Regor schreef: ↑wo 10 sep 2025, 11:45
@2up1down,
U brengt mij in verwarring, wegens volgens mij "niet consequent".
Als U de "pijl van de tijd" bind aan de toenemende entropie, maar lokaal zijn er plaatsen waar de entropie daalt !!!
dan zou men kunnen verwachten (hoe absurt ook) ...... dat daar de "pijl van de tijd"omgekeerd is.
(En dat heeft niets te maken met een film die "omgekeerde" gespeeld wordt hoor, want het afspelen zelf verloopt volgens de "pijl van de tijd")
DUS, waarom geldt de "pijl van de tijd" volgens stijgende entropie enkel globaal ....... en ook lokaal waar de entropie (kan) dalen ?
(Lees misschien mijn eerdere stukje anders nog eens.)
Maar laten we het simpele geval van watermoleculen die ijskristallen vormen nemen.
De entropie van de watermoleculen neemt af wanneer ijskristallen zich vormen, omdat ze meer geordend worden en daardoor bewegings- en rotatievrijheid verliezen. Deze afname van de entropie van het water is echter een
lokaal evenement; de warmte die vrijkomt bij de vorming van het ijskristal wordt overgedragen aan de omgeving, waardoor de entropie van de omgeving toeneemt. Volgens de tweede wet van de thermodynamica neemt de totale entropie van het
geïsoleerde systeem (water + omgeving) toe, waardoor spontane ijsvorming mogelijk wordt.
De 'pijl van tijd' wordt in de fysica
meestal gekoppeld aan de tweede wet van de thermodynamica: de totale entropie van een
geïsoleerd systeem neemt toe. Water dat bevriest is geen geïsoleerd systeem.
Dus niet de
lokale dalingen (zoals bij kristalvorming of leven of een Bose- Einstein condensaat), maar de globale balans telt. Als ergens entropie daalt, moet er elders méér entropie toenemen. Het is die netto-toename van entropie die richting geeft aan de tijd.
Om precies te zijn gaat dit over de "thermodynamische of entropische pijl van de tijd", maar je hebt veel verschillende tijdspijlen. (Vijf doelt, denk ik, op de kosmologische, wat welliswaar gelinkt is aan de thermodynamische, maar niet alleen (past hypothesis) en is dus niet helemaal hetzelfde, zie de Wikipedia link beneden eventueel.)
De tijdspijl in het algemeen probeert conceptueel de asymmetrie van de tijd die we allemaal ervaren te verklaren, maar dat is nog altijd een onopgelost probleem in de natuurkunde. De thermodynamische tijdspijl is een belangrijk stuk van de puzzel, maar het verklaart de fundamentele asymmetrie van de tijd nog niet volledig. (Er bestaat dan ook geen "wet van stijgende Entropie" oid.)
Zie hier:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arrow_of_time
Of specifiek over de thermodynamische tijdspijl:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Entropy ... ow_of_time
Staan vast voor iemand als jou, met een onuitputtelijke honger naar kennis, een aantal interessante dingen bij!

.. en misschien m.b.t. tot je laatste, in entropie snel toenemende reactie richting vijf. En met name voor het laatste dikgedrukte en tegelijkertijd gebruik van hoofdletters. (... waar is dat goed voor?)
PS.
Inderdaad een planeet vol met uiteenlopende flora en fauna en ecosystemen, waarbij uiteindelijk alles (iig vanalles) samewerkt; de zeestroming vanuit antartica die uiteindelijk samen atmosferische circulatie zorgt dat de Sahara het Amazonegebied bijvoorbeeld "voedt" (zie Nova documentaraire "Earth from Space"). En nog nooit direct een succesvolle mutatie van biologische evolutie waargenomen, waarvan de kans vrijwel nihil is (zover ik er van weet) het is werkelijk wonderbaarlijk.