Puzzel Puzzels
OOOVincentOOO
Artikelen: 0

Re: Lichtreclame met welk gas?

@HansH,

LED blijft natuurlijk een optie. Paars is gemaakt van "rood" en "blauw" en de laatste foto 1e orde spectrum laat puur "rood" en "blauw" zien" en dan zijn LEDS logischer dan een plasma.

notabene: H2 plasma is licht paars/roze als toevoeging aan mijn laatste bericht (niet diep paars)

Dankjewel dat ik mag meedoen!

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

jkien
Moderator

@Vincent: ik voel geen verplichting om vaak te reageren op dit forum, hoewel er inderdaad voor de liefhebbers ook lange discussies zijn waarbij iedereen overal op reageert. Omdat je erop aandringt een herhaling van mijn inhoudelijke reactie: argon heeft geen sterke rode lijn (nogmaals link), daarom voldoet argon hier niet als verklaring.

Verder: wat ik roze noemde is niet paars. Een glazen geisslerbuis met waterstof geeft tientallen jaren later nog steeds hetzelfde licht. De buis van Studio 191 bevat misschien een liter gas bij een druk van 0,01 bar. Dat correspondeert met 10 ml bij 1 bar. Die hoeveelheid waterstof is geen boemfactor.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

OOOVincentOOO

jkien schreef: do 18 sep 2025, 09:50 Die hoeveelheid waterstof is geen boemfactor.
In een gasblaas atelier waar de buizen gevuld worden is natuurlijk een gascilinder aanwezig met jouw H2. Dit indien jij plasmaontstekings lamp will maken met waterstof. Waarvan ik betwijfel of dit mogelijk is daar H2 moeilijk ontsteekt/ioneseerd met standaard methoden. Een gascilinder (voor het vullen) is typisch onder een werkdruk van 10-200 Bar wat gereduceerd word. Dit is natuurlijk een boemfactor. Op mijn (oude) werk werden extra veiligheids maatregelen genomen indien met waterstof gewerkt werd in een labaratorium (binnenhuis).

Waferstof is trouwens zeer klein en er dienen extra lektesten uitgevoerd aan leidingen van het gebruikte systeem. Om deze zeer kleine lekken te detecteren voornamelijk bij het werken met waterstof. Stel als een beetje lekt en de ruimte vult van plafond naar beneden voor H2!

Maar dit is allemaal praktische ervaring. Als jij liever een hoog theoretisch verhaal wil hebben daar kan ik niet bij helpen, dat dien ik op te zoeken of te vragen aan AI.

Zie mijn reactie op @HansH dat LED wllicht een betere verklaring is. Verder heb ik geen literatuur gevonden dat H2 word gebruikt in commerciele gasontlading lampen.
CoenCo
Technicus

De gemeten golflengte komt precies overeen met de meeste gangbare golflengten voor rode en blauwe leds (veel beter dan met waterstof). Om maar eens de eerste hit op google te pakken voor een rgb LED: https://www.kiwi-electronics.com/nl/dif ... -pack-1866 deze heeft 630 en 465nm.

Daarnaast zijn gasgevulde buizen over het algemeen:
-doodlopend, met duidelijk begin en einde. Geen cirkels.
-minder/ander licht op einde, want daar zit elektrode
-geen kruisingen/vertakkingen mogelijk. (Alleen buizen achter elkaar langs)
-dikke kabels ivm isolatie hoogspanning
Je kan bovengenoemde dingen duidelijk zien op deze website, waar ze wel échte neon verlichting maken: https://www.neondesigns.nl/neon-verlichting

Het door @jkien getoonde bord heeft echter
- geen duidelijk begin/einde. Er zijn oneindige loops
- er zijn kruisingen
- er zijn geen dikke kabels zichtbaar

Daarom blijf ik erbij dat het LED is.
OOOVincentOOO

@CoenCo,

Volledig eens met jouw observaties en conclusie dat LED's eigenlijk de enigste reële optie is. En @HansH natuurlijk ook, maar nu met sterkere argumenten.

Echter de paarse kleur is naar mijn weten een typische kleur wat men ook van Argon kan verwachten. Echter niet zo een scherp rood/blauw spectrum. De kans dat het H2 plasma is lijkt mij nihil: gevaar fabricage, geen litteratuur gevonden commercieel H2 gebruik gasontlading, H2 roze kleur plasma, H2 chemisch reactief plasma (denk aan elektroden) en moeilijk stabiel te houden en ontsteken (de uit persoonlijke ervaring)

Tevens een sterke observatie betreffende de vormgeving (LED vs. gasontlading). Dit viel mij voorheen niet op. Ik bekeek opnieuw de foto van de lichtreclame in openings post, nu met jouw observaties: inderdaad de vormgeving is niet klassiek zoals met gasontlading deze is met erg rare bochten. Deze rare bochten kunnen volgens mij niet werken met gasontlading zonder verlies van intensiteit en kleur denk ik. Ter verificatie gecontroleerd met deze AI zoekopdracht:
Verificatie AI: mogelijke vraag schreef:Traditional (gas filled) neon light commercials, what are sharpest corners possible? What are the effects on light emission. Any references if possible.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

jkien
Moderator

Akkoord, het is LED verlichting. Ik heb het spectrum nu bekeken via een spleet en een tralie, en dan zijn het rood en het blauw geen smalle lijnen maar brede banden.

studio191 spectrum

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!