ik vraag mij af hoe we het gat tussen wat we kunnen doen met zon en wind, en wat we willen (ook 's winters minstens CO2 neutrale energie) slim kunnen dichten. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat we daarvoor niet zouden ontkomen aan kernenergie, maar ik begin daar gaandeweg aan te gaan twijfelen. Laat ik eerst aan de hand van mijn eigen huishouden uitleggen waarom:
Ik merk op microschaal (mijn eigen huis) dat ik van half februari tot eind oktober mijn eigen elektrisch verbruik (huishouden + EV) voor 95% kan afdekken met veel panelen (er ligt voor een totaalproductie v an 6-6500 kWh/jr) en een kleine thuisaccu (3 kWh, 800 W).
Dat heeft allemaal wel geld gekost, en het is vooral als totaalpakket dat dat rendeert: met veel panelen rijd ik 8 maanden per jaar bijna op eigen stroom (afgezien van langere afstanden, dan snelladen onderweg), en in de nacht doet mijn accu het nachtverbruik.
Investeren in een grotere en snellere accu en ik draai 8+ maanden voor 99+ % eigen stroom. In die maanden lever ik totaal ook 3500 kWh terug.
Als ik alles afschrijf op technische levensduur komt die stroom uit op 5 ct/kWh, op de nuttig gebruikte 10 ct.
Wat ik nu nog zoek is 1000 kWh in de wintermaanden voor huishouden + EV, en ook nog eens graag 1500 kWh voor een warmtepomp om die 400 kuub aardgas die wij nog verstoken te vervangen.
Goed, dat is op kleine schaal, nu macro.
Op grote schaal zijn zonnestroom plus accu-opslag nog goedkoper dan ik dat kan, dus breid dat maar uit. Heel Nederland rijdt nog lang niet elektrisch, en ook 's zomers draaien de gascentrales nog, er moet nog veel gebeuren.
Maar ook nu al zijn er 's zomers net als bij mij thuis regelmatig grote overschotten stroom dus er komt al ruimte voor een inhaalslag. . Dat wordt nog meer, maar net als bij mij thuis moet ook dat wintergat dicht.
In de media wordt kernenergie afgeschilderd als véél te duur. De kWh wordt vergeleken met de stroom uit zon en wind, en ja, dan is kernenergie meerdere keren zo duur. Die vergelijking is niet eerlijk: Die kerncentrale draait nagenoeg op afroep, en dat kunnen we van een zonnepaneel niet zeggen. Alles wat ik zélf aan de productiekant zou kunnen doen voor mijn wintergat wordt brandduur, dan is die panelenstroom helemaal niet meer zo goedkoop want dan heb ik 10 x zo veel nodig als ik nu alheb.
Maar: met overschotten stroom kun je waterstof maken en opslaan Hartstikke nodig om de diverse industrieën CO2 arm te maken . We kunnen zelfs methaan maken en opslaan, we hebben voor opslag en distributie daarvan een complete infrastructuur liggen. Zelfs voor gebruik om (winter)stroom te produceren is de infrastructuur aanwezig, gascentrales.
Wat ik niet voor elkaar krijg is om eens, al is het maar op een bierviltje, te schatten wat het kost als je NIET investeert in kernenergie, maar dat geld steekt in overschotten zonnestroom, en flexibele plants om die overschotten om te zetten in jaarrond te gebruiken voorraden waterstof en methaan.
Wie kan daar een fatsoenlijke schatting van maken?
Puzzels