Ik kom weer eens terug op mijn oude onderwerp 'spraypaint simultaneity', waarbij je gewlijktijdigheid probeert vast te stellen door streep- of punt-markeringen te maken op voorbijpasserende 'treinen' (referentiestelsels). In klassieke mechanica is dit mogelijk. Maar in Speciale Relativiteits Theorie gaat dit anders.
Het idee hier is als volgt: Ergens op een tijdstip (een gebeurtenis/event in x,t-diagram), zet je een zwarte stip op alle ter plekke langskomende waarnemers. Tevens mag je een aantal gele stippen zetten op vergelijkbare manier, om te kijken of je gelijktijdigheid kunt vastsstellen tussen de zwarte stip, en een van de gele stippen(events).
In klassieke mechanica, gaat dit zeer goed, als je aanneemt dat ere geen lengtecontractie is van bewegende voorwerpen. In SRT krijg je een heel ander verhaal, de Lorentz-lengtecontractie is er wél, en vervolgens zie je dat je gelijktijdigheid niet meer kunt vaststellen. Er is echter wel een soort regelmaat te zien in de afwijkinkjes. Ik heb rood-paarse meetlatjes getekend die qua lengte-verhoudingen gelijk zijn aan elkaar.
Puzzels