Beste mensen,
Ten eerste vriendelijk bedankt voor je interesse in het onderwerp!
Ik worstel al enigszins met zingeving en spiritualiteit, waarbij ik een lange tijd vastliep in mijn leven (en hoofd haha..) over existentiële levensvragen. Naar mijn gevoel leven we in een erg rationele tijd, waarbij we de wereld vooral vanuit een wetenschappelijk en empirische perspectief proberen te begrijpen. Ik ben daar ook zeker een voorstander van en ik vind het geweldig om de diepte in te duiken en te lezen over de mechanismes van de wereld om ons heen! Het gaf mij altijd een gevoel van verwondering om te leren over de oorsprong van het universum, het zonnestelsel, onze eigen planeet en natuurlijk het ontstaan van leven. Maar ik bevind me nu toch wel echt in een emotionele situatie waarin ik behoefte heb aan meer. Ik ben altijd atheïst geweest met zelfs ‘optimistische’ nihilistische trekjes. Ik had nooit mijn comfort kunnen vinden in religieuze zaken, maar de gevoelens die ik nu ervaar kan ik niet zo snel plaatsen. De afgelopen tijd heb ik veel lopen denken of dit daadwerkelijk alles is? Dat er alleen een materiële wereld is die we verklaren door de werking van elementaire deeltjes, natuurwetten, atomen en moleculen, chemische reacties etc. Ze vormen natuurlijk het fundament van de werking van de fysieke wereld.. Maar toch voelt het alsof er iets ontbreekt. Of ben ik een beetje te losgeraakt vn mijn emoties haha..
Een van de redenen waarom ik worstelde met religie was het observeren van de natuur zelf, waarbij het de norm is dat het ene dier zich voedt op de ander en dit op een brute wijze gebeurt. En natuurlijk hoe oneerlijk alles verdeeld kan zijn tussen mensen.. Of dan hoor je wel eens verhalen van een vader die eerst zijn oudste zoon is verloren, en vervolgens zijn jongste jaren later zelfmoord pleegt. Ik kan me niet voorstellen wat zulke omstandigheden met je doen. Zulke realisaties van het leed van andere breekt oprecht mijn hart..
Is er nog plek in deze wereld voor spiritualiteit of zingeving? Of is dit leven daadwerkelijk alles? Ben ik de enige die in deze dilemma zit waarbij je wetenschappelijk gegrond bent, maar intuitief smakt naar meer.. Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen en hoe jullie je eigen plek in deze wereld beter hebben kunnen vinden.
Erg bedankt voor het lezen, sorry als het wat vaag overkomt!
Puzzels