan kunnen voldoen, ook de schrijver zelf niet, in dit geval Ehrmann. Bijvoorbeeld 'be on good terms with all people'. Niemand op deze aarde kan aan deze standaard voldoen. En ik zeg 'bijna met 100% zekerheid', omdat er altijd een marge voor twijfel moet zijn vanwege beperkt iq en begripsvermogen als mens - ik ben maar een aap die een andere aap analyseert.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

R_Bena schreef: za 20 sep 2025, 20:01 'be on good terms with all people'.
heeft iets weg van de 10 geboden. laten we dat eens op het forum toepassen. kijken wat er gebeurt en hoe lang we dat volhouden ;)
R_Bena
Beheer

It's all an illusion. Maar we zouden dit in principe niet door moeten hebben. Het is hetzelfde als dat personages in een game door zouden hebben dat ze een gecodeerd leven leiden. Maar misschien zitten we ook wel in een simulatie/game, who knows.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Regor

@Bena,

Elke mens is voor een percentage psychotisch !

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🗿Filosofie en theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!