Puzzel Puzzels
Professor Puntje
Artikelen: 0

Vragen over 'A First Course in General Relativity' van Bernard Schutz

Dit topic gaat over mijn vragen m.b.t. het boek A First Course in General Relativity van Bernard Schutz. Ik ben dat boek nu aan het bestuderen. Vandaar...

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Professor Puntje

Re: Vragen over 'A First Course in General Relativity' van Bernard Schutz

Zijn er algemene regels voor de plaatsing van de indices bij rijvectoren, kolomvectoren, matrices, en hun respectieve componenten? En zo ja - is daar ergens een handig overzichtje van om uit te printen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Voor een matrix geldt eerste index is rij en tweede kolom. Voor de rest is het boek per boek kijken hoe ze rij en kolom matrices voorstellen. Normaal bevat een kolom vector contravariante componenten en een rij vector covariantie componenten. Dat wijst zichzelf wel uit. Nooit problemen met gehad.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

Tot nog toe zie ik alleen maar rijvectoren in het boek en geen kolomvectoren. In andere boeken zijn de kolomvectoren de "echte" vectoren en de rijvectoren de covectoren.
wnvl1

In een cursus ART spelen die rij en kolom vectoren niet zo een belangrijke rol. Bij QM is dat belangrijker.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Professor Puntje

Heb een pdf'je gevonden waar ik voorlopig genoeg aan heb: https://jmureika.lmu.build/PHYS471/InCl ... tation.pdf
flappelap

Professor Puntje schreef: di 19 aug 2025, 21:52 Tot nog toe zie ik alleen maar rijvectoren in het boek en geen kolomvectoren. In andere boeken zijn de kolomvectoren de "echte" vectoren en de rijvectoren de covectoren.
Dat is slechts notatie, en dat zal per boek verschillen.
Professor Puntje

Ah - dank! Soms zie je dat de indices ten opzichte van elkaar verschoven zijn: \( A_i^{\,\, j} \)

Heeft dat nog een bepaalde betekenis?
flappelap

Professor Puntje schreef: wo 20 aug 2025, 10:39 Ah - dank! Soms zie je dat de indices ten opzichte van elkaar verschoven zijn: \( A_i^{\,\, j} \)

Heeft dat nog een bepaalde betekenis?
Ook dat soort conventies verschillen per boek, maar i.h.a. maakt dat uit. Bij Lorentz-transformaties wordt zo dikwijls de inverse aangegeven. Bij tensoren zoals \( A_{ij} \) maakt het i.h.a. natuurlijk uit welke index je met een metriek contravariant ("omhoog") maakt. Als je \( A_i^j \) schrijft is het onduidelijk welke index precies je contravariant hebt gemaakt.
Professor Puntje

Juist. Is er een boek waarin al dergelijke details aangaande de indices van tensoren worden uitgelegd.
flappelap

Dat wordt in elk ART boek denk ik wel ergens aangestipt (tekst of opgaven). Ik denk dat je nu beter vooral bij 1 boek zou kunnen blijven en je niet door elk detail moet laten verleiden om weer een ander boek erbij te slepen.
Professor Puntje

Je hebt helemaal gelijk. Ik zal weer wat opgaven gaan maken. ;)
Professor Puntje

Opgave 13:
13
Bij c. gebeurt er iets raars. De standaard lorentztransformatie is toch gedefinieerd voor bewegingen langs de (gemeenschappelijke)
x-as?
vijv

Professor Puntje schreef: do 21 aug 2025, 10:28
Bij c. gebeurt er iets raars. De standaard lorentztransformatie is toch gedefinieerd voor bewegingen langs de (gemeenschappelijke)
x-as?
In handboeken beperken ze de voorbeelden van Lorentztransformaties tot de x-as omdat dit minder rekenwerk vraagt en toch het principe goed weergeeft.
Volgens mij is deze oefening bedoeld om aan te tonen dat de transformatie niet communitatief is. Dit is wel zo voor snelheden in dezelfde richting, maar niet voor snelheden met verschillende richting. Vandaar een snelheid volgens x en y richting.
Dit wil ook zeggen dat je a en b opnieuw moet doen

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Professor Puntje

Ah - dus het is eigenlijk ook de bedoeling dat het mis gaat, zodat je leert dat de standaard lorentztransformatie alleen werkt voor bewegingen langs de x-as...?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!