Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
tempelier
Artikelen: 0

Re: Evolutie en Entropie

Gast schreef: wo 10 sep 2025, 17:40 En nog nooit direct een succesvolle mutatie van biologische evolutie waargenomen, waarvan de kans vrijwel nihil is (zover ik er van weet) het is werkelijk wonderbaarlijk.
Dat is niet juist.

Wel is het zo, dat er nog nooit is waargenomen dat een hoop modder spontaan in een mens veranderde, zoals de creationisten geloven.

ads

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Regor

@Tempelier,

Enerzijds, enkel in science fiction films kan een hoop modder in een mens veranderen...... en het hoeft zelfs nog niet eens modder te zijn !
Anderzijds, dat zouden wel heel veel evolutieve stappen in één keer zijn ! 8-)
Ik ben geen creationist ..... maar ik denk dat U veel creationisten tegen de borst stoot als U schrijft " zoals de creationisten geloven"
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tempelier

Regor schreef: do 11 sep 2025, 14:49 @Tempelier,

Enerzijds, enkel in science fiction films kan een hoop modder in een mens veranderen...... en het hoeft zelfs nog niet eens modder te zijn !
Anderzijds, dat zouden wel heel veel evolutieve stappen in één keer zijn ! 8-)
Ik ben geen creationist ..... maar ik denk dat U veel creationisten tegen de borst stoot als U schrijft " zoals de creationisten geloven"
Wat hier over evolutie wordt gezegd stoot mij nog harder tergen de borst.

Creationisme is nu eenmaal volledig onwetenschappelijk net als het geloof dat piramiden door Aliens zouden zijn gebouwd.
Regor

@Tempelier,

U schrijft:
"Wat hier over evolutie wordt gezegd stoot mij nog harder tegen de borst"

Wat heb ik over evolutie gezegd ?
Gelieve juist te lezen aub, en niet te veronderstellen wat een ander denkt. :evil:
tempelier

Regor schreef: do 11 sep 2025, 14:59 @Tempelier,

U schrijft:
"Wat hier over evolutie wordt gezegd stoot mij nog harder tegen de borst"

Wat heb ik over evolutie gezegd ?
Gelieve juist te lezen aub, en niet te veronderstellen wat een ander denkt. :evil:
Dit zit dicht tegen een persoonlijke aanval.

Ik heb geen nicks genoemd, daarnaast weet ik niet wat anderen precies denken, wel wat de hiet posten.
Gast

tempelier schreef: do 11 sep 2025, 14:39
Gast schreef: wo 10 sep 2025, 17:40 En nog nooit direct een succesvolle mutatie van biologische evolutie waargenomen, waarvan de kans vrijwel nihil is (zover ik er van weet) het is werkelijk wonderbaarlijk.
Dat is niet juist.

Wel is het zo, dat er nog nooit is waargenomen dat een hoop modder spontaan in een mens veranderde, zoals de creationisten geloven.
Ik bedoel op microscopisch niveau. Zoals ik begrijp zijn biologische mutaties willekeurige veranderingen in het DNA die voor genetische variatie zorgen. En natuurlijke selectie een niet-willekeurig proces is waarbij individuen met gunstige, door mutatie ontstane eigenschappen een hogere overlevingskans hebben en zich vaker voortplanten.

Dus uiteraard zijn er wel veranderingen waargenomen bij bijvoorbeeld vogels, de snavel, en veel meer.

Alleen voor zover ik weet dus nooit op microscopisch niveau. Biologische mutaties zelf wel in laberatoria, maar een "succesvolle", dus voor de 'survival of the fittest'?

Misschien inmiddels ook wel, het is lang geleden dat ik daar serieus over gelezen heb. En nooit erg veel.

Wat creationisme betreft, ik geloof heilig in De Vermis Mysteriis!!
Regor

@Tempelier,

Uw reactie was niet over wat anderen schreven, maar over wat ik schreef.
Nogmaals ....;wat schreef ik wel (verkeerd) geschreven over evolutie die nog harder tegen de borst stoot ?
En trouwens, ik schreef toch dat ik geen creationist ben ......hoofdzakelijk omdat het onverklaarbaar is.

Om het nog even over evolutie (theorie) op zich te hebben, los van entropie.

Ik kan niet anders dan de evolutie theorie te aanvaarden ......... maar heb het verdorie nog steeds ontzettend moeilijk met .....
1. Te aanvaarden dat een fruitvliegje en een walvis dezelfde gemeenschappelijke voorouders hebben.
2. Dat de meeste (alle ?) grote dieren twee ogen hebben ..... maar vele insecten meerdere, en soms tientallen !
3. Dat "ijzer" nodig is voor de vorming van het bloed bij veel levende wezens ...... maar het bij spinnen "koper" is ..... blauw bloed.
4. Dat octopussen meerdere hersenen en meerdere harten hebben.
Gast

(Regor, hij had het tegen niemand in het bijzonder (of mogelijk zonder iemand te noemen een deelnamer in dit topic langere tijd geleden) met "over evolutie die nog harder tegen de borst stoot". Misschien voor wat geruststelling.)
Regor

@2up1down,

Dank U,
Off Topic,
(Enerzijds meen ik te weten, na jarenlange constatatie dat Tempelier nogal " een harde" is en soms "kort van stof". )
(Anderzijds ben ik ook geen gemakkelijke)
R_Bena
Beheer

Opmerking moderator

Hou maar op met dit soort flauwekul. Je kunt op basis van een forum helemaal niet weten hoe iemand is en wat iemand z'n belevingswereld is. Voor de rest is hier iemands persoonlijkheid niet van belang voor de inhoudelijke discussie. On topic.
.

ads

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 320 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Regor

@Bena,

U schrijft ondermeer:
" Je kunt op basis van een forum helemaal niet weten hoe iemand is en wat iemand z'n belevingswereld is."

Mee eens, sorry, .... maar U kon het blijkbaar wel ten opzichte van mij een paar maand geleden, en nog geen klein beetje !!!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🦠 Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!